Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Analys av havren

B

**BORTTAGEN**

På vårt stall har de flesta analyserat sitt hö, men inte någon har analyserat havren. Min häst får ca. 3-4 kg havre per dag och jag undrar när det börjar bli aktuellt med även en analys av den?? På hemsidan för ett analysföretag så står det att man bör analysera havren om man ger en betydande mängd, men vad är en betydande mängd??

M

Magdalena

3-4 kg anser jag vara en betydande mängd. Det lär ju vara i alla fall 30% av foderstaten. Det du får räkna på är ju hur stor diff du kan få. Havren kan ju vara 9 MJ eller 11 MJ, det ger ju en skillnad på 2 MJ/kg i värsta fall, ger du 4 kg är det nästan ett helt kg havre du tappar/får extra i bara energi.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6447 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för...
Svar
11
· Visningar
435
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
1 338
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 982
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi del CXXXI
  • Covid-19 del 10
  • Fotbolls-EM

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar