Analys på ensilage

M

Mumlan

Är det någon som har tips på hur man smidigast kan göra en analys på rudbalar när det redan är packat??? Vår bonde står inte för någomn analys, är det inte så att värdena varierar väldigt mellan balarna? Kan man skicka prov från bara en bal? Och vart skickar man proverna om man lyckas ta några? Många frågor från en nybörjare på ensilage... :confused:

N

Nina83

Om du inte kunnat ta prov på fältet så kan du antingen göra hål i balarna och snabbt tejpa igen dem ordentligt efteråt. Men jag vet inte hur bra det är egentligen.. :crazy:
Eller så kan du frysa in en bit från varje bal, i takt med att ni öppnar och förbrukar dem. 3-4 balar räcker att ta ur. Sedan skickar du in dem i en plastpåse i emballaget och skickar det på en måndag så det inte blir liggande för länge på posten.

M

Mumlan

Ja, det är väl det sätt jag har hört oxå. Det låter väl genomförbart att att ta tussar och fysa in. Men vart ska man skicka dem? Jag har tidigare stått i stall där analysen suttit på anslagstavlan så jag har liksom aldrig funderat på var den kommer ifrån...

N

Nina83

http://www.analycen.se (finns fler företag, jag använder mg dock av detta, de är väl de "största" också sas)
Beställ emballage där och där står även instruktioner. Du kan ju även ringa och fråga.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: QueenLilith
·
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 525
Senast: Trasten
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
17 030
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 27
  • Del II Valp 2022

Hästrelaterat

Omröstningar