Anatomiska träns

iNHALE

Trådstartare
Kan vi inte prata lite om anatomiska träns?

På senare år har ju det här med anatomiska träns fullkomligen exploderat känns det som och det har blivit det nya modet att ha ett "anatomiskt" träns både bland toppryttare och hemmaryttare på alla nivåer. Men frågan är hur mycket är en modefluga och hur mycket är legit? Finns det trovärdiga studier på hur stor skillnad olika typer av träns gör för hästens komfort? Mycket av den upplevda komforten är såklart individuell för olika hästar beroende på anatomi och preferenser men vad är era erfarenheter? Finns det "anatomiska" träns som ni upplever bara är ren bluff och en modefluga, som inte gör verken till eller från för hästen? Finns det påstådda "anatomiska" träns som kanske tom snarare är mer skadliga för hästen än ett icke-anatomiskt? Med "anatomiskt" menar jag träns som har en specialutformad nosgrimma eller nackstycke och där tillverkar benämner det just som anatomiskt.

(Vi förutsätter nu att alla spännen är korrekt satta och inte för hårt spända.)
 
Köpte träns med anatomisk nosgrimma.... Hänger och skräpar just nu då hästen fullständigt hatade det. Ruskade på huvudet och var allmänt irriterad. Provade ytterligare någon gång innan jag lade undan det men med samma resultat.
 
Köpte träns med anatomisk nosgrimma.... Hänger och skräpar just nu då hästen fullständigt hatade det. Ruskade på huvudet och var allmänt irriterad. Provade ytterligare någon gång innan jag lade undan det men med samma resultat.
Vad var det för modell på den nosgrimman?
 
Senast ändrad:
Det är ju ganska många hästar som trivs med stadigheten som man får med mickem och liknande varianter och också positivt med fler nosgrimmevarianter som minskar risken för tryck mot kindtänderna. Mer att välja på känns ju alltid bra iaf, även om inte samma variant passar alla 😊
 
Min häst älskar sitt Micklem och sitt Equitus delta därför att sidostyckena är fasta i nosgrimman och hela huvudlaget därmed sitter stadigare. Men det går precis lika bra med körhuvudlag där nosgrimma och sidostycke sitter ihop. Så det är inte precis "anatomin" som är grejen utan just stabiliteten.

Det viktiga är att man passar in träns och bett på ett bra sätt. Jag har sett många svängda, fodrade nackstycken som åker fram mot hästens öron och trycker där medan jag har ett sidepull med en enkel tunn rem över nacken som ligger fjäderlätt på hästens nacke.

"Finesse" nackstyckena spyr jag på. Deras reklam säger att "många inte ens får in sitt finger under hästens nackstycke" och en jättestor padd skulle vara enda lösningen. Vad sägs om att länga ut sidostyckena, inte dra upp bettet halvvägs till öronen, så går det utmärkt att få in en hel hand under nackstycket.
 
Min häst älskar sitt Micklem och sitt Equitus delta därför att sidostyckena är fasta i nosgrimman och hela huvudlaget därmed sitter stadigare. Men det går precis lika bra med körhuvudlag där nosgrimma och sidostycke sitter ihop. Så det är inte precis "anatomin" som är grejen utan just stabiliteten.

Det viktiga är att man passar in träns och bett på ett bra sätt. Jag har sett många svängda, fodrade nackstycken som åker fram mot hästens öron och trycker där medan jag har ett sidepull med en enkel tunn rem över nacken som ligger fjäderlätt på hästens nacke.

"Finesse" nackstyckena spyr jag på. Deras reklam säger att "många inte ens får in sitt finger under hästens nackstycke" och en jättestor padd skulle vara enda lösningen. Vad sägs om att länga ut sidostyckena, inte dra upp bettet halvvägs till öronen, så går det utmärkt att få in en hel hand under nackstycket.

Håller med! Spyr på att det numera nästan inte går att köpa ett hederligt vanligt träns utan att de har dessa monster-paddade nackstyckena som bara orsakar tryck på hästens öron.

Min häst funkar helt okej på Micklem, men han föredrar sitt Dyon med helt vanlig engelsk nosgrimma.
 
Tycker de där jättepaddade nackstyckena ser ut att kunna trilla över öronen när som helst 🙈

Enda skillnaden jag märker är nog på micklem, som sitter stadigare och trevligare iom att allt är i ett stycke. Särskilt trevligt för unghästen där allt blir väldigt tydligt när det är såpass stadigt och stabilt.
Annars kör jag på helt vanliga hederliga träns och hästarna är lika nöjda för det.
 
Jag minns framförallt The Difference från Dyon som sades vara det bästa för hästarna med tanke på alla nerver som sitter vid höstens öron. Detta var kanske för 10-12 år sedan, men idag syns inte detta svängda nackstycke mer. Någon som vet varför?

För övrigt tror jag på rätt anpassad utrustning till hästen där ingenting sitter varken för hårt eller för löst - istället för ett anatomiskt nackstycke.
 
Jag minns framförallt The Difference från Dyon som sades vara det bästa för hästarna med tanke på alla nerver som sitter vid höstens öron. Detta var kanske för 10-12 år sedan, men idag syns inte detta svängda nackstycke mer. Någon som vet varför?

För övrigt tror jag på rätt anpassad utrustning till hästen där ingenting sitter varken för hårt eller för löst - istället för ett anatomiskt nackstycke.
Jag tror att Dyontränset försvann lite för att det är så satans fult. Det finns liksom en gräns för hur ful utrustningen får vara trots att den kanske är bra för hästen. Folk är inte villiga att kompromissa hur mycket som helst med utseendet. De nya anatomiska tränsen på marknaden är ju ändå lite mer estetiskt tilltalande än Dyontränset.
 
Jag minns framförallt The Difference från Dyon som sades vara det bästa för hästarna med tanke på alla nerver som sitter vid höstens öron. Detta var kanske för 10-12 år sedan, men idag syns inte detta svängda nackstycke mer. Någon som vet varför?

För övrigt tror jag på rätt anpassad utrustning till hästen där ingenting sitter varken för hårt eller för löst - istället för ett anatomiskt nackstycke.
Jag köpte ett sånt beg till min knölputte som *aldrig* är nöjd och han gillar det jättemycket
Han tycker inte om trycket bakom öronen helt enkelt, han har en tjock nackpadd på ett annat träns som är ok, men inget slår hans Difference. Alla syskonen från det stoet har samma grej, ingenting bakom öronen ska det vara, den ena systern vägrar tom flugluva
Men visst, det måste dras på plats några ggr per ridtur, manen knölar och det krävs rätt sorts nacke för att det ska sitta på plats.
 
En annan sak jag tycker är lite irriterande är att det verkar vara på modet nu med träns utan käkrem, antingen helt eller med en rem som sitter väldigt långt fram och i princip bara håller ned sidostyckena. Är inte folk rädda att tränset ska åka av? Om min häst ruskar på huvudet innan jag hunnit knäppa käkremmen så ryker tränset...
 
Jag tror att Dyontränset försvann lite för att det är så satans fult. Det finns liksom en gräns för hur ful utrustningen får vara trots att den kanske är bra för hästen. Folk är inte villiga att kompromissa hur mycket som helst med utseendet. De nya anatomiska tränsen på marknaden är ju ändå lite mer estetiskt tilltalande än Dyontränset.
Plus att det inte är godkänt i dressyr. Kanske alltid varit mest hoppfolk som haft det men det lär ju påverka lite iaf😊
 
En annan sak jag tycker är lite irriterande är att det verkar vara på modet nu med träns utan käkrem, antingen helt eller med en rem som sitter väldigt långt fram och i princip bara håller ned sidostyckena. Är inte folk rädda att tränset ska åka av? Om min häst ruskar på huvudet innan jag hunnit knäppa käkremmen så ryker tränset...
Jag spänner aldrig käkremmen så hårt att den faktiskt kan hålla tränset på plats. Tränsen ligger stabilt och bra, väldigt liten risk att de ska ramla av.
Men det är väl främst ett märke som gör alla sina träns utan käkrem eller med låg käkrem. Finns gott om träns med vanlig klassisk käkrem.
 
Håller med! Spyr på att det numera nästan inte går att köpa ett hederligt vanligt träns utan att de har dessa monster-paddade nackstyckena som bara orsakar tryck på hästens öron.

Min häst funkar helt okej på Micklem, men han föredrar sitt Dyon med helt vanlig engelsk nosgrimma.
Inkluderar du breda nckstycken i ”monster-paddade”? Finns ju jättemånga träns med olika formade nackstycken. Om de trycker mot öronen är ju storlek eller passform fel för hästen.
 
Jag lät sy upp ett körhuvudlag med anatomiskt nackstycke för typ 10 år sedan. Tycker det sitter betydligt bättre än andra körhuvudlag som gärna trycker lite i nacken och mot öronen. I och med att jag kör med liverpoolbett så har jag velat att det är lite bredare och ligger längre bak sä vi slipper tryck precid bakom öronen. Både jag och hästen har varit mycket nöjda med det.
Till ridning har jag dock haft helt vanliga träns med vanligt nackstycke, blir inte samma tryck i nacken med de bett jag rider på.
 
En annan sak jag tycker är lite irriterande är att det verkar vara på modet nu med träns utan käkrem, antingen helt eller med en rem som sitter väldigt långt fram och i princip bara håller ned sidostyckena. Är inte folk rädda att tränset ska åka av? Om min häst ruskar på huvudet innan jag hunnit knäppa käkremmen så ryker tränset...
Spänner du käkremmen så som den bör spännas, dvs att den inte är så hårt spänd att den ligger an mot hästen, så går tränset utmärkt att ta av utan att knäppa upp käkremmen. På ridskolan lärde jag mig att det ska rymmas en knuten näve mellan ganaschen och käkremmen, idag spänner jag kanske något hål till bara för att jag tycker det är så fult när käkremmen är för lång, men det finns alltid bra med plats mellan rem och häst ändå.
 
Spänner du käkremmen så som den bör spännas, dvs att den inte är så hårt spänd att den ligger an mot hästen, så går tränset utmärkt att ta av utan att knäppa upp käkremmen. På ridskolan lärde jag mig att det ska rymmas en knuten näve mellan ganaschen och käkremmen, idag spänner jag kanske något hål till bara för att jag tycker det är så fult när käkremmen är för lång, men det finns alltid bra med plats mellan rem och häst ändå.
Eller hur! Man får ju typ strypa hästen om käkremmen ska kunna hålla fast tränset😆
 
En annan sak jag tycker är lite irriterande är att det verkar vara på modet nu med träns utan käkrem, antingen helt eller med en rem som sitter väldigt långt fram och i princip bara håller ned sidostyckena. Är inte folk rädda att tränset ska åka av? Om min häst ruskar på huvudet innan jag hunnit knäppa käkremmen så ryker tränset...
Har inte haft träns med käkrem på över 20 år. Aldrig råkat ut för att tränset åkt av. Har heller inte pannband till vardags. Bara ibland på tävling eller uppvisning för att det ska se snyggt ut. Nu har mina hästar alltid haft mycket man och pannlugg så det kanske hjälper till att hålla allt på plats.
 
En annan sak jag tycker är lite irriterande är att det verkar vara på modet nu med träns utan käkrem, antingen helt eller med en rem som sitter väldigt långt fram och i princip bara håller ned sidostyckena. Är inte folk rädda att tränset ska åka av? Om min häst ruskar på huvudet innan jag hunnit knäppa käkremmen så ryker tränset...
Och skulle det mot förmodan finnas en käkrem är den sisådär två meter för långt :confused: Ett träns har jag sytt in käkremmen på, med de billigare tränsen har jag slagit en knut på remmen:D Köpte ett Chesterträns i cob, betthängare från micklem och en käkrem i ponny som jag har spänt på de innersta hålen på ena hästen som dessutom fick ett pannband i full. Osäker på om de som designar och tillverkar träns verkligen har sett en häst på nära håll, än mindre känner till hur ett träns ska fungera:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 070
Utrustning De marknadsförs som rena mirakelträns, men är de verkligen så mycket bättre för hästen än ett vanligt träns av bra kvalitet? Behövs...
Svar
15
· Visningar
4 152
Senast: mily
·
A
Utrustning Hej Vilket träns använder ni och varför har ni valt just det? Min dotter har en häst på foder och då ingick utrustning som vi...
Svar
5
· Visningar
3 848
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp