Analys av havren

B

**BORTTAGEN**

På vårt stall har de flesta analyserat sitt hö, men inte någon har analyserat havren. Min häst får ca. 3-4 kg havre per dag och jag undrar när det börjar bli aktuellt med även en analys av den?? På hemsidan för ett analysföretag så står det att man bör analysera havren om man ger en betydande mängd, men vad är en betydande mängd??
 
3-4 kg anser jag vara en betydande mängd. Det lär ju vara i alla fall 30% av foderstaten. Det du får räkna på är ju hur stor diff du kan få. Havren kan ju vara 9 MJ eller 11 MJ, det ger ju en skillnad på 2 MJ/kg i värsta fall, ger du 4 kg är det nästan ett helt kg havre du tappar/får extra i bara energi.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 675
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp