Bukefalos 28 år!

Anatomi och fysiologi hos hunden/taxen :)

Novelette

Trådstartare
Hejhopp!
Jo, jag tränar ju en del med min lille tax...vi löptränar 3 ggr i veckan 45min en gång och 30min de andra två gångerna.

Jag själv är väldigt noga med att stretcha efteråt men vet typ knappt hur man ska göra med hunden. Jag skulle vilja veta lite mer om anatomin och fysiologin hos hundar...helst taxar då;)

Om hästars kroppar finns det ganska mkt men finns det om hundar? Böcker, hemsidor??

Tack för hjälp!:D
 
Sv: Anatomi och fysiologi hos hunden/taxen :)

Jag ska försöka förklara lite då jag själv är ganska intresserad av anatomi och fysiologi. Jag kan långt ifrån allt men litegrann iaf!

För att förstå taxens anatomi o fysik måste man förstå dess historia!

Taxen tillkom genom avel på kortbenta tyska stövare runt 1600 talet och kallades även då "miniatyrstövare" . Den egentliga aveln på vad man skulle kalla dagens moderna tax sattes inte igång för än runt 1800 talet och då strävhåret så gott som inte fanns avlade man in dandie dinmont terrier som stått för mycket av anatomin hos taxen. Även en strävhårig hundras avlades in (tror det var en form av strävhårig pinscher) som gav det riktiga strävhårsanlaget.
Taxen är som du med största sannolkhet en utpräglad jakthund som tidigare har använts till råddjursjakt men senare blivit renodlad grythund men som även funkar utmärkt till bland annat eftersök.
Taxen och andra små jakthundar (terrier) med korta ben ser ut på detta viset just för att smidigt kunna krypa in i gryt och jaga ut bytet men först och främst även för att hunde inte skulle vara för snabb i jakt! (Vilket jag inte förstår alls. Min tax försvann på två röda om han fick fatt i ngt:confused: ).

Så gott som alla raser har ju en kropp som är framställd just för att tillsammans med sin mentalitet lämpa sig bäst för det arbetet dom ska utföra. Även Hårlag och annat spelar in.
Tax o terriers jagar grytdjur, Beagle mfl jagar räv. Retrievers jagar fågel (där skiljer sig inte anatomin så mycket från majoriteten av hundar men pälsen är fetare...om jag inte misstar mig) ..
Osv osv.

Tyvärr så drabbas kortbenta hundar och särskilt de med extremt korta ben i kombination med lite längre rygg (tax/dinmont osv) av diskbråck och andra ryggproblem. Med största sannolikhet för att hunden är opropotionerligt byggd.
 
Sv: Anatomi och fysiologi hos hunden/taxen :)

Tusen tack för texten! Det är bra att även veta historien och inte bara var allt sitter :)

PIRU: Kanon! Tack så mkt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 111
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 094
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp