Analsäckarna

tanten

Trådstartare
Torsten har gnuggat rumpan idag. Så jag passade på när vi var utomhus och jag hade trädgårdshandskar på mig och klämde lite. Han verkade tycka det var skönt. Vilket är underligt eftersom han i allmänhet avskyr att man tar i honom.
Det kom ut ganska mycket klägg.

Fråga: jag har (märkligt nog) aldrig haft hund med analsäcksbekymmer förr. Ska jag "hålla efter" eller skadar det om jag pillar lite då och dör för att kolla om det kommer nåt?

/analsäcksnovisen
 
Att hunden åker kana nån gång ibland lägger jag inte så stor vikt vid. Det kan dom ju göra av olika skäl. Jag hade bara noterat det i minnet och sett om det är återkommande.

Med min numera specalhund så får jag vara observant på precis allt för det är alltid nåt även om jag försöker tänka positivit och att jag överreagerar :meh: Hon har naturligtvis visat sig få återkommande analsäcksbesvär, något hon verkar ha på veterinärfodret då hon blir lite trög i magen av det. Det har hänt två ggr nu att vi fått tömma på klinik och båda gångerna på detta foder.
Min hund åker däremot inte kana, på henne ser jag tecknen med att hon ska slicka sig i baken under svansen i tid och otid. Blir även lite tuggig kring låren vilket jag först trodde var pälsskav av löptrosan, men naturligtvis var det ju inte så enkelt :cautious:
 
Torsten har gnuggat rumpan idag. Så jag passade på när vi var utomhus och jag hade trädgårdshandskar på mig och klämde lite. Han verkade tycka det var skönt. Vilket är underligt eftersom han i allmänhet avskyr att man tar i honom.
Det kom ut ganska mycket klägg.

Fråga: jag har (märkligt nog) aldrig haft hund med analsäcksbekymmer förr. Ska jag "hålla efter" eller skadar det om jag pillar lite då och dör för att kolla om det kommer nåt?

/analsäcksnovisen
Bättre att ge mat som gör bajset hårdare (om det är möjligt utan att bli problem av den anledningen istället) och låta kroppen sköta allt det där själv.
 
Torsten har gnuggat rumpan idag. Så jag passade på när vi var utomhus och jag hade trädgårdshandskar på mig och klämde lite. Han verkade tycka det var skönt. Vilket är underligt eftersom han i allmänhet avskyr att man tar i honom.
Det kom ut ganska mycket klägg.

Fråga: jag har (märkligt nog) aldrig haft hund med analsäcksbekymmer förr. Ska jag "hålla efter" eller skadar det om jag pillar lite då och dör för att kolla om det kommer nåt?

/analsäcksnovisen

Min erfarenhet av att klämma själv är att det alltid ändå slutar med ett veterinärbesök där de spolar säckarna, har det blivit inflammation så behöver allt komma ut för att det ska bli bra.
 
Det jag märkte på Torsten är att han sitter och gungar rumpan mot underlaget och gnäller lite. När jag klämde kom det rejält med guck.

Hag gnuggade rumpa imorse också. Får väl avvakta några dagar och se om det håller i sig. Har en klinik i grannbyn så det är lätt att få tag i veterinär tack och lov.

Är lite vilsen när jag aldrig varit med om detta förr. Plus att jag blev lite chockad över mängden guck jag fick ut....
 
Fick regelbundet tömma analsäckarna på mina hanar när de var unga/intakta. När de blev äldre/kastrerades försvann problemet av någon anledning. Max 1 gång i månaden fick jag tömma, det märktes när de slickades sig väldigt mycket i baken. De åkte aldrig kana men det ska tydligen vara vanligt.

Den hane jag har nu fick spola hos veterinären en gång förra året då det kommit ut blodbladat sekret när jag tömde själv men enligt veterinären som spolade såg det faktiskt relativt normalt ut så tömningen hade hjälp. Sen kastreringen förra hösten har han inte haft några besvär alls. Jag förespråkar inte kastrering alls och hade gärna haft honom som intakt om prostatan hade fungerat som den skulle men det gjorde den inte vilket gjorde att han läckte mycket urin. Detta var bara en oväntad bieffekt.
 
Min ena kommer då och då fram och säger att jag ska hjälpa honom tömma. Han kommer helt sonika fram, trycker mot mina ben och tittar på sin rumpa. Om jag då frågar om han vill ha hjälp med rumpan så blir han jätteglad 😁

Inte speciellt ofta, och verkar inte hänga ihop med konsistensen på bajset (hårt färskfoderbajs). Hans började strula i samband med tarmoperation och sen magreaktion på nsaid.
 
En fråga ingen svarat på hittills..... Ska det finns nåt i analsäckarna?
Dvs är det normalt att man kan klämma ut kladd eller är det bara när det är inflammerat som det blir så?
 
Det är ju ett doftsekret i dom,så det ska nog finnas lite i dom ,som ska följa med bajset ut.
ja.... jo.... Men inte teskedsvis väl? Det rann rejält. Konsistens och utseende som var. Ingen direkt lukt dock.

Hur som, tid bokad nästa vecka. Om han slutar vara besvärad så avbokar jag nog den.
 
En fråga ingen svarat på hittills..... Ska det finns nåt i analsäckarna?
Dvs är det normalt att man kan klämma ut kladd eller är det bara när det är inflammerat som det blir så?
Det ska vara sekret i dem. Hur mycket tycker jag är svårt att uppskatta. Är de ömma är de antagligen överfulla. Är det inflammerat brukar det bli blod i sekretet.
 
Det ska vara sekret i dem. Hur mycket tycker jag är svårt att uppskatta. Är de ömma är de antagligen överfulla. Är det inflammerat brukar det bli blod i sekretet.
Inget blod.
Men en hund som låter, och gungar på rumpan.

Han misstyckte inte när jag klämde. Om de var ömma borde han väl protesterat. Han verkade tycka det var skönt?
 
Inget blod.
Men en hund som låter, och gungar på rumpan.

Han misstyckte inte när jag klämde. Om de var ömma borde han väl protesterat. Han verkade tycka det var skönt?
Var ska det inte vara, då är de inflammerade och behöver oftast spolas ur och behandlas med antiinflammatorisk medicin.

Normalt analsäckssekret ser ut som blöt sand i färg och konsistens, typ.
 
Var ska det inte vara, då är de inflammerade och behöver oftast spolas ur och behandlas med antiinflammatorisk medicin.

Normalt analsäckssekret ser ut som blöt sand i färg och konsistens, typ.
Tack! Det var klargörande!

Det jag fick ut såg ut som var, eller möjligen snor. Då får kompisarna på kliniken i grannbyn fixa det nästa vecka. :)
 
Tack! Det var klargörande!

Det jag fick ut såg ut som var, eller möjligen snor. Då får kompisarna på kliniken i grannbyn fixa det nästa vecka. :)

Obs att det snabbt kan bli sämre, min gick från uppsvälld säck till sprucken under tiden vi väntade på den enda lediga tiden den dagen...hade vi fått komma in vid lunch hade det gått, nu fick vi 15.30 och det gick inte.
Du gör nog rätt i att hålla koll på den ett par ggr per dag, eller boka en tidigare tid om det går :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 554
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 059
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag skriva om kanske neggativa saker så trigger varning för det. Men jag vill skriva lite om att vara ensam och att inte kunna...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 738
Senast: skiesabove
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp