ufot

Trådstartare
Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för foderstaten.

Efter att läst ett antal trådar här på buke har jag förstått att analysen av grovfodret är viktigt. Jag har dock aldrig förstått riktigt varför. En sak jag grunnat mycket på är hur man exakt kan räkna ut vad hästen behöver. Hur ska man kunna veta att alllt hö man har är av samma kvalité och näringsvärde? Säg att jag har flera stora vallar. Hur kan jag genom analys få fram exakt vilket näring höet har? Kan det inte variera mellan olika balar?

När ni gör foderstatsprogram, hur beräknar ni utifrån analysen vad en enskild häst behöver? Kollar ni till individen, eller går ni bara efter analysen?

Blev kanske lite luddigt. Ett exempel. Hästen Hugo ska enligt foderstatsprogrammet ha 8 kg hö, 1 kg havre, 1/2 kg lusern och mineraler. Ägaren ger hästen detta men märker att Hugo går ner i vikt. Är foderstaten fel uträknat? Är analysen fel? Eller är det något annat som är fel?

Hugo och foderstaten är ett fiktivt exempel och existerar inte i verkligheten. Det jag vill få fram är om analysen verkligen är allt? Ska man lita blint på den?

Ta min förra häst som exempel. Skulle ägaren till den hästen sätta in hans foderstat i ett program skulle svaret bli "hästen sprängs". Han behövde mer foder än genomsnittshästen.

Jag kommer med stor sannorlighet att köpa en egen häst i framtiden och har funderat mycket över det här med foder. Där jag rider nu får de flesta hästar bara hösilage och vitaminer. Behöver hästar kraftfoder? Varför ger man hästen kraftfoder? För mig har det tidigare varit självklart att ge hästen åtminstone ett kilo kraftfoder, "för det ska han ha". Jag har aldrig reflekterat över varför jag givit hästen kraftfoder.

Jag kommer antagligen att bli mordhotad nu, men jag förstår faktist inte vitsen med analys. Enligt mig är ögat viktigare än decimaltecken. Är hästen trött får den mer mat. Börjar hästen smalna av får den mer mat. Är den alltför pigg får den mindre/annan mat.

Hur gör ni som analyserar på sommaren? Analyserar ni gräset? Gör ni en annan foderstat under sommaren och hur räknar ni ut den isåfall? Jag tänker främst på södra Sverige där hästarna kan gå ute på bete många månader.

Varför är det så viktigt att räkna ut foderstaten på vintern? Säg att hästen går ute på bete i 6 månader. varför räknar man ut foderstaten på vintern intill minsta decimaltecken när hästen på sommaren ändå äter oanalyserat?

Angående havre. Många trådar här på buke verkar anse att havre är dålig mat. De hästar jag ridit har ätit havre, kraft, lusern, mineraler och hö/hösilage. Vad är felet med havre? Är det dåligt att ge hästar?

Angående alla dess muslisorter. Förra medryttarhästen som jag red ett kort tag åt en massa olika tillsatser och musli i alla dess former. Är det inte bättre att ge råvaran direkt än att ge diverse olika blandningar som kostar multum?

Jag är väldigt skeptiskt till dessa blandningar. Anleningen är en ridskolehäst som kom lös och gick in i foderkammaren. Hon åt av både havre, kraft och lusern, men tävlingshästens svindyra musli rörde hon inte.

Så buke, förklara anlysens heliga ställning för mig. Och snälla mordhota mig inte alltför mycket när jag säger att analys av grovfodret inte kommer att stå överst på agendan den dag jag skaffar egen häst.
 
Sv: Analys?

Tabellhästen finns inte. Det är ett genomsnitt av alla hästar.
Vissa har högre behov, andra mindre.
Ett bra sett att börja räkna är att räkna på vad hästen får idag. Är den för högt i hull behöver den mindre. För smal behöver den mer. Lagom, ja då har man ett värde att skriva upp o komma ihåg.

Efter att ha räknat på vad hästen behöver i olika träning så har man en stor fördel. Du VET hur mycket din häst behöver och kan direkt lägga den på SIN foderstat.
Du slipper vänta o se vad som händer. Hästen slipper variera i hull för att du måste kolla av först o justera efter hand.

På den gamla goda tiden trodde man att höet tappade näring under vintern när hästarna framåt Februari gick ner i hull. Nu med analyser vet man att så är det inte. Höet har då varit proteinfattigt redan från början men det tar tid innan hästen bryter ner sig så det syns ordentligt.
Denna vinter är det gott om proteinfattigt grovfoder pga regnig sommar. Tack o lov för analyser som kan ge hästägarna chansen att ge sina djur rätt foder redan från början.

Sommartid växer gräset. Det är något helt annat än skördat gräs.
// Linda
 
Sv: Analys?

+1

Man får anpassa sig efter hästen. Nu räknar jag visserligen inte foderstater med något program, jag vet vad min häst behöver och räknar helt enkelt ut hur mycket hö + annat foder (och vilken sort) han behöver för att få i sig det.

Enligt foderstatsprogram behöver han ca 60MJ och 400g smrp. Det stämmer inte alls överens med verkligheten, han skulle falla ur totalt. Jag ger honom 85MJ och 520g smrp så håller han sig fin :) Behöver aldrig oroa mig för att han ska falla ur pga. fodret, eftersom jag vet att han får i sig det han behöver utan att behöva vänta och se vad som händer.
 
Sv: Analys?

Ytterligare några skäl till analys: Du kan inte se på ett hö vilket näringsvärde det har. Du kan heller inte veta vilka mineralämnen som behöver tillsättas. Brist på framförallt mineraler visar sig först efter en lång period vilket medför att hästen kan ha fått brist sjukdomar (eller förgiftningssymptom) som kanske inte går att rätta till när de väl visar sig.

Vet man vad grovfodret innehåller kan man undvika en massa tillskott som man tillsätter på måfå som i sin tur kostar en herrans massa pengar alldeles i onödan. Om man behöver tillsätta kraftfoder så kan man genom en analys och foderstatsberäkning många gånger undvika dyra "mirakelfoder". Kan mycket väl räcka med enklare, billigare fodermedel.

Du har rätt i att det kan skilja i näringsvärde mellan balar. Just av den anledningen är det viktigt att ta prov från flera balar så får man fram ett medelvärde för skörden. Det brukar inte ta mer än ett par veckor att få fram hur den individuella hästens näringsbehov är i förhållande till tabellhästen.
 
Sv: Analys?

Det är ju bara första säsongen du behöver köra på tabell (eller din egen erfarenhet för den delen). Efter första säsongen vet du ju vad hästen behöver, och till nästa säsong kan du dra slutsatsen om grovfoderanalysen stämmer eller inte. Det lär ju märkas på hästen om det är helt åt skogen.

En foderanalys är ett riktvärde, ingen absolut sanning.
 
Sv: Analys?

När jag räknar ut behovet använder jag mig av SLUs utfodringsrekommendationer, där tar man även hänsyn till om hästen är lätt/svår född, hur mycket den tränas osv. osv.

Analys tar man på grovfodret för att se dess näringsvärde. Utan analys fodrar du helt i blindo! Vad gäller energi och protein ser man ganska snart på hästen om den får för lite/mycket mat, men mineralerna ser du inte först det gått alldeles för långt och hästen är riktigt sjuk. Att tappa en muskel eller lite hull är något som lätt kan åtgärdas, men ett ur kalkat skelett är inte lika roligt att tampas med...

Fler skäl hittar du i: a1agnlju´s svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 979
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: tara
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp