Bukefalos 28 år!

Analys av betet

Skolli

Trådstartare
Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men har heller inte fått äta gräs över huvudtaget sen fånganfallet. Tidigare brukade vi slå gräs och ge hästarna som tilläggs utfodring på sommaren eftersom sommarhagens bete inte räcker till (fånghästen har enbart fått analyserat hö nu och har inte fått gå i sommarhagen)
Det går ju att analysera gräset som växer på en äng (trots att man inte slagit det som hö, utan växande gräs) Så nu till min fråga: om man analyserar gräset och får som svar att sockermängden är x, kommer x att förändras under tidens gång eller kommer sockervärdet att vara ganska konstant under hela sommaren? Alltså får jag som svar att sockermängden är 10% idag kan då sockermängden vara 20% efter två veckors riklig sol o regn? Eller håller sig sockermängden runt 10% hela sommaren från just den ängen?
Har tänkt tanken att man kanske kunde ge en väldigt begränsad mängd slaget gräs ifall man vet sockermängden i gräset åt fånghästen men lever sockret ett "eget liv" med väldig varierande värden så fungerar det ju inte. Nån som vet?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Diskuterade med en vän tidigare idag och vi var inte helt säkra på hur vi skulle göra, så jag bollar frågan vidare - hur skulle du ha...
Svar
13
· Visningar
1 380
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 112
Senast: MattiZ
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 446
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp