Analysera hästen..

Bubbaz

Trådstartare
Ja just det... det snackas så mycket om att analysera foder hit och dit (nu tycker jag inte att det är nå fel med det dock) men hur vet man egentligen att hästen verkligen behöver det som foderstatsprogrammet räknat ut efter hästens ras, avändningsområde, ålder, vikt etc. Borde man inte analysera hästen också??? ja menar om ett program räknat ut vad min häst behöver betyder det verkligen att det är dom bristerna min häst har eller??

För att analysera hästen behov/brister hur gör man? Tar man blodprover eller... är själv intresserad av att analysera min häst just för att se vad hon kan ha för ev brister.

Nu skriver jag inte det här för att jag e dum eller så :smirk: jag förstår meningen med foderanalyser etc Det här är mest en fundering jag har haft ett tag....
 
Sv: Analysera hästen..

Det är gjort en massa forskning, och allting hänger ihop. Hittar du var din häst behöver ligga energimässigt så följer resten med. I vissa fall kan man behöva justera lite som t.ex. proteinbehovet jmf med energin.
 
Sv: Analysera hästen..

Det är inte självklart att en foderstat som passar för en häst passar för en annan. Inte ens om de är av samma ras, samma vikt, samma kön, ålder och motioneras likadant. Hästar är precis som oss individer och har t ex olika snabba ämnesomsättningar eller kräver mer eller mindre protein/energi. En foderstat som man räknar ut på ovanstående förutsättningar är bara en fingervisning om vart man ska börja, sedan måste man självklart titta på hur hästen mår av den foderstat man har räknat ut.

Din idé om att analysera hästen är helt rätt. Det bästa sättet är att låta göra en hårmineralanalys (tagel) på sin häst om man är verkligt intresserad av hur hästen mår och vad den behöver. Hår/tagel är en mycket tillförlitlig vävnad att testa vad gäller kroppens näringsbalans då den lagrar denna information under en längre period än vad blod gör. T ex om du i samband med blodtest ätit en banan så kommer svaret sannolikt att visa på höga kaliumhalter utan att din kropp för den skull innehåller höga halter kalium.

Tyvärr har jag inte koll på vart man lämnar in tagel för hårmineralanalys, men det finns näringsterapeuter runt om i Sverige som gör detta på människor och de kan säkert tipsa om hur man gör för att själv ta detta test och vart det sedan kan skickas. En lista på näringsterapeuter hittar du på: www.nmtf.se under rubriken "medlemmar". Lycka till! :smirk:
 
Sv: Analysera hästen..

Det var väl en sån håranalys som tyckte att en uppstoppad häst var lite stel i muskulaturen, eller vad var det :rofl: (iofs rätt, visserligen :angel: )
 
Sv: Analysera hästen..

:smirk: Alla har sin tro. Jag har själv gjort en hårmineralanalys och vet att det fungerar. Provet skickas till ett stort lab i USA som heter Trace Elements dit även sjukvården i Sverige skickar andra typer av prover så de är nog inte direkt okunniga där. I USA används hårmineralanalyser även på vanliga sjukhus och det är synd och skam att det inte görs även här i Sverige. Då skulle många fall av odiagnostiserade sjukdomar lösas.

Eftersom DNA lagras i vävnad lång tid efter att att individen har avlidit så kan jag inte förstå varför inte mineralbalansen skulle kunna göra det? För det gällde väl en uppstoppad häst? Inte syntetiskt tagel. Eller hur? :smirk:
 
Sv: Analysera hästen..

Hittat en bra sida där du kan läsa mer om hårmineralanalyser (och annat nyttigt också). www.solpunkten.se/ , gå in under "Näringsmedicin" och sedan "Hårmineralanalys".

Kan du inte se menyn så beror det på att du inte har aktiverat Java i din webläsare. Du hittar det här: www.java.com/sv/
 
Sv: Analysera hästen..

Tack för ditt tips om hårmineralanalys. Ska kolla upp det lite närmare e som sagt väldigt nyfiken på allt det där :d

Madic- jo jag hänger med på det där med foderanalyser också vidare. Min fundering runt det här har mest handlat om så att säga utgångspunkten för analys... Jag tex har inte haft analyserat foder till min häst och har väl allt mer börjat inse att någonting saknas då min häst har dåliga fötter och taskigt läkkött. Så någonting måste saknas helt klart. Det som e själva grejen för mig e vad saknas? Och det känns som ett analyserat foder och en noga uträknad foderstat kan nog inte svara direkt på detta, eller hur, därför är jag intresserad av att kunna analysera hästen först och se vad hon har för brister för att sedan kunna lägga upp en analyserad och uträknad foderstat. Tro mig det kommer att ske i höst när jag tar henne från betet.

Mer tips eller idéer...:bump:
 
Sv: Analysera hästen..

Jag vet inte i vilken utsträckning de verkligen används på vanliga sjukhus i USA men anledningen till att de inte använgs i sverige är att det inte finns ngn dokumentation som visar att de är relevanta(ok visst, när det gäller direkta tungmetallförgiftningar ffa på gamla lik).
Men det är säkert synd o skam att vi kräver sånt!!!
PL
 
Sv: Analysera hästen..

Mitt tips är att du BÖRJAR med att analysera höt, göra en balanserad foderstat och se om det blir någon förändring (sämre, bättre, annorlunda?).
 
Sv: Analysera hästen..

Vet inte om du läste mitt tidigare inlägg... ska börja analysera hö't men det jag är mest intresserad av att veta är just VAD som e bristen/ vad hon saknar. För en analys av årets hö kan inte ge mig svaret på vad hon saknar sen tidigare... eller hur? Det är det jag funderar på inte rent det här med foderanalyser eftersom jag ska börja med det från i höst, känns lönlöst nu när hon börjat gå på bete :smirk: . Utan detta med att analysera hästen är en tanke och fundering jag dragits med länge nu...
 
Sv: Analysera hästen..

När nu hästen ska gå på bete, om det är ett bra sådant, så kommer nog alla dennes behov bli täckta - med råge! Gräs är nämlign enormt näringsrikt och om det bara finns tillräckligt av det i er hage så lär nog inte hästen gå med brist av nånting... Möjligtvis KAN vissa marker vara något mineralfattiga och en gnutta mineraltillskott kan man kanske ge.
(undantag är förstås svårfödda hästar som kan behöva kraftfoder för att hålla hullet på betet)

Så att hästen släpps på bete är en bra BÖRJAN! ;) Sen kan du i höst, när hästen stallas in/börjar käka hö analysera höet och räkna ut en balanserad foderstat till hästen. För det är balanserna som är det vitkigaste att hålla koll på (förutom att man tittar så att behoven verkar vara täckta). Balans mellan energi och protein (kvot på ca 6), balans mellan de olika mineralerna.
Men visst kan du förutom detta göra en hårmineralanalys, om du vill! För att verkligen kolla om hon lidit av brist på nånting eller så.
 
Sv: Analysera hästen..

jag läste en jätteintressant om analysering i senaste hästfocus. Data programm som läste av vad hästen har för brister, skador mm. Verkar väldigt spännande :)
 
Sv: Analysera hästen..

Vad spelar det för roll vad hästen hade för brist, när du ändå inte fodrar med samma grovfoder i höst? Eller ens fodrar kanske med hö alls nu till betet?
 
Sv: Analysera hästen..

Ett dataprogram kan väl inte läsa av någonting, bara behandla de värden som olika sensorer läser av eller man på annat sätt stoppar in.
Nu vet jag inte vad just detta handlar om men det påminner mig om en humbugmetod som används på folk där man har en platta som skall mäta ngn slags energier kopplad till en dator.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Analysera hästen..

Det där med att se brister eller så handlar mest om min nyfikenhet. För som jag ser det så saknar hon någonting men vad.. det vete tusan, det behöver kanske inte ens ha med fodret att göra utan kan vara nå helt annat det är just den nyfikenheten jag vill stilla ;)
 
Sv: Analysera hästen..

Har bara snabbskummat igenom artikeln, hittatde tidningen hos syrran, ska gå igenom den lite mer ingående när jag får chansen :)
 
Sv: Analysera hästen..

Tur du alltid är sådan stor optimist till allt som råkar vara lite annorluna....
Vad har du för förslag för att analysera hästen då? Du som är veterinär borde väl ha lite idéer och förslag :)
Fodret ska jag ta tag i till hösten som sagt så det behöver jag inga fler förslag på.
 
Sv: Analysera hästen..

peter_lundin skrev:
Jag vet inte i vilken utsträckning de verkligen används på vanliga sjukhus i USA men anledningen till att de inte använgs i sverige är att det inte finns ngn dokumentation som visar att de är relevanta(ok visst, när det gäller direkta tungmetallförgiftningar ffa på gamla lik).
Men det är säkert synd o skam att vi kräver sånt!!!
PL
Japp, skam att kräva någon form av dokumentation att de tjänster man betalar dyrt för verkligen visar det de säger att de gör..... Bättre att använda något som ingen har visat har någon funktion men grannens häst mådde bra av det.... :smirk:

Heller aldrig hört om analyser av hår för att fastställa mineralnivåer inom sjukvården (annat än det du nämner på gamla lik; arsenik och gamla spetsar... ;) )
Fö stiger inte Kaliumnivån i blodet akut om du ätit en banan, kroppen är mycket snabb på att reglera och buffra.... Äter du däremot stora mängder saltlakrits varje dag under lång tid kan du få kaliumbrist.....
 
Sv: Analysera hästen..

Jag har nu läst artikeln o ser det hela som rent nys.
Jag har inget förslag på hur man skall "analysera hästen", man måste titta på varje ämne för sig, vissa går bra att se i blodet andra kan man bli tvungen att ta vävnadsbiopsier tex på lever för att få relevanta värden. Det beror på hur varje ämne lagras o disrtibueras i kroppen, ofta komplicerat.
Bäst o billigast att se till att hästen får i sig vad den behöver.
PL
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Anläggning Hej alla Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare. INNAN jag ens gick igång med...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 536
Senast: Lobelia
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 611
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp