Anatomiska träns

Min travhäst går just nu med en anatomisk nosgrimma från SD design. Köpte jag för flera år sedan men då han är lite struligt med sitt huvud och vi inte hittar några fel på tänderna så var det en ren chansning om han skulle gilla den eller inte. Han trivs med den, vet faktiskt inte varför han blev lugnare. Ett körhuvudlag har ju bara en jätte lös rem som sitter rakt över. Problemet han får inte tävla på de här så måste försöka få honom att antingen acceptera sitt vanliga huvudlag eller så får matte hosta upp ex antal kronor till ett Mickelm för det är godkänt.
IMG_20220517_124031867_HDR.jpg
 
Min travhäst går just nu med en anatomisk nosgrimma från SD design. Köpte jag för flera år sedan men då han är lite struligt med sitt huvud och vi inte hittar några fel på tänderna så var det en ren chansning om han skulle gilla den eller inte. Han trivs med den, vet faktiskt inte varför han blev lugnare. Ett körhuvudlag har ju bara en jätte lös rem som sitter rakt över. Problemet han får inte tävla på de här så måste försöka få honom att antingen acceptera sitt vanliga huvudlag eller så får matte hosta upp ex antal kronor till ett Mickelm för det är godkänt. Visa bifogad fil 91663
Måste nosgrimma sitta fast i sidostyckena för att vara godkänt i travet?

Micklem är lätt att hitta begagnat, men fattar att det är pengar man helst inte lägger 😉
 
Att ta bort pannbandet verkar vara det viktigaste anatomiskt för de hästar jag har/haft. De är bara i vägen, oftast för korta så de klämmer nackstycket mot öronen och får sidostyckena att ligga an fel.

Mitt favorithuvudlag är från kapson.se, bara en enkel lätt paddad nackrem och "framför ganaschen-käkrem". Käkremmen gör att sidostyckena inte ligger an mot... Ja vad heter den? Den avlånga utbuktningen där buccal nerve mm finns.
 
Måste nosgrimma sitta fast i sidostyckena för att vara godkänt i travet?

Micklem är lätt att hitta begagnat, men fattar att det är pengar man helst inte lägger 😉
Ett huvudlag måste ha nosrem antingen hel eller eller halv. Den sitter egentligen löst rakt över bara. Du får in hela handen typ 😂 Har egentligen ingen funktion för ens bettet går av eller liknande.
 
Mange av Micklem/PS kopiene fra andre merker har spenner som sitter der det er nerver på hestens hode. Selv om det står anatomisk så må man være litt kritisk og se hvorfor originalen ble utformet som den ble, og se hvordan endringene hos kopiene faktisk bidrar til trykk.
Liker noen av de anatomiske nakkestykkene, men det irriterer meg at man ikke lenger har neseremmer med rem som går over nakken, for det gjør at man har mye mindre tilpasningsmuligheter. Ser mange som har neseremmen for langt ned mot mulen pga dette.
 
Ett huvudlag måste ha nosrem antingen hel eller eller halv. Den sitter egentligen löst rakt över bara. Du får in hela handen typ 😂 Har egentligen ingen funktion för ens bettet går av eller liknande.
Nosrem som sitter fast i sidostyckena alltså som säkerhet om bettet skulle gå av?
Jag är bara nyfiken, håller inte på med trav alls så undrade bara hur det var och varför :D
 
Mange av Micklem/PS kopiene fra andre merker har spenner som sitter der det er nerver på hestens hode. Selv om det står anatomisk så må man være litt kritisk og se hvorfor originalen ble utformet som den ble, og se hvordan endringene hos kopiene faktisk bidrar til trykk.
Liker noen av de anatomiske nakkestykkene, men det irriterer meg at man ikke lenger har neseremmer med rem som går over nakken, for det gjør at man har mye mindre tilpasningsmuligheter. Ser mange som har neseremmen for langt ned mot mulen pga dette.
Varför skulle man ha mindre möjligheter att ställa höjd på nosgrimman? Möjligen om man har ett för stort träns så att inte hålen räcker till? Men det går ju att lösa genom att tex byta nosgrimman mot en mindre eller med kortare sidoremmar :)

Jag tänker att det inte är nerverna på huvudet som är huvudgrejen med micklem osv, för min del är den stora vinsten att det är fritt över kindtänderna där det är väldigt vanligt att hästar får sår pga vassa tänder kombinderat med nosgrimmans rem precis över.
 
Varför skulle man ha mindre möjligheter att ställa höjd på nosgrimman? Möjligen om man har ett för stort träns så att inte hålen räcker till? Men det går ju att lösa genom att tex byta nosgrimman mot en mindre eller med kortare sidoremmar :)

Jag tänker att det inte är nerverna på huvudet som är huvudgrejen med micklem osv, för min del är den stora vinsten att det är fritt över kindtänderna där det är väldigt vanligt att hästar får sår pga vassa tänder kombinderat med nosgrimmans rem precis över.
Fordi de er lagt så man ikke får den langt nok opp. Feks et meksikansk grace skal sitte så langt opp, at det er omtrent umulig å få det riktig når man har den typen trans. Man skal ha det langt opp, men man skal også rekke ned under bittet. Noen har også fastsydde neserems biter på remmene som skal festes i transet.

Så vidt jeg husker så har micklem utformingen det har for å unngå nerve endringer ved kinnbenet i hodet, og når de setter en spenne på den remmen som ligger i nærheten på Micklem, men ofte oppå på kopiene, så gjør man vondt verre. Mange ikke anatomiske neseremmer ligger da bedre når det kommer til nerveendingene. Det er derfor jeg mener at man må lese seg opp og ikke bare stole på at det står anatomisk.🤓
 
Fordi de er lagt så man ikke får den langt nok opp. Feks et meksikansk grace skal sitte så langt opp, at det er omtrent umulig å få det riktig når man har den typen trans. Man skal ha det langt opp, men man skal også rekke ned under bittet. Noen har også fastsydde neserems biter på remmene som skal festes i transet.

Så vidt jeg husker så har micklem utformingen det har for å unngå nerve endringer ved kinnbenet i hodet, og når de setter en spenne på den remmen som ligger i nærheten på Micklem, men ofte oppå på kopiene, så gjør man vondt verre. Mange ikke anatomiske neseremmer ligger da bedre når det kommer til nerveendingene. Det er derfor jeg mener at man må lese seg opp og ikke bare stole på at det står anatomisk.🤓
Ja micklem är lite svårt i passformen på vissa hästar. Jag har tex fått byta ut remmarna som bettet sitter i för att kunna ha nosgrimman tillräckligt högt, och på min häst blev det svårt att få det bra med den undre nosremmen.

Håller med dig om att man måste titta på hur det faktiskt sitter på hästen. Hästar har ju lite olika huvudform och behov. På vissa blir det bra, på andra inte.
De marknadsför det väl som bra ang nerver, men jag tycker själv att den stora vinsten är att det inte ligger an över kindtänderna.
 
Inkluderar du breda nckstycken i ”monster-paddade”? Finns ju jättemånga träns med olika formade nackstycken. Om de trycker mot öronen är ju storlek eller passform fel för hästen.

Ja jag syftar på de breda och paddade tränsen som det just nu formligen kryllar utav. Kolla på tex vilka träns som säljs på Hööks för tillfället. Flera modeller ser helt groteska ut.

Fast det är ju det jag menar- att passformen blir fel och trycker oavsett om storleken är korrekt.
 
Ja jag syftar på de breda och paddade tränsen som det just nu formligen kryllar utav. Kolla på tex vilka träns som säljs på Hööks för tillfället. Flera modeller ser helt groteska ut.

Fast det är ju det jag menar- att passformen blir fel och trycker oavsett om storleken är korrekt.
Oj, groteska? Det känns väl skapligt överdrivet. Jag ser inga groteska nackstycken när jag kollar på hööks träns. Just hööks har ju en ganska stor variation just när det gäller nackstycken, allt från vanliga klassiska till bredare och det mesta däremellan.

Jag tycker inte det är det minsta svårt att få till passformen med rätt storlek.
 
Ja micklem är lite svårt i passformen på vissa hästar. Jag har tex fått byta ut remmarna som bettet sitter i för att kunna ha nosgrimman tillräckligt högt, och på min häst blev det svårt att få det bra med den undre nosremmen.

Håller med dig om att man måste titta på hur det faktiskt sitter på hästen. Hästar har ju lite olika huvudform och behov. På vissa blir det bra, på andra inte.
De marknadsför det väl som bra ang nerver, men jag tycker själv att den stora vinsten är att det inte ligger an över kindtänderna.
Det første avsnittet handlet ikke om Micklem, men om problemet med tilpasning av neseremmer når de ikke lenger går over nakken :angel:
 
Det første avsnittet handlet ikke om Micklem, men om problemet med tilpasning av neseremmer når de ikke lenger går over nakken :angel:
Okej, men jag fattar fortfarande inte hur det blir ett problem om man har rätt storlek på träns och nosgrimma. Om folk har sina nosgrimmor fel så är det nog mer pga okunskap än att det inte går att ställa in tränset.
 
Jag tror en stor fördel med dessa "anatomiska" träns är variationen.

För fanns det liksom Engelsk, aachen, pullarnosgrimma och remont. Nu finns det en hel uppsjö med nosgrimmor som ger olika tryck på olika ställen och olika typer av stöd till bettet. Så det är lättare att hitta det träns och nosgrimma hästen trivs bäst på.
Men jag tror inte ett anatomiskt träns är bättre/snällare än ett korrekt spänt engelsk/aachen/pullarnosgrimma/remont. Utan allt handlar om vad hästen trivs med.
 
Utformningen känns mindre viktigt än passformen för mig. Min häst får lätt skav bakom öronen, jag har ett måttbeställt kandar till honom som är sytt så att pannremmen är tillräckligt lång så att den inte drar fram nackremmen mot öronen så det trycker där = inget skav.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 074
Utrustning De marknadsförs som rena mirakelträns, men är de verkligen så mycket bättre för hästen än ett vanligt träns av bra kvalitet? Behövs...
Svar
15
· Visningar
4 152
Senast: mily
·
A
Utrustning Hej Vilket träns använder ni och varför har ni valt just det? Min dotter har en häst på foder och då ingick utrustning som vi...
Svar
5
· Visningar
3 850
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp