Analys av tävling

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Hej!

Nu undrar jag hur ni på bästa sätt analyserar dagen och er prestation efter tävling?! Hur tänker ni kring vad som gått bra respektive mindre bra och hur går ni vidare med era reflektioner? Tar ni mest upp det ni gjorde bra eller det ni behöver förbättra och träna vidare på??

//Den nyfikna
 
Skulle säga att min bästa förmåga kring tävling är att jag är bra på att ta med mig det som var bra istället för att ha fokus på det dålig. Med det sagt händer det såklart att jag också är lovligt bitter efter vissa starter🙈. Ett tips om en tycker att domaren varit för snål är att kolla film från ritten några dagar efteråt. Då börjar en få distans till ritten och själv se ritten med andra ögon.

En annan sak som är SÅ viktig att ta med sig är att en dålig start får inte himlen att trilla ner. Det finns alltid nya tävlingar, nya mål och mer att jobba på!
 
Jag är planeringsnarkoman och planerar träningar, ridpass och tävlingar noggrant. Jag är väldigt kritisk mot mig själv och har en lång lista på olika saker som jag skulle vilja förbättra med min ridning och samspelet med medryttarhästen (vi kallar henne för E).

Inför varje månad sätter jag upp mål för mig själv och för E. Varje vecka planerar jag mina ridpass och bestämmer mig för att träna på 2-3 saker/ridpass. Jag har en separat kalender där jag utvärderar alla ridpass och skriver ner allt positivt och negativt. Inför varje träning läser jag igenom mina anteckningar från ridpassen och berättar för min tränare vad jag vill fokusera på under träningen. Ibland håller min tränare med mig om att jag fokuserar på rätt saker och ibland anser hon att jag fokuserar på helt fel saker. Jag får alltid med mig olika övningar hem och min tränare ger mig ärlig och rak feedback.

Inför varje tävling skriver jag ner mål och vad jag vill fokusera på. Exempelvis E är en känslig och lättstressad häst och ofta har jag som mål att få henne att slappna av och få henne ridbar på framridningen. Jag brukar dela in målen i två olika kategorier som är rimliga och orimliga mål. Rimliga mål är exempelvis få till en lugn framridning och orimliga mål är exempelvis att rida på över 70% i ett dressyrprogram.

Efter tävlingen utvärderas målen, min egen insats, hur E kändes, vad jag vill ändra till nästa tävling, vilka rutiner jag vill behålla till nästa tävling och domarens kommentarer används som underlag till vad jag och E behöver träna mer på och används till att planera kommande ridpass. Jag tycker alltid om att få feedback på min ridning för att jag hela tiden vill bli bättre.

Detta tar ganska mycket tid, men jag tycker det hjälper mig att få ut så mycket som möjligt av träningar, ridpass och tävlingar. Jag är en person som mår bra av att hela tiden arbeta mot något och klarar inte av att göra något utan en tydlig plan.

Det är inte alltid som det går hela vägen med mina mål, men jag försöker att inte ta motgångar för hårt och det hjälper mig att fokusera framåt. E är ett känsligt sto med ett jävla humör och saker går inte alltid som planerat :banghead:

Efter varje ridpass får också ägaren en utförlig beskrivning av vad jag har gjort, mina tankar och hur E kändes. Det uppskattas väldigt mycket :love:
 
Jag väljer ett mål med varje tävling. Det kan vara att rida ordentliga halvhalter, att komma rätt in på medellinjen eller att hålla hjärtat glatt hela programmet. Högt och lågt. Ibland har jag nått målet redan innan start för jag haft en bra lastning på morgonen eller snygga knoppar.

Analysen görs på kort och lång sikt. Innan jag själv blev domare gjorde jag filmer med min ritt och la in poängen och kommentarer som subtitles. Då lärde jag mig mycket om att visa häst och vad som var dyrt (dåligt flyt och häst som inte var undan och framme för skänkeln).

Om jag inte lyckats är det troligen för att jag inte förberett mig tillräckligt. Jag har tränat för lite eller fel, ridit på ett sätt som inte funkat innan, inte visualiserat programmet så många gånger som jag behöver för att veta exakt. Eller jobbat för mycket, sovit för lite eller ätit fel. Men det är ok. Få dör av att misslyckas i dressyr, det är ganska skönt. Jag ser också till att rida program som min häst tycker är lätta, så han inte tycker att det är jobbigt och måste rädda mig om jag klantar mig. Är jag trygg och tycker att det är roligt och lagom lätt så får han en bättre upplevelse.

Nästa tävling har jag redan nu bestämt att jag ska höja våra travpoäng. Nu är han lite svår för jag blir spänd då jag vet att han kan mer. Då måste jag plocka fram den bra traven 95 % av våra pass hemma. Så den finns som en naturlig del hos honom. Det innebär också att jag kommer få trava lite sämre in i skänkelvikning, för då är travkvalitet och tvärning svårt att få tillsammans. Det handlar alltså om att vara rimlig och snäll mot sig själv.

Har du en tränare som du har bra kontakt med, kolla med den om den vill hjälpa dig med målsättningen och analysen.
 
Jag försöker att lägga fokus på det vi gjort bra men också samla lärdomar. Nu är tävling enbart miljöträning för tillfället så våra mål handlar om att hitta bra känsla på framridningen och att hästen ska få en så bra upplevelse som möjligt.

När vi kommer till punkten där det faktiskt går att rida inne på banan så kommer jag säkert börja reflektera mer målmedvetet kring vad vi behöver förbättra.
 
Jag brukar kolla på rundan direkt efter, därefter skicka till min tränare och sedan ha ett samtal om rundan. Min tränare och jag brukar då bena ut vilka moment som var svårt, hur jag kände under rundan och vilka missar som finns att bygga vidare på. Om te.x det är räcke ur sväng som jag tycker är svårt, så lägger jag därefter upp en plan för att komma vidare. Varför är det svårt? Är det att jag svänger för tidigt så jag inte får hästen rakriktad inför hindret? Är det att hålla galoppen i svängen? Svänger jag med händerna istället för med sitsen?

När jag benat ut det så kommer nästa steg, att träna. Jag tror att det är på tävling det man är dålig på syns mer, då man kanske är nervös eller rider lite annorlunda. Så om det känns lätt hemma så är det alltid en början..

Dock så tävlar jag bara i hoppning och tycker att prestation är viktigare än resultat. Dvs. att man får rundor som är i bra tempo, fina vägar och att jag själv är nöjd med hur jag red. Hästen är ju ingen maskin, så bara man är nöjd med sin egen insats så räcker det gott o väl! Gäller ju inte att gräva ner sig alldeles för mycket, en gång är ju ingen gång men två gånger så är det en vana ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Hej! Nu undrar jag vad ni har för ruiner efter en fälttävlanstävling. Hur sköts hästen om? Hur analyserar du som ryttare dagen och...
Svar
0
· Visningar
966
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 537
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp