Analysen har kommit!

Z

zana

Nu behöver jag bara en foderstat! Är det någon här som har lust att hjälpa mig?

Årets analys visar:
Energi: 8MJ
Smbprot 45g/kg
Kalcium: 2,7g/kg
Fosfor: 2.2g/kg
Mg 1,2g/kg
Kalcium: 13,4g/kg

Hästen i fråga är 157cm av fullblodstyp, 475kg, tappar lätt hull, tränas 2dagar i veckan i paddock, rids annars ut i skogen ganska hårt 1-2h/dag.

Förra året fick hon:
ca12kg hö (Smbprot: 22g/kg, Energi 7,5MJ/kg, Ca:1,4g/kg, Mg: 0,8g/kg, K:11,2g/kg)
2kg groov
0,6kg betfor
1/2dl groddolja

Vill gärna ge så mycket hö som möjligt, men max 12kg, betforen och groddoljan vill jag behålla, men annars är jag öppen för förslag.
 
Oj..inte för att vara elak, men det var inte så konstigt att hon tappade lätt förra året med den foderstaten =/ Om du skrivit rätt så fick hon (utom groddoljan) 115 MJ och 483 SRP. det ger en MJ/SRP kvot på 4,21. Kvoten ska vara minst 6... Hon stod med ett rejält proteinunderskott...

Jag ska räkna på årets hö åt dig..
 
Åh, vad kul med en person som skrivit med ALL fakta man behöver i första inlägget! :cool: Jag hinner inte räkna nu, men kanske vid 20, kommer hem 19.30 och ska iväg 20.30, men kanske kan klämma in din foderstat där imellan.. :D Annars kommer säkert Alexandra hinna före så du får hjälp av henne isf. :p
 
Nu har jag lagt henne högt, och räknat med att hon ÄR svårfödd.

Du kan tyvärr INTE ge så mkt som 12 kg av ditt hö, det har en alldeles för låg kvot mellan SRP/MJ för det. Du får så väldigt mycket energi från höet men alldeles för lite protein, så ju mer du försöker öka på höet dessto mer drar du ner kvoten, och det var felet förra året.

Vad innehåller groddoljan???

9 kg hö
0,2 kg soja
0,2 kg betfor
½ mått dikalciumfosfat
4 gram kalk (foderkalk eller foderkrita, blanda i betforen)

76,82 Mj 494 SRP 3427 Ca 23,92 P och 11,46 Mg

SRP/MJ 6,43
Ca/P 1,43
Ca/Mg 2,99
 
:( ojdå! jo, det var vad hon fick! =/ så det var inte tillräckligt? Foderstaten som var uträknad speciellt till henne?!
 
Vad är dikalciumfosfat för ngt?
Ska till stallet snart och då kan jag se vad groddoljan innehåller.
 
Vad är dikalciumfosfat för ngt?
Ska till stallet snart och då kan jag se vad groddoljan innehåller.
 
Om du verkligen skrev rätt på hövärdet för förra året, och det var 2 kg groov och 0.6 kg betfor, så ja tyvärr =/

Fast ha inte dåligt samvete för det, fel kan det alltid bli, och det är genom misstagen man lär sig =) Och som Nina sa, du levererade all (nästan, jag vet inte vad groddolja innehåller? Dv om det påverkar foderstaten) information som behövdes i första inlägget, du hara analyserat och bemödar dig om att räkna. Det är mer än vad många andra hästägare gör, så din dam ska vara glad åt att hon har dig =) Även om det blev knas förra året så var ju det isf ett rent misstag, och sådana gör vi alla. Du vill inte veta vad mina stackars hästar stått på för foderstater för X år sedan, när jag inte analyserade och hade nada aning om någonting *harkel*

:angel:
 
Dikalciumfosfat är ett fosfor och kalciumtillskott i pulverform. Fördelen att anv det istället för ett mineralfoder är att du slipper få med magnesium som du inte behöver.

Dikalciumfosfat är inte speciellt dyrt, och finns på Granngården (Odal). Har de inte hemma så kan de ta hem. (Här finns det dock hemma)
 
Groddoljan innehåller: (skriver av innehållsförteckaningen) 59%fleromättade fettsyror med endast 13% mättade fettsyror, vitaminA 900IE, vitaminD 90IE, VitaminE 5IE, vitaminC 1,0mg, energivärde 3900Kj - 930Kcal

Mer står det inte
 
Det där blev man ju klokare på *inte*

Fast är väl som olja i allmänhet då, ren energi. Frågan är om den där energin är angiven för folk eller hästar? =)

Chansa och lägg på den *visslar* och så låtsas vi att den inte påverkar =)
 
hehe, ja, det kan vi göra

men oj vad snabb du är!

Jag har funderat lite på foderstaten nu när jag var i stallet... Går det inte att ge henne hö? just nu kör jag bara på känn, så hon får 6kg hö och drygt ett kg groov + att hon äter gräs i hagen, men hon är endå lite för smal...
 
Du menar mer hö än 9 kg?

Det ställer till SRP/MJ-kvoten.

problemet (samma sak för alla) med ett hö som ligger normalt/högt i MJ men lågt i protein är att man måste begränsa högivan annars blir det bara mer och mer knas för varje kilo hö man höjer. Nu tillhör ditt inte värsta sorten, värre för de som har 600 kg:s stora hbl som man lär ställa på 8 kg hö..

Efter att flera år kämpat med samma problem slutade jag köpa hö som inte vara analyserat/som jag inte kunde byta om analysen visade sig vara dålig.

Fasiken så mkt enklare och billigare det blev =)

Och att hon är för smal nu är för hon har proteinbrist. Finns inget att bygga muskler av. ge henne en månad på foderstaten jag föreslog (om du tycker dne är okej) så borde du se skillnad =)
 
Ok... får se hur jag gör... mamma sa att hon skulle ringa ngn snubbe om foderstaten också... gillade nästan bättre det dåliga höt vi hade förra året, det var enklare då.

Tack för hjälpen !
 
Ok, nu har jag krånglat till det lite till...

Räknade lite själv med hjälp av Ninas fodersida och kom fram till följande foderstat:
10kg hö
0,5kg betfor
0,5kg groov
0,5kg havre (kraffts)
Extra vitaminer+groddolja
då blir det 95,7 Mj energi, 568g protein, 34,6g kalcium, 26,4g fosfor och 14,1g magnesium.

Här blir kvoten mellan kalcium och magnecium för låg... kan man väga upp det med foderkalk?

Åsikter??? Det är forsta gången jag räknar, så ha överseende.
 
Jag svarade tidigare idag..trodde jag..datorn måste ätit upp det.

OM hästen v erkligen behöver sådär mycket energi är den väl okej. Jag är dock inte säker på att den verkligen gör det, och då får du en fet häst. Så du får hålla koll på hullet..

SRP/MJ-kvoten är strax under 6, den bör vara 6, men det är så marginellt att det är inom felmarginalen och okej.

Du kan fixa Ca/Mg-kvoten genom att lägga till foderkalk/foderkrita ja. Men du har fosfor och magnesiumbrist, så du bör nog räkna på det med någor kraftfoder. Ev får du ge både kraftfoder och något mer renodlat mineraltillskott (fosforbalans, dikalciumfosfat etc). Men du har en marginell Mg brist, och en större fosforbrist.
 

Liknande trådar

G
Foder & Strö Bättre sent än aldrig...första gången vi analyserat vårt hö och jag behöver därför er hjälp med en vettig foderstat till min häst...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Glad67
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp