Anaplasmos, hur behandla?

Zoya

Trådstartare
Våran ponny blev akut dålig i söndags med hög feber (40,8) och lite småsvullen i ena bakbenet. Ville varken äta eller dricka. Tog ut distriktsveterinär som tog prover och gav honom febernedsättande. Fick sen Flunixin granulat att ge en gång om dagen för att hålla febern nere.

Fick provsvar idag som visade på anaplasmos. Enligt veterinären kan man, om hästen svarar bra på febernedsättande, ha det som enda behandling och låta hästens immunförsvar ta hand om resten. Alternativet är att man behandlar med tetracyklin som veterinär kommer och ger intravenöst en gång om dagen i 5 dagar. Enligt vet. finns det ett flertal biverkningar med att behandla med tetracyklin så kan man slippa så är det bra. Bland annat finns risken att man slår ut magen på hästen då det är ett bredspektra som dödar "allt", även bra bakterier. Men om vi vill eller om febern inte hålls i schack på ett bra sätt med febernedsättande så kommer de såklart och behandlar.

Jag är ju en sådan där som googlar och det verkar som att de hästar man behandlar med tetracyklin - de blir friska fort och håller sig friska medans de man inte behandlar, de får ofta återkommande besvär i form av mystiska hältor, ryggproblem, svullnad i benen etc. så nu vet jag varken ut eller in.

Någon med erfarenhet? Hur gjorde ni och hur ska jag tänka?
 
@Zoya den behandlande veterinär du har är insatt och klok . Denne har ju svarat utifrån nuläget och hur ni bedömer hur hästen fortskrider.

Det finns ingen relation mellan preparatet och hästars framtida hälsa som handlar om att preparatet måste sättas in i detta stadie och/eller att det annars blir problem/risk för det du befarar.
 
Senast ändrad:
Våran häst fick anaplasmos förra året, med jättehög feber som inte svarade alls bra på febernedsättande - den återkom så snabbt att vi inte kunde ge mer enligt veterinären. Han fick tetracyklin intravenöst i 3 dagar av distriksvet och blev feberfri redan efter första dosen. Inga biverkningar under/efter medicinering och inga men såhär ett år senare :)
 
Våran häst fick anaplasmos förra året, med jättehög feber som inte svarade alls bra på febernedsättande - den återkom så snabbt att vi inte kunde ge mer enligt veterinären. Han fick tetracyklin intravenöst i 3 dagar av distriksvet och blev feberfri redan efter första dosen. Inga biverkningar under/efter medicinering och inga men såhär ett år senare :)

Tack för svar. Får man fråga hur mycket tetracyklinbehandlingen kostade?
 
Mitt sto behandlades 5 dagar med tetracyklin mot anaplasmos sommaren 2013. Tetracyklinet kostade inte mycket, däremot måste veterinären komma till stallet 5 dagar i rad och gärna samma tid vilket kan kosta en del speciellt om det blir under helgen (mitt sto blev sjuk på en fredag...) Har du hästen försäkrad bör försäkringen täcka kostnaderna. Hon blev helt återställd och var jättefin då vi kom igång igen. På våren året efter blev hon ffa väldigt trött och hade diverse andra symptom. Trots klinikbesök med prover och behandlingar blev hon inte helt bra. Jag vände mig då till en annan veterinär som tyckte vi skulle ta anaplasma prov "bara för att kunna utesluta det". Provet visade att hon var positiv 1:320 (1:40 eller högre räknas som positivt) men veterinären tyckte att det var för lite för att behandla - att hon skulle "fixa det själv". Trots lång vila och långsam igångsättning har hon inte blivit helt bra efter detta, hon blir tyvärr fortfarande väldigt trött periodvis. Kontentan av detta - jag skulle behandla om jag var du och hade möjligheten
 
Våran ponny blev akut dålig i söndags med hög feber (40,8) och lite småsvullen i ena bakbenet. Ville varken äta eller dricka. Tog ut distriktsveterinär som tog prover och gav honom febernedsättande. Fick sen Flunixin granulat att ge en gång om dagen för att hålla febern nere.

Fick provsvar idag som visade på anaplasmos. Enligt veterinären kan man, om hästen svarar bra på febernedsättande, ha det som enda behandling och låta hästens immunförsvar ta hand om resten. Alternativet är att man behandlar med tetracyklin som veterinär kommer och ger intravenöst en gång om dagen i 5 dagar. Enligt vet. finns det ett flertal biverkningar med att behandla med tetracyklin så kan man slippa så är det bra. Bland annat finns risken att man slår ut magen på hästen då det är ett bredspektra som dödar "allt", även bra bakterier. Men om vi vill eller om febern inte hålls i schack på ett bra sätt med febernedsättande så kommer de såklart och behandlar.

Jag är ju en sådan där som googlar och det verkar som att de hästar man behandlar med tetracyklin - de blir friska fort och håller sig friska medans de man inte behandlar, de får ofta återkommande besvär i form av mystiska hältor, ryggproblem, svullnad i benen etc. så nu vet jag varken ut eller in.

Någon med erfarenhet? Hur gjorde ni och hur ska jag tänka?

Nu har aldrig min häst personligen drabbats, men stått i samma stall som två hästar som fått det. Där var det aldrig något snack, utan man behandlade med tetracyklin i 5 dgr direkt.
 
Jag har erfarenhet av båda - en häst som inte behandlades och en som blev behandlad. Båda blev friska rätt snabbt och fick inga som helst återkommande problem.
 
Uppdatering. Nu två dagar utan feber trots avsaknad av febernedsättande. Svullnaden i benen börjar också bli mindre. Håll tummarna för att det fortsätter så här så slipper vi tetracyklinbehandling :)
 
Jag hade en som inte behandlades akut. Febern gick ner efter två dagar. Fick återkommande hältor och massa andra problem. Behandlades 6 mån senare med tetracyklin (på klinik, ville inte behandla hemma) och blev bra.

Jag skulle inte behandla med tetracyklin men ha i åtanke att den haft anaplasmos om den är ofräsch senare och i så fall ta nytt prov.
 
Jag hade en som inte behandlades akut. Febern gick ner efter två dagar. Fick återkommande hältor och massa andra problem. Behandlades 6 mån senare med tetracyklin (på klinik, ville inte behandla hemma) och blev bra.

Jag skulle inte behandla med tetracyklin men ha i åtanke att den haft anaplasmos om den är ofräsch senare och i så fall ta nytt prov.

Tack, ska ha det i bakhuvudet :)
 
Jag hade en som inte behandlades akut. Febern gick ner efter två dagar. Fick återkommande hältor och massa andra problem. Behandlades 6 mån senare med tetracyklin (på klinik, ville inte behandla hemma) och blev bra.

Jag skulle inte behandla med tetracyklin men ha i åtanke att den haft anaplasmos om den är ofräsch senare och i så fall ta nytt prov.

Nu lyfter jag detta igen eftersom hästen nu, en månad senare hunnit bli ofräsch i vänster bak trots att han inte är svullen, varm eller något sådant och när han blev hältutredd i juni så var han helt fräsch i just vänster bak. Min misstanke är ju att det kan ha med anaplasmosen att göra.

Får man fråga vad din häst hade för symptom (och hur uppstod de) och hur kom du fram till att de kunde ha med anaplasmosen att göra och hur övertygade du veterinären om det?
När jag pratade med distriktaren förut så sa hon att det inte fanns några belägg för att de skulle få återstående besvär i form av hältor m.m. om de inte behandlades.
 
Nu lyfter jag detta igen eftersom hästen nu, en månad senare hunnit bli ofräsch i vänster bak trots att han inte är svullen, varm eller något sådant och när han blev hältutredd i juni så var han helt fräsch i just vänster bak. Min misstanke är ju att det kan ha med anaplasmosen att göra.

Får man fråga vad din häst hade för symptom (och hur uppstod de) och hur kom du fram till att de kunde ha med anaplasmosen att göra och hur övertygade du veterinären om det?
När jag pratade med distriktaren förut så sa hon att det inte fanns några belägg för att de skulle få återstående besvär i form av hältor m.m. om de inte behandlades.

Han hade hältor (ledinflammationer) på flera ben. Utan riktig förklaring. De flyttade runt och kom och gick. Sprutades, på återbesök halt på ett annat ben. Sprutades. På återbesök inte svarat på behandling och halt på ett till ben osv. Små böjreaktioner, inget stort. Men vandrade runt. Hemma kunde vara halt en dag och ohalt nästa osv.

I nästa skede kom personlighetsförändringar. Han blev ”apatisk” och loj. Rasade i vikt. Stel som en gammal pensionär.

Jag tvingade mig till prov för erlichios som det hette då. Kliniken ansåg det var neg. Jag ville vi det här laget byta klinik så jag ville veta titern (pcr eller vad det heter fanns inte då). Då sa de att han haft erlichios men inte hade nu. Tillslut fick jag veta han hade 1:160 (över 1:40 räknades som positivt). Men att det inte var det som gav problemen för hästar kunde inte ha erlichios..

Jag bytte klinik. Han var en grad halt runt om på böjprov, alla ben, alla leder, när han kom in, stel som attans och nada gnista. Skrevs in och fick tetracyklin intravenöst. Jag hämtade honom 5 dagar senare, som en ny häst. Gnistan tillbaka, ua på böjprov men lite stelhet kvar. Fick kortison oralt i tre dagar och det var det. Häst som ny och förblev så.
 
Han hade hältor (ledinflammationer) på flera ben. Utan riktig förklaring. De flyttade runt och kom och gick. Sprutades, på återbesök halt på ett annat ben. Sprutades. På återbesök inte svarat på behandling och halt på ett till ben osv. Små böjreaktioner, inget stort. Men vandrade runt. Hemma kunde vara halt en dag och ohalt nästa osv.

I nästa skede kom personlighetsförändringar. Han blev ”apatisk” och loj. Rasade i vikt. Stel som en gammal pensionär.

Jag tvingade mig till prov för erlichios som det hette då. Kliniken ansåg det var neg. Jag ville vi det här laget byta klinik så jag ville veta titern (pcr eller vad det heter fanns inte då). Då sa de att han haft erlichios men inte hade nu. Tillslut fick jag veta han hade 1:160 (över 1:40 räknades som positivt). Men att det inte var det som gav problemen för hästar kunde inte ha erlichios..

Jag bytte klinik. Han var en grad halt runt om på böjprov, alla ben, alla leder, när han kom in, stel som attans och nada gnista. Skrevs in och fick tetracyklin intravenöst. Jag hämtade honom 5 dagar senare, som en ny häst. Gnistan tillbaka, ua på böjprov men lite stelhet kvar. Fick kortison oralt i tre dagar och det var det. Häst som ny och förblev så.

Ok, tack för svar. Låter som att det kan vara något sådant här också.:arghh: Teddy är ovanligt stel och tycker det är jobbigt att vända i gången t ex och häromdagen blev han skodd och hovslagaren tyckte han kändes stel och "rädd om sig" när det gällde höger bak, något han aldrig varit förut vid skoning. Sen den där oförklarliga hältan som nu kommit. Får väl ringa distriktaren och höra om de vill komma ut och behandla eller hur vi ska göra. Får man fråga vilken klinik var du på där de tog dig på allvar?
 
Jag vet också att det inte finns någon forskning som visar på följdsjukdomar efter anaplasmos som inte behandlats med penicillin men ändå hör man hästägare efter hästägare vittna om hästar som fått konstiga hältor, ledproblem mm efter just denna sjukdom. Själv hade jag en häst i början på 2000-talet som fick det, han fick behandlign med tetracyklin men vintern efter fick han 7 hovbölder som allihop behövde öppnas på klinik, kändes allmänt nedsatt o avslutade med en vårförkylning som gick över i bakterieinfektion. Efter behandling både med penicillin och hippotrim blev han äntligen frisk! Så oavsett forskning så är jag väldigt mycket för behandling o att man sen minns att hästen hade anaplasmos på sommaren...
 
Jahapp, pratat med distriktarn nu. Hästen har ju haft vandrande hältor, är stel som en pinne, lite småvinglig till och från och de senaste två dagarna har han blivit lite "spökig" i boxen. Som att han ser saker i sin krubba som inte finns där, fnyser osc.

Enligt vet. så finns det inga belägg för att anaplasmos skulle ligga kvar latent i kroppen och ge vandrande hältor m.m. även om hon "också hört att sådant står på nätet". Hon trodde mer på att hästen kanske vrickat sig eller fått ont i ryggen (?) som ger stelhet och hälta på olika ben. Hon rekommenderade hältutredning. Att hästen var helt ohalt innan anaplasmosdiagnosen och dessutom vilat sen midsommar (bete och nu sjukdom) gjorde ingen skillnad på hennes bedömning.
Hon pratade om att det skulle bli dyrt för mig att ta ut och ta blodprov osv. om det inte visade något men det blir ju knappast billigare att åka och hältutreda heller.

Just nu vet jag varken ut eller in känner jag :arghh:
 
Värt att veta är att Tetracyklin har en massa andra (bi)effekter än att som antibiotika döda bakterier. Det har även en relaxerande inverkan och är ganska potent antiinflammatoriskt, därav den positiva effekten på hästar som är stela och har böjreaktioner i leder. Man använder det t ex på föl med senkontrakturer med mycket god effekt.
Huruvida stelheten och hältorna som en del djurägare upplever kommer av Anaplasman eller ej är väl 10000-kronorsfrågan som de lärde tvistar om. Oavsett så ska man vara medveten om Tetracyklinets bieffekter och kanske inte bli alltför förvånad om problemen kommer tillbaka eftersom de egentligen beror på helt andra saker än utläkt Anaplasma och bara blev tillfälligt bättre av Tetracyklinet.
 
Jahapp, pratat med distriktarn nu. Hästen har ju haft vandrande hältor, är stel som en pinne, lite småvinglig till och från och de senaste två dagarna har han blivit lite "spökig" i boxen. Som att han ser saker i sin krubba som inte finns där, fnyser osc.

Enligt vet. så finns det inga belägg för att anaplasmos skulle ligga kvar latent i kroppen och ge vandrande hältor m.m. även om hon "också hört att sådant står på nätet". Hon trodde mer på att hästen kanske vrickat sig eller fått ont i ryggen (?) som ger stelhet och hälta på olika ben. Hon rekommenderade hältutredning. Att hästen var helt ohalt innan anaplasmosdiagnosen och dessutom vilat sen midsommar (bete och nu sjukdom) gjorde ingen skillnad på hennes bedömning.
Hon pratade om att det skulle bli dyrt för mig att ta ut och ta blodprov osv. om det inte visade något men det blir ju knappast billigare att åka och hältutreda heller.

Just nu vet jag varken ut eller in känner jag :arghh:

Troligt att hästen behöver utredas utan anaplasma teorin är min reflektion.

Jo det blir billigare att utifrån att DV i sak sagt att de inte kan utreda mera /vet inte vad de ska utreda , att ta hästen på klinik för vidare utredning 👍
 
Jag har nu bokat tid på hästkliniken och vi ska dit på onsdag. Har förklarat vad som hänt och hur hans symptom yttrar sig. Fick tid hos en veterinär som både ska var abr apå rörelsestörningar som på anaplasma så vi får hoppas pållen kan få möjlighet att bli frisk nu.
 
En sak som är bra att veta är att det är olika typer av blodprov som kan tas. Vid akut sjukdom tar man numera oftast ett pcr-prov som med hög säkerhet visar om hästen har bakterien i blodet eller inte.

Det går också att ta prov för att mäta nivåerna av antikroppar (kallas ibland titer). Eftersom kroppen ju helt naturligt bildar antikroppar vid en infektion kommer det provet att vara positivt om hästen har varit infekterad med bakterien, oavsett om den blev sjuk eller inte. Höga värden för antikroppar är alltså inget tecken på att hästen bär på anaplasma just då, jag har för mig att nära 20% av friska svenska hästar är positiva vid ett antikroppstest.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 375
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 150
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp