Analysen klar här också..

Korven

Trådstartare
Vårt hö har följande värden och nu undrar jag hur ett 16 årigt halvblodssto som är svår att få i hull klarar sig på följande

Protein 26 g/kg
Energi 7.9 MJ
Kalcium 1.9 gr
Fosfor 1.7 gr
Magnesium 0.7 gr
Kalium 13.2 gr/kg
Ts 84

Just nu lite morötter och äpplen men sen i vinter med
1 kg havrekross och 1kg betfor och mineraler hur mycket HÖ??? :confused:
Jag har tittat på nåt foderprogram och fick fram ca 9 kg/dygn, låter det rimligt??
 
Vad väger hästen och vad gör den för arbete? Hur hög är den, och lätt/grov i typen?

Men jag kan direkt säga att du kan överge förslaget med 1 kg havre och 1 kg betfor. Du måste lägga på PROTEIN. I ganska stora mängder. Du har högt MJ på höet men lågt i protein. Det gör att kvoten SRP/MJ-blir låg. Den ska vara minst 6, du har 3,29 =(

Så det som kommer behövas är proteintillskott, och du kan t ex inte ha fri tillgång på det höet =/

Men som sagt, vikt etc? =) Så ska jag räkna åt dig =)
 
Ca 600 kg, 168cm hög , normal träning alltså inte i tävlingsform. Ganska tunn just nu trots sommarbete.
:)
 
Lagt henne på 30% tillägg, 10% för svårföddhet och 20% för lätt arbete.

8 kg hö
1 kg lucern (gärna hackat strå)
0,5 kg soja
0,2 kg betfor
70 gram krafft i miner grön

80,36 MJ 516 SRP 36,66 Ca 23,91 P och 12,72 Mg

SRP/MJ 6,42
Ca/P 1,66
Ca/Mg 3,12


Duger det? =)
 
Om ägaren inte vill ha lucern (inte min egen häst) kan hon byta ut det mot nåt annat??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Detta säger analysen Kalcium 4,2 Fosfor 1,9 Magnesium 1,4 Kalium 13 Natrium 1,7 Järn 47 Mangan 37 Zink 9 Koppar 3,9 Hästarna väger ca...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp