Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Andningen är en så grundläggande funktion att man ofta gör det utan att funderar på hur man gör det. I ridningen har den en stor betydelse och det har hänt på ridlektion att jag blivit påmind om att andas. ("Shit, det borde jag ju tänkt på"...)

Det märks ju direkt på hästarna när man andas rätt. Man får en lugnare känsla i kroppen och det känner hästarna.

Ibland när jag suttit på läktaren i ridhuset vid någon tävling har jag hört folk på läktaren som vill peppa, ropa åt ryttaren som ska rida - Andas!

Det finns många sätt att andas. De som ska föda barn får lära sig någon andningsteknik (jag har inga barn så mer vet jag inte, haha...) och inom kbt vid ångestträning så får man lära sig att andas i fyrkant. Andas in i 3 sekunder, håll andan i 3 sekunder, andas ut i 3 sekunder, håll andan ute i 3 sekunder. Börja om.

Inom yogan finns det en mängd olika andningstekniker. Den mest använda är det långa, djupa andetaget eller det Yogiska andetaget som det också kallas. Det kan låta som en ganska komplicerad procedur när man förklarar det men är egentligen mycket enkel. Utan direkt träning kan man lätt komma ner i 2 andetag per minut. En person som lider av KOL kan också komma ner i 2 andetag per minut, men då behövs träning.

Idag när jag satt på motorvägen till stallet så fick jag lite påhälsning av Paniken igen, den där välkända känslan som talar om att jag är rädd av någon konstig anledning. Så jag andades. Jag har tränat mycket på det långa, djupa andetaget (som ingår ffa. i startpaket 1 inom mediyoga) så den tekniken sitter och kan användas när som helst. Det dröjde inte många sekunder innan jag kände ett leende sprida sig i mitt ansikte. Snart började jag också gäspa loss spänningarna. Så underbart skönt.

Rätt andningsteknik kan också vara till mycket stor hjälp vid astma och pollenallergi. Tv4 hade ett reportage om det igår http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/yoga-kan-hjälpa-mot-allergi-2324058

Intressant, eller hur?
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång i veckan har jag en friskvårdstimme på jobbet och då är jag med på en yogalektion. Det är rätt logiskt eftersom jag jobbar på...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp