Analsäcksinflammation (bild)

Misiaczek

Trådstartare
Ja just det ja..som att det inte är nog med allt vad vi går igenom.. En till sak jag glömde nämna i tråden om Boss (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1106991)...att han fick natten till igår även helt plötsligt analsäcksinflammation som på bara ett par timmar blev analsäcken till en ca 2cm stor kula...och detta skedde givetvis efter vi åkt ifrån sjukhuset och var på vandrarhemmet och hade lagt oss inför natten....han har aldrig haft problem med det innan så jag visste först inte vad i helskotta detta var som växte fram under svansen på honom helt plötsligt :crazy: Så ringde till vet igen och de sa att det säkert var analsäcksinflammation och att jag skulle hålla koll så han inte slickar sig där eller nåt så den inte spricker.. Men jo visst, 2 minuter efter jag la på så sprack den....! Men nu tänkte jag att jag ju ändå hade tid tillbaka till dom igår kl 8 på morgonen så det fick vänta och Boss verkade inte så störd av det. Väl där så rengjorde dom med en antibiotikasalva och i hemgångsrådet står det att jag bara ska rengöra med ljummet vatten vid behov.

Men efter att ha läst vad andra skrivit vid analsäcksinflammation att dom fick gå på en antibiotikakur så undrar jag lite varför inte Boss ska få göra det..

Sprickan är riktigt stor, det är ett stort djupt hål liksom...och det blöder... När han bajsade idag så kom det bajs i hålet..så jag rengjorde bäst jag kunde men han har uppenbarligen ont och ville inte jag skulle röra där...

Någon här som har varit med om att en analsäck har spruckit och kan avgöra om detta ser "lindrigt" ut? och alltså bara ska rengöras med vatten?

2011615133327894516258_sbig.jpg

2011615133320531516258_sbig.jpg
 
Sv: Analsäcksinflammation (bild)

Uno har haft det två gånger och båda gånger har det spruckig av sig själv och sett ut ungefär som på din hund.
Första gången så spolade veterinären, satte antibiotikasalva i och vi fick 10 dagars antibiotikakur
Andra gången (annan veterinär) fick vi bara 10 dagars antibiotikakur.

Båda gångerna har han fått tratt för att inte slicka i såret och jag fick inte några instruktioner om att tvätta med vatten bara att han inte skulle bada utomhus (varmt och sommar).
 
Sv: Analsäcksinflammation (bild)

Åh, stackars stackars, vilken smärta:(

Nej, jag har aldrig varit med om att analsäcksinflammation har gått så långt. Funderar på om det inte finns nån slags bedövningssalva på apoteket? Men det är nog bäst att höra med veterinär innan isf. Tänkte att det måste göra jätteont om det kommer avföring i hålet och ska rengöras, så det kanske kunde läggas salva en stund innan hunden ska ut och rastas.
 
Sv: Analsäcksinflammation (bild)

Man håller på att försöka gå ifrån antibiotika där det inte är helt nödvändigt o dit räknas de flesta spruckna analsäckar.
PL
 
Sv: Analsäcksinflammation (bild)

Är det inte lite kontraproduktivt (antar att anledningen för minskad användning är resistensutveckling) att använda antibiotikasalva då, finns det någon orsak till att man som i detta fallet använder salva men inte tabletter?
Tänker att har man börjar med att ge antibiotika, oavsett form, är det lika bra att göra det ordentligt...
 
Sv: Analsäcksinflammation (bild)

Xyloproct hemorrojdsalva, finns på Apoteket. Kanske inte i såret men runt omkring!
När min förra hund opererade bort analsäckarna fick vi tipset av veterinären och det hjälpte lite i alla fall. Jag satte på salvan en liten stund innan vi skulle gå ut och även innan dagens "tvätt" (hon var ganska kletig i området så jag spolade av henne med ljummet vatten).
Det är ju ett väldigt känsligt område:(.
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 833
Hundhälsa Min lilla jrt tik har varit hängig ett tag och vi tippade på skendräktig då hon vart så hängig och bara velat mysa med våra...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp