Analsäckproblem? Ngn med erfarenhet???

bassetasse

Trådstartare
Hej, tyckt min ena kille sett lite hängig ut i ögonen o blicken i två dagar + varit omvartannat torr/blöt om nosen samt varm/kall om öronen. Idag skulle jag ta tempen på honom innan ringde First Vet och upptäckte till min förtvivlan följande... :-(.
Big No No att jag tryckte in ngn termometer i den rumpan!
Skickade bilder samt visade First Vet-veterinären dt vid vårt videosamtal som sa jag försiktigt skulle ta tempen "lite till vänster" och återkomma om han hade ngn feber + hon tyckte dt såg ut som ngt "som är på väg ut" ur analsäcken... Okeeyyy #-o
Tog tempen o då inte hade ngn feber behövde jag inte återkoppla till First Vet enl deras instruktioner och därför vänder jag hit för höra om ngn har erfarenhet av analsäcksproblematik eller tips eller råd hur man hanterar det vidare? All info är av stöööörsta tacksamhet! Är orolig och samtidigt lättade att min Darling va feberfri!
IMG_20200703_214023.jpg
 
Hej, tyckt min ena kille sett lite hängig ut i ögonen o blicken i två dagar + varit omvartannat torr/blöt om nosen samt varm/kall om öronen. Idag skulle jag ta tempen på honom innan ringde First Vet och upptäckte till min förtvivlan följande... :-(.
Big No No att jag tryckte in ngn termometer i den rumpan!
Skickade bilder samt visade First Vet-veterinären dt vid vårt videosamtal som sa jag försiktigt skulle ta tempen "lite till vänster" och återkomma om han hade ngn feber + hon tyckte dt såg ut som ngt "som är på väg ut" ur analsäcken... Okeeyyy #-o
Tog tempen o då inte hade ngn feber behövde jag inte återkoppla till First Vet enl deras instruktioner och därför vänder jag hit för höra om ngn har erfarenhet av analsäcksproblematik eller tips eller råd hur man hanterar det vidare? All info är av stöööörsta tacksamhet! Är orolig och samtidigt lättade att min Darling va feberfri! Visa bifogad fil 53658
Tack för fotot! Jag har undrat hur det ser ut då min katt hade samma problem häromdagen och jag kunde inte riktigt se det.
I mitt fall så provade jag med att duscha henne där bak och torka lite. Och så åkte jag in till veterinären igår, den ena hade nog blivit inflammerad och spruckit då den var tom men den andra var full så den tömde de.
@Alexandra_W tipsade om att använda papper och försöka klämma analsäcken själv.
Men om man är osäker, som jag, så kan man ju åka till veterinären och få hjälp med det.
 
Min katt fick sådär när han var liten pga utdragna magproblem - det tömdes alltså inte som det normalt ska göra pga att han var lös i magen. Ingen feber eller så, men det var ett himla kanande på baken...
Eftersom jag inte varit med om det tidigare så tog jag det säkra före det osäkra och åkte till vet som tömde och konstaterade att det var lite inflammerat på ena sidan, så det blev Metacam-kur i en vecka och ändrad kost. Det tog ett tag för magen att rätta till sig i samband med foderbytet men efter det inga problem, vet sa att det är ganska ovanligt att sånt här blir kroniskt på katt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
25 646
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp