Anaplasma, någon med erfarenhet?

SoffiProppi

Trådstartare
Min häst insjuknade igår med 41 graders feber, vinglig, hängig och dålig aptit. Veterinär kom ut och gav honom febernedsättande samt 5000 ml vätskedropp. Idag var han lite piggare, äter och dricker med en temperatur som gick från 39,8 på morgonen till 38,6 mitt på dagen men är nu uppe på 39,7 igen… Provsvar har inte kommit men vi är rätt säkra på att det är analplasma från ett fästingbett.

Vad har ni för erfarenheter? Gav ni antibiotika? Räckte det med metacam?

Blev beordrad att gå något varv på stallplan två gånger dagligen men är väldigt orolig för kolik samt att hästen nu är jämntjock i alla fyra ben… Vet inte vad som är pest eller kolera och känner mig otroligt orolig. Veterinären som var här igår var väldigt duktig, tyvärr jobbar hon inte denna veckan och rådgivningen jag fått under dagen har inte varit till stor hjälp. Därför vänder jag mig hit! Någon som kan berätta hur det gått för er? Hur har ni hanterat det? Rörelse? Utevistelse? Behandling?

Hjälp :cry:
 
Ja, det låter ju som anaplasma men man kan förstås inte veta säkert förrän provsvaren kommit. Har haft några hästar i min närhet som haft det. Har varit olika hur man behandlat. Ofta behandlar man bara med NSAID och låter hästen "läka ut det" själv. I vissa fall behandlar man även med tetracykliner. De hästar jag "känt" som haft det har blivit friska rätt snabbt oavsett behandlingsform.
Vad gäller rörelse så låter det väl klokt att lyssna på de råd du fick av den första veterinären
 
Skulle lyssna på råden du fått.
Försök se till att den dricker ordentligt och om benen blir väldigt tjockakan du ju linda😊
 
Vår ponny hade det för några år sedan. Hade ungefär liknande symptom som din och fick dropp och sen NSAID. Vi valde att inte ge bredsprektrumantibiotika eftersom det tydligen är rätt vanligt att den slår ut magen på hästarna och då vår redan var en magsårshäst så ville vi inte riskera det. Han fick gå ut i liten hage ensam ett tag eftersom han inte var så pigg och sen korta promenader för att hålla igång magen och blodcirklulationen.
Det tog ca ½ år för honom att bli bra. Han fick sekundära ledinflammationer som gick runt i kroppen och fick behandlas men när allt det var över så var han frisk och har inte haft besvär av det igen.
 
Min häst insjuknade igår med 41 graders feber, vinglig, hängig och dålig aptit. Veterinär kom ut och gav honom febernedsättande samt 5000 ml vätskedropp. Idag var han lite piggare, äter och dricker med en temperatur som gick från 39,8 på morgonen till 38,6 mitt på dagen men är nu uppe på 39,7 igen… Provsvar har inte kommit men vi är rätt säkra på att det är analplasma från ett fästingbett.

Vad har ni för erfarenheter? Gav ni antibiotika? Räckte det med metacam?

Blev beordrad att gå något varv på stallplan två gånger dagligen men är väldigt orolig för kolik samt att hästen nu är jämntjock i alla fyra ben… Vet inte vad som är pest eller kolera och känner mig otroligt orolig. Veterinären som var här igår var väldigt duktig, tyvärr jobbar hon inte denna veckan och rådgivningen jag fått under dagen har inte varit till stor hjälp. Därför vänder jag mig hit! Någon som kan berätta hur det gått för er? Hur har ni hanterat det? Rörelse? Utevistelse? Behandling?

Hjälp :cry:


Det räckte med Metacam för oss. Febern kom och gick under en vecka, sedan gav det sig. Min gick själv i liten hage de timmar det inte var för varmt under tiden.
Men det var rekommendationerna jag fick för min häst, lyssna på veterinären som undersökte din. Håller tummarna att det går över snabbt ❤️
 
Min häst blev extremt dålig av anaplasma med nervpåverkan, så där började veterinären behandling med bredspektrum antibiotika dag 1, innan provsvaret hunnit komma. Veterinären kom sedan och behandlade honom med antibiotikan i flera dagar.

Eftersom min häst knappt kunde gå stod han helt på box under den tiden. I slutet av antibiotikabehandlingen (efter en vecka kanske?) var han mycket mycket bättre.

Tror att han vilade typ en vecka för varje dag med feber efter att behandlingen avslutats, sen började jag rida smått igen. Inga problem efteråt, och då var veterinären ändå inne på avlivning ett tag pga att han blev så dålig.
 
Min förra ponny fick det när han var runt 27-28 år gammal. Han blev jättedålig med väldigt hög feber. Veterinär kom ut ett par h efter febern kommit. Eftersom han var så dålig och så gammal behandlar man direkt som om det vore anaplasma och väntade inte på provsvaret. Vi var oroliga att hjärtat inte skulle orka. Vet sa att klarar han att febern går ner rejält idag så kommer han nog överleva.
Han svettade kopiösa mängder och hade hög puls. Men febern gick ner under kvällen. Dagen efter hade han lätt feber och fick fortsatt antibiotika intravenöst. Han blev helt bra på ca 3 dagar. Och kom tillbaks till full ridning hyfsat fort. Han hade dock ingen neurologisk påverkan öht och gick ju inte lika hårt som en yngre tävlingshäst tex.

Kompisar och elevers hästar som fått anaplasma har haft olika jobbigt. Vissa mkt milda symptom och andra rätt svåra. Vissa med milda neurologiska symptom och andra med väldiga balansproblem etc. Man har fått behandla dem olika baserat på vilka problem och vilken grad.
 
Tack för alla svar!

Hans feber gick upp och ner sön-tis men redan på onsdag låg det ganska stabilt på 38,2-38,6. Sen torsdag ingen feber alls. Fick gå lite korta stunder i hage from torsdag men nu tillbaka ute 100% då alla symtom försvunnit. Han är en högenergisk häst som tar mer skada på boxvila än att vara ute så i samråd med veterinären fick han börja gå ute så fort febern var borta och balansen bättre. Fick sin sista metacam igår, har inte gett antibiotika.

Däremot fick han idag som regnskållor som vätskar sig under hela magen samt på bakbenen/låren. Aldrig sett tidigare på häst i den omfattningen. Han har ingen feber, de varken kliar eller stör honom men när de faller av blir det som små blanka, ytliga sår med gul, genomskinlig vätska. Är inte bett av insekter. Hoppas det är något som går bort av sig själv utan krusiduller, håller det rent med klorhexidin och skyddar de större såren (har ett under magen) med zinkpasta.
 

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 655
Senast: Görel
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 623
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lella
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Självplock jordgubbar?
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp