Bukefalos 28 år!

Analysera eller inte?

E

Express_Pearl

Har en häst som gått på oanalyserat hö (fjolårsparti) fram tills nu, och står i valet och kvalet om jag sak analysera nästa parti. Han är fin i kroppen, mår bra och är pigg och glad. Det är dessutom inte säkert att jag kan få från samma parti hela våren så då kanske två analyser måste göras=mycket pengar.
Som det är nu käkar han 10kg hö, 2l lusernpellets, 5l havre.
Han är bra i humöret och fin i muskulaturen. Så behövs det eller inte?
Om man ska göra en analys, hur tillförlitlig är den egentligen? Jag menar det an väl bli fel i påsen på posten? Man kan få ovanligt mycket av en grässort osv. Så hur hade ni gjort?:D
 
Sv: Analysera eller inte?

Ingen som har några funderingar om detta?:crazy:
 
Sv: Analysera eller inte?

gör du rätt när du tar ut provet så blir det inte felvisst akan det variera lite men ett snittvärde är ju vad du får ut av en analys..

jag tycker inte att 800 kr för två analyser är så fasligt mycket pengar, för du ger juh hästen din hö för 600, havre för 150 och lusern för 150 kr i månaden.. gör du analys och höet är bra kan du juh få slippa ge lusernet och havren.. 3 månader så har du tjänat in analysen..
 
Sv: Analysera eller inte?

Hö, 600kr?! Nej nej, här ger jag 1kr/kg alltså ca 300kr/mån.
Men det är ju ändå bara om jag har tur med höet som jag kan dra ner på det andra, alltså är det ju inte säkert att man tjänar in det ändå. Men alltså det är inte pengarna som är det stora problemet, men är det vekrligen värt det att krångla med en nu och antagligen en till framåt vårkanten.
Till saken hör också att han får 4kg av den totala givan ute (tillsammans med en annan häst som visserligen har sina egna 4kilo) men det är ju inte alltid de får "sin" hög, och de båda sorterna är av olika partier även dom. Glömde nämna detta i det första inlägget.:o Så hur säkert blir det om jag egentligen inte vet hälften av grovfodrets värden som han äter? (kan äta) Visserligen är väl hälften bättre än ingenting, men de tkänns ju ändå som att det blir väldigt osäkert..:confused:
 
Sv: Analysera eller inte?

Fodra med lusern, du för säkerhets skull. Så gör jag, har ungefär samma problem som du och då känns det så svårt att analysera (har inte samma hö hela vintern). Ett ev. överskott av protein som kommer från hö+lusernet gör ju inget!
Jag ska ge 2kg lusernpellets (och 6kg hö och 1-2kg halm) till en tjock nordsvensk.
 
Sv: Analysera eller inte?

Okej, då tycker du att jag ska köra på som jag har gjort, fodrar redan med lusern. :D Himlans bra foder det där! ;)

Fler åsikter?
 
Sv: Analysera eller inte?

Ja men jag skulle ge MER lusern än 2liter och minska havren istället. Kanske 3liter lusern och 4liter havre istället?
 
Sv: Analysera eller inte?

okai, jag ska hädanefter alltid gå efter att normalpris är 1 kr/kg istället för 2 kr eftersom att du betalar 1 kr/kg ;)

vad händer om det nya höet är helt katastrofalt med en kvot på 1,5? eller om det har en kvot på 8-9? proteinöverskott är inte heller bra..

om man ger ett hö under 2 månader eller mer så är det värt att göra en analys..

och jag tycker själv att det är ganska dumt att ha gemensam fodring med olika sorters hö ute i hagen..
samarbeta med de andra i stallet så att ni delar upp höet, betala allt tillsammans och ge av samma parti i hagen.. då får ni till uträkningarna..
 
Sv: Analysera eller inte?

Jajemän, jag trodde aaallla visste att mitt hö bara kostade 1kr/kg..;) :D

Håller fullständigt med dej, men jag kan tvärr inte bestämma vad de andra ska köpa för hö. Hon får hö av sin mammas kompis jobbarkompis eller något liknande (enbart fjolårshö) som räcker till hennes häst men inte mer. Så jag kan inte heller byta till hennes parti. Så om min häst ska ha "eget" hö så får han gå i en hage ensam, och det tycker jag är himla synd(han är en fruktansvärt social häst=mår dåligt utan kompis).

Sen har de förr köpt in hö gemensamt men pga trubbel i slutänden (någon hade tagit mer osv) så blev det bara ovänskap med mera. Så det har jag också försökt med men det funkar inte. Om jag inte har sagt det så är det ett kollektivstall med 6 olika viljor..;)

Knivig situation minst sagt..:crazy:
 
Sv: Analysera eller inte?

Jag håller vid att i situationer som din (o min) så kan man fodra med LUSERN för säkerhets skull! Det är ingen fara med proteinöverskott från grovfodret. Byt ut 1.5-2kg av höet mot lusern!

Det som skulle kunna hända, om nu höet skulle ha en hög kvot, och det blev ett STORT överskott av protein (mer än 30%) så kan hästen börja bli lite FÖR rund och lite loj av att ta hand om allt överskott. I SÅNNA fall är det ju uppenbarligen tillräckligt med protein i höet... så då kan man minska lite på lusernet och se om det blir bättre. Eller ta bort helt om det inte hjälper att minska på det!

Så har Kraffts foderrådgivare sagt att jag ska göra.
 
Sv: Analysera eller inte?

Jag har samma situation , ej analyserat hö, då jag hämtar 500 kg hö/månaden från olika partier hos Foderförsäljaren.
Nu har jag följt flera trådar för att hitta tips att hålla hullet på mitt halvblod (nästa fullblod..)
Börjat med Lucern igår, tack Milli och HH. :bow:
Köpte Kvarnbyfoder lucernpellets, men ska det blötas???

Hon har tunn hårrem. Önskar mycket tätare! Tips?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 402
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 233
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 850
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp