Analys på ensilage, hur?

V

veg_lasagne

Jag står i ett stall där ägaren "gör" sitt egent foder, korn, havre och ensilage. Kan ställer massa vita balar utanför stallet som vi öppnar en efter en efter behov. Vi har dock ingen analys, vilket jag gärna skulle vilja ha. Hur ska man gå till väga för att få analysen? Vi kan ju inte öppna fem balar som vi inte hinner använda upp innan de blir dåliga, bara för att ta en tuss ur varje? Sen är enislaget taget från olika ängar, och vid lite olika perioder, alltså borde det höt ha olika värden? Jag tror knappast bonden har ställt ala balar i ordning, så att alla balar från äng A står först, sen alla balar från äng B osv. Hur ska vi få ett genomsnittligt värde som vi kan använda oss av? Vi har ju inte råd att skicka analys på varenda bal :crazy: Eller är det så att vi helt enkelt får finna oss i att det är omöjligt att få vårt ensilage analyserat ordentligt på ett praktiskt sätt? Vart skickar man analysen? :crazy:
 
Du ska be mig göra ett gårdsbesök där vi kommer att utföra visst fältarbete. Avbrott kommer att göras för fika (hemlagad äppelpaj med vaniljsås :d) som du fixar till :idea:
 
Du gör som så att du fryser in varje prov du tar, och när du samlat ihop från säg 5 balar, så skickar du in allt. Viktigt att skicka så att provet kommer fram på en veckodag, så inte provet torkar.

Sedan kan du knata över och fråga bonden om han vet vilka balar som är vilka, och sedan kan ni gå ut och så märker du(med ett kryss med en spritpenna eller whatever) 5 olika balar t.ex.- som ni vet kommer från lite olika fält eller från olika ställen på fältet, och kommer överrens om att de 5 balarna kommer han ställa utanför stallet vid nästa påfyllning.

Inte svårare än så. Sedan kan du ju alltid bjuda över Gammeln på fika ändå, för han har mkt att lära ut! :)
 
problemet är just att varken bonden eller jag vet vilka balar som är vilka, och vi har ca 50 balar. Så det är lite svårt att bara chansa när de står huller om buller :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 304
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Min häst är tunn över ryggen men ändå bukig och jag misstänker att han får förlite protein och att årets hö har dåliga värden då det...
2
Svar
23
· Visningar
2 668
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 530
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp