Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Analysen klar här också..

Korven

Trådstartare
Vårt hö har följande värden och nu undrar jag hur ett 16 årigt halvblodssto som är svår att få i hull klarar sig på följande

Protein 26 g/kg
Energi 7.9 MJ
Kalcium 1.9 gr
Fosfor 1.7 gr
Magnesium 0.7 gr
Kalium 13.2 gr/kg
Ts 84

Just nu lite morötter och äpplen men sen i vinter med
1 kg havrekross och 1kg betfor och mineraler hur mycket HÖ??? :confused:
Jag har tittat på nåt foderprogram och fick fram ca 9 kg/dygn, låter det rimligt??

Vad väger hästen och vad gör den för arbete? Hur hög är den, och lätt/grov i typen?

Men jag kan direkt säga att du kan överge förslaget med 1 kg havre och 1 kg betfor. Du måste lägga på PROTEIN. I ganska stora mängder. Du har högt MJ på höet men lågt i protein. Det gör att kvoten SRP/MJ-blir låg. Den ska vara minst 6, du har 3,29 =(

Så det som kommer behövas är proteintillskott, och du kan t ex inte ha fri tillgång på det höet =/

Men som sagt, vikt etc? =) Så ska jag räkna åt dig =)

Korven

Trådstartare
Ca 600 kg, 168cm hög , normal träning alltså inte i tävlingsform. Ganska tunn just nu trots sommarbete.
:)

Lagt henne på 30% tillägg, 10% för svårföddhet och 20% för lätt arbete.

8 kg hö
1 kg lucern (gärna hackat strå)
0,5 kg soja
0,2 kg betfor
70 gram krafft i miner grön

80,36 MJ 516 SRP 36,66 Ca 23,91 P och 12,72 Mg

SRP/MJ 6,42
Ca/P 1,66
Ca/Mg 3,12

Duger det? =)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6490 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
678
Foder&Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
516
Foder&Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
1 990
Foder&Strö Hej! Har min häst född 2011, valack, svenskt halvblod på lösdrift med fri tillgång på ensilage och halm. Är osäker på om ja behöver ge...
Svar
6
· Visningar
477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi CXXXII
  • Sytråden 2
  • Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar