Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Liten

Trådstartare
Jag tog mig i kragen och samlade ihop analysprover från ett gäng balar. En analys av höet, en av hösilaget. Grovfodret ingår i stallhyran (3kg hö, "obegränsad" mängd hösilage), och gården tar eget foder varje år. Jag har ingen möjlighet att förvara eget grovfoder, så det är detta som gäller. Jag är total rookie på det här med analys och värden.

Hösilage (per kg foder)
Torrsubstans: 67%
Råprotein: 62g
Smältbart råprotein: 37g
Omsättningsbar energi: 6,7MJ
Socker: 81g
Kvot: 5,5

(per kg foder)
Torrsubstans: 79%
Råprotein: 68g
Smältbart råprotein: 39g
Omsättningsbar energi: 7,6MJ
Socker: 83g
Kvot: 5,1

Min häst är en rätt lättfödd fjordhäst, 13år. Han har aldrig haft fång/fångkänning, och jag hoppas förstås att det ska förbli så. Han är idag i fint hull (enligt mig, andra i stallet, hovis samt veterinär), "kanske några kg för mycket men inget som spelar någon roll" (vet.). Men något bukig, och lägger lätt på sig.

Utifrån vad jag förstått (se tråden "Lättfödd häst + protein"), är kvoten i grovfodret för låg. Sockerhalten (8,1% resp 8,3%) ser ok ut. Jag inser att grovfodermängden behöver justeras (han får idag totalt ca 5kg/dag).

Så...vad gör jag nu?

//Liten, rookie som vill lära sig.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Jag skulle strunta helt i hö't och bara använda hösilaget (eftersom det har ett lägre Mj-värde och du kan ge mer mängd av detta än hö't).
Fyll upp mj-behovet (underhåll) med grovfodret och fyll upp proteinbehovet med Lusern eller soja samt eventuellt mineraler.
Har själv fjording och vet att de klarar sig utmärkt även vid ganska intensiv träning på bara underhållsbehovet av mj DOCK behöver de träningsbehovet av protein för att inte bli bukiga. Min står på en kvot mellan 6,5-7 beroende på träning.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Jag hade också valt bort höet och enbart fodrat med hösilaget, av den anledningen att hösilaget har en bättre kvot mellan protein och energi. Till min som är lättfödd brukar jag börja med att tänka att jag vill kunna ge så mycket ts som möjligt utan att det blir för mycket energi. Här hade egentligen höet varit något bättre eftersom det har lägre MJ/ kg TS (9,6) jmf med hösilaget (10,0). Dock är höet lägre i protein vilket gör att du behöver tillsätta mer och det innebär också onödigt mycket MJ, därför hade jag som sagt bara använt hösilaget.

Börja med att räkna ut hästens behov och fyll upp det med hösilaget och komplettera med exempelvis lucern. Hack är bra eftersom det blir lite mer tuggtid, annars finns tex kvarnbyfoder och spannex i pelletsform med hög kvot vilket gör att du inte behöver ge så mycket.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Tack för era svar :bow: Hur räknar jag ut hästens behov av protein och MJ? Finns det något bra gratisprogram?

Jeez, känner mig som en idiot. Har idag beställt Christina Planch's bok, och hoppas bli klokare...

Lucernhack (med soja, inte melass) kan jag lätt skaffa och det vet jag att hästen tycker om. Han tycker om grovfoder - börjar alltid att äta det och tar det som finns i krubban (mineraler) sedan.

Hästen rids dagligen och varierat.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Hur mycket väger han? och hur mycket motion får hästen?

Du analyserade inte mineralerna?
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Jag har inte vägt honom, men uppskattningsvis runt 400-450kg.

Rids så gott som dagligen, varierat. Planen är att veckorna ska se ut ungefär såhär: 2-3 uteritter (varav åtminstone en lång 2-4 timmar), 2-3 dressyr (varav ett pass för tränare), 1 promenad/arbete vid hand, 1 bommarbete/lättare hoppning.

Nej, analyserade inte mineralerna denna gång. Kommer att göra det i höst när det är dags igen, men denna gång höll inte ekonomin riktigt (det blev på gränsen ändå). Han får 1½dl/dag av KRAFT blå mineraler.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Då får han på tok för lite grovfoder!

Förr sa man att hästen skulle ha minst 1 kg TS = torrsubstans per 100 kg häst. Nu är det snarare så att man räknar med 1,5 kg TS per 100 kg häst.
Det vill säga, din häst bör få 6-6,75 kg TS.

Om din häst får 5 kg silage så får han 3,35 kg TS
Eller om hästen får 5 kg hö, så fåt han 3,95 kg TS

Om jag inte räknat helt galet.

I plancks bok så står det hur man räknar ut MJ och smb rp behovet på ett ungefär. Har inte min med mig just nu, får kika i den senare.
Men bra att du införskaffat den, jag har lärt mig mycket av den boken! Det finns nog fortfarande något gratisprogram kvar ute på nätet.

Hade jag varit dig, så hade jag enbart gett silage och sojamjöl eller potatisprotein, för att kunna ge så mycket grovfoder som möjligt!
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Då får han på tok för lite grovfoder!

Det var det jag trodde också..damn it. Inväntar boken, sedan ska här fixas en ordentlig foderstat.

Googlade och hittade Nutrina foderstatsprogram. Inte gratis, men inte svinigt dyrt heller. Är det ett bra program, eller borde jag söka vidare?
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Vikten kan man räkna på lite olika sätt. Här finns ett par formler som sägs vara de mest rättvisande: http://ponnytrav.ifokus.se/articles/4d7167aab9cb462227075ce4-hur-mycket-vager-hasten

Ang proteinet så hade jag sett till att ge hösilage av samma anledning som andra nämnt. Proteinet hade jag hellre fyllt upp med lucern än soja, eftersom lucern räknas som grovfoder och ev proteinöverskott från grovfoder är ok. Soja däremot är hästar väldigt känsliga för.

Ang mängden grovfoder så brukar jag räkna med 2 kg/100 kg om hästen står på spån eller annat oätligt strö. Nu har jag min häst på halm så tuggbehovet tillfredställs den vägen. Hon väger ca 500 kg och tränas som hobbyhäst ca 5 dagar/vecka. Hon äter 9 kg hösilage med bra värden, kiselgur, bakjäst, en knapp dl Miner Blå och lite havre mest för att det ska skramla i krubban och vara godare med mineralerna och tillskotten :)
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Jag hade precis som stjarnfrugt också hellre fyllt upp proteinbehovet med lucern när nu hästen gillar det. Det är ju också grovfoder och snällt för magen, så slipper du att ge andra tillskott/koncentrat.

Du kommer att kunna läsa dig till en hel del när du får boken. Jag vet inte så mycket om de program som finns nu. Använde tidigare hippocampus som nu är borttagen men jag räknar en del själv också. Till att börja med hade jag ökat upp grovfodermängden redan idag så att du hamnar runt 1,5 kg TS per 100 kg häst. 6 kg / 0,67 = ca 9 kg hösilage. Du kan gärna byta ut en del av detta mot lucernhack eftersom du vet att du har lite för lite protein i hösilaget. Så kan du finjustera när du har lite mer att gå på senare.

Det går ju inte att räkna på mineralerna när du inte har någon analys på dem, men bra att veta är att lucern innehåller mycket kalcium. Så om du ska ge mycket lucern kan det vara bra att välja en mineral som har något lägre kalciuminnehåll.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Jag använder Nutrina och tycker det är bra.Helt klart värt pengarna.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Freefarm har ju en gratisvariant på nätet som räknar på MJ, smrp, Ca och P. Jag gillade dock hippocampus mer eftersom den var tydligare och innehöll mer. Men en fingervisning får man ju iaf.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

*halvt kl

Boken kommer förhoppningsvis senast på fredag (skickades idag). Trevligt att flera verkar vara nöjda med Nutrina, ska kika lite närmre på det - man kan ju prova 3 månader för en hunka, det känns bra.

Ska imorn öka upp så att hästen får 7kg hösilage/dag, och bara hösilage. Och mäta och försöka räkna ut ungefär vad han väger.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Använde en av formlerna som tipsades om ovan, och fick ut att hästen väger ca 450-490kg.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Använde en av formlerna som tipsades om ovan, och fick ut att hästen väger ca 450-490kg.

Tänk på att du då ligger på gränsen när det gäller TS per dag om du ger 7 kg av hösilaget. 7 kg ger 4,7 kg TS vilket är absolut minimum om han väger 470 kg. Jag vet att det är svårt med lättfödda hästar, har en själv som jag ständigt måste vakta. Men försök lägga på något kilo om han inte är fet och måste bantas, det mår magen bättre av!
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Jag skulle fodra med hösilaget och för att få det protein som saknas skulle jag komplettera med soja. Har också två väldigt lättfödda hästar. Använder därför soja när protein saknas för att öka MJ så lite som möjligt.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Grovfodermängden ska ökas, avvaktar bara veckan ut. Boken bör komma senast fredag, så i helgen bör jag kunna fixa i ordning foderstaten ordentligt.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Ang mängden grovfoder så brukar jag räkna med 2 kg/100 kg om hästen står på spån eller annat oätligt strö. Nu har jag min häst på halm så tuggbehovet tillfredställs den vägen. Hon väger ca 500 kg och tränas som hobbyhäst ca 5 dagar/vecka. Hon äter 9 kg hösilage med bra värden, kiselgur, bakjäst, en knapp dl Miner Blå och lite havre mest för att det ska skramla i krubban och vara godare med mineralerna och tillskotten :)

Fast om du räknar på 2 kg foder så är ju det rätt så ovesäntligt om man inte räknar på TS. Självklart spelar ju tuggtid också en viktig roll, och den påverkas ju av annat än bara TS men ändå.

Ditt exempel borde ju bli ungefär 1.5kg TS/100 kg, alltså vad man rekommenderar, om du ger mindre än det så närmar du dig minimigränsen.
 
Sv: Analys av analyserna - hur fodra lättfödd m detta?

Stjarnfrugt

Något fel på buke idag, så jag hann inte ändra. Men i alla fall, såg nu att du skrev att du ger halm också, då kan jag förstå att du kommer upp i 2kg ts/100kg. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 408
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 794
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 276
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp