Andelar i djursjukhus säljs för 10 000 – trots många oklarheter

Tror det bottnar i drevet mot Evidensia/Anicura pga höjda veterinärkostnader. Folk gick all in på det och då kom detta som en "räddande ängel" och folk blev troende :D
Ptja, i och för sig. Hade det funnits någon apparat som förvränger verkligheten hade det ju varit super med ett djursjukhus som var så himla billigt, med alla de senaste maskinerna och där alla de mest kompetenta veternärerna jobbade mm. Jag kan ju förstå varför man gärna vill ha ett sådant djursjukhus... Men nu finns ju inga verklighetsförvrängarmanicker, sån otur! :p
 
Ptja, i och för sig. Hade det funnits någon apparat som förvränger verkligheten hade det ju varit super med ett djursjukhus som var så himla billigt, med alla de senaste maskinerna och där alla de mest kompetenta veternärerna jobbade mm. Jag kan ju förstå varför man gärna vill ha ett sådant djursjukhus... Men nu finns ju inga verklighetsförvrängarmanicker, sån otur! :p

Säg inte det till dom, du kommer krossa deras bubbla ju :eek:
 
Ägnade min lunchrast åt att läsa deras hemsida samt FB-grupper. Jag finner inga ord! :banghead: Den ena djurägaren efter den andra hejar på och drar sina historier om när Anicura/Evidensia tog si eller så mkt betalt för en struntsak i djurägarens ögon. En del verkar tycka att staten borde subventionera veterinärvården likt människovården, för det är ju en rättighet att ha djur trots att man knappt har pengar att ro runt hushållet utan djur :grin: :banghead:
 
Ägnade min lunchrast åt att läsa deras hemsida samt FB-grupper. Jag finner inga ord! :banghead: Den ena djurägaren efter den andra hejar på och drar sina historier om när Anicura/Evidensia tog si eller så mkt betalt för en struntsak i djurägarens ögon. En del verkar tycka att staten borde subventionera veterinärvården likt människovården, för det är ju en rättighet att ha djur trots att man knappt har pengar att ro runt hushållet utan djur :grin::banghead:

Jag har också läst lite, och blir förundrad över alla naiva som inte ifrågasätter Sen blir jag riktigt misstänksam av att de som driver kritiserar de som ifrågasätter.
 
Har inte hört talas om det här tidigare. Men herregud vet inte om jag ska skratta eller gråta. Grattis alla er som precis kastat 10 000 i sjön🙈
 
Jag hörde nåt om det här way back when (känns som evigheter sen, men jag har ärligt talat inte grepp om när det var..). Sen inget förrän jag såg den här tråden. Var lite "road" av det hela och letade nyfiket upp gruppen på Facebook. Nu tycker jag mest bara att det hela är lite obehagligt, framför allt för att frågor och sunt ifrågasättande i saklig ton bemöts med påhopp och anklagelser både högt och lågt från alla möjliga. Lite intressant också att somliga verkar anse att "har en inte råd att gå in med de här summorna så borde en ju egentligen inte ha djur heller!", samtidigt som de ondgör sig över att det kostar att gå till veterinären för "vi är många som inte har tusentals kronor att lägga ut på dyr vererinärvård!". Nog för att jag kan hålla med om att en bör ha en buffert och så, men steget mellan det och att kunna slänga ut tusenlappar på ingenting..ja. Och att så många som säger sig vara beredda att åka 15-20 mil till detta djursjukhus "för det kommer nog ändå att bli billigare!" - undrar om de är lika glada i att åka så långt när djuret verkligen behöver vård akut (om det finns någon annan närmare)...
 
ja det är mycket som är märkligt ...
*Hur kan/orkar två personer som är helt respektive delvis utan arbetsförmåga driva detta projekt? Borde de då inte klara någon form av arbete? (telefonförsäljare på heltid t ex?)
*Är företagsmodellen att fler av de som arbetar ska ha sin försörjning genom socialförsäkringssystemet, är det därför som det ska bli billigt?
*Är det en förening eller ett aktiebolag?
*Vad är det för aktiebolag som inte har några aktieägare (som vill ha avkastning på sitt kapital)?
*Är det ett AB så lär de ha svårt att klara sig undan avkastningskrav, men även medlemmar i en ekonomisk förening brukar vilja ha någon form av avkastning/nytta (att en ideell förening driver ett djursjukhus är knappast möjligt)
*Varifrån kommer pengarna som krävs för ett AB? (Även om man har köpt ett AB billigt så måste det välha ett eget kapital på 50 000 om jag inte minns fel)
*Är de två personerna som startat detta anställda i AB:t? Om inte vem sköter då företagets affärer, tecknar firma, deklarerar etc? Enligt artikeln har de uppenbarligen tänkt sig att någon annan ska göra det? Vem? Är den/de personen/personerna redan anställd(a)?
*Hur ser rågången ut mellan den förening som man ska betala 10 000 kr till och AB:t ut?
*Är det föreningen eller AB:t som ska anställa veterinärer etc?
*Vem säljer fastigheten och hur länge orkar de vänta på att de ska få ihop pengarna? Förköpsrätt - vad jag vet är det bara kommuner som kan ha det?
*Att det skulle vara billigare att bygga om en befintlig byggnad (bostadshus? eftersom den har boarea?) än att bygga nytt är nog tveksamt. Kalkyl?
*Om man går in med 10 000 kr i föreningen så får man veterinärvård till 25% av normalpriset. Det kan röra sig om många 10 000 per år om man har flera djur, varifrån tas pengarna till den subventionen? Ickemedlemmar ska ju också få läger priser så det lär ju inte vara de som ska subventionera medlemmarna.
*Antalet medlemmar ska begränsas till antalet, hur många då? De behövs ju ganska många insatser om 10 000 bara för att gå runt.
* Om hälften av de 2000 medlemmar som krävs för att starta, under ett år nyttjar sjukhuset för vård som på annat ställe skulle kostat 10 000 så blir det en subvention med 7,5 milj kronor. Varifrån ska de pengarna tas?

många frågor - få svar
 
ja det är mycket som är märkligt ...
*Hur kan/orkar två personer som är helt respektive delvis utan arbetsförmåga driva detta projekt? Borde de då inte klara någon form av arbete? (telefonförsäljare på heltid t ex?)
*Är företagsmodellen att fler av de som arbetar ska ha sin försörjning genom socialförsäkringssystemet, är det därför som det ska bli billigt?
*Är det en förening eller ett aktiebolag?
*Vad är det för aktiebolag som inte har några aktieägare (som vill ha avkastning på sitt kapital)?
*Är det ett AB så lär de ha svårt att klara sig undan avkastningskrav, men även medlemmar i en ekonomisk förening brukar vilja ha någon form av avkastning/nytta (att en ideell förening driver ett djursjukhus är knappast möjligt)
*Varifrån kommer pengarna som krävs för ett AB? (Även om man har köpt ett AB billigt så måste det välha ett eget kapital på 50 000 om jag inte minns fel)
*Är de två personerna som startat detta anställda i AB:t? Om inte vem sköter då företagets affärer, tecknar firma, deklarerar etc? Enligt artikeln har de uppenbarligen tänkt sig att någon annan ska göra det? Vem? Är den/de personen/personerna redan anställd(a)?
*Hur ser rågången ut mellan den förening som man ska betala 10 000 kr till och AB:t ut?
*Är det föreningen eller AB:t som ska anställa veterinärer etc?
*Vem säljer fastigheten och hur länge orkar de vänta på att de ska få ihop pengarna? Förköpsrätt - vad jag vet är det bara kommuner som kan ha det?
*Att det skulle vara billigare att bygga om en befintlig byggnad (bostadshus? eftersom den har boarea?) än att bygga nytt är nog tveksamt. Kalkyl?
*Om man går in med 10 000 kr i föreningen så får man veterinärvård till 25% av normalpriset. Det kan röra sig om många 10 000 per år om man har flera djur, varifrån tas pengarna till den subventionen? Ickemedlemmar ska ju också få läger priser så det lär ju inte vara de som ska subventionera medlemmarna.
*Antalet medlemmar ska begränsas till antalet, hur många då? De behövs ju ganska många insatser om 10 000 bara för att gå runt.
* Om hälften av de 2000 medlemmar som krävs för att starta, under ett år nyttjar sjukhuset för vård som på annat ställe skulle kostat 10 000 så blir det en subvention med 7,5 milj kronor. Varifrån ska de pengarna tas?

många frågor - få svar

Just det här att ett AB måste ha 50 000 i aktiekapital är ju rätt intressant. Det är faktiskt ingen som frågat hur det ser ut med det.
Vad gäller övriga frågor brukar standardsvaret hela tiden vara att allt kommer att funka eftersom det "inte finns några aktieägare eller riskkapitalister som vill ha vinster". Kalkyler utlovas men kommer aldrig. Det hade för övrigt varit intressant att höra med säljaren av den där fastigheten hur det ser ut; finns det någon som har förköpsrätt?
 
Just det här att ett AB måste ha 50 000 i aktiekapital är ju rätt intressant. Det är faktiskt ingen som frågat hur det ser ut med det.
Vad gäller övriga frågor brukar standardsvaret hela tiden vara att allt kommer att funka eftersom det "inte finns några aktieägare eller riskkapitalister som vill ha vinster". Kalkyler utlovas men kommer aldrig. Det hade för övrigt varit intressant att höra med säljaren av den där fastigheten hur det ser ut; finns det någon som har förköpsrätt?
Låter som att de inte vet vad ett AB är (ett företag med aktieägare som vanligtvis vill ha en viss avkastning). Resonemangen de för (ganska oemotsagt!) i tidningsartiklarna blir ju att det skulle handla om att andra veterinärkliniker har en avkastning på 70-80 %, utöver vad som behöver återgå i verksamheten, om man gör lite överslagsberäkningar utifrån de få siffror som de redovisar.
 
ja det är mycket som är märkligt ...
*Hur kan/orkar två personer som är helt respektive delvis utan arbetsförmåga driva detta projekt? Borde de då inte klara någon form av arbete? (telefonförsäljare på heltid t ex?)
*Är företagsmodellen att fler av de som arbetar ska ha sin försörjning genom socialförsäkringssystemet, är det därför som det ska bli billigt?
*Är det en förening eller ett aktiebolag?
*Vad är det för aktiebolag som inte har några aktieägare (som vill ha avkastning på sitt kapital)?
*Är det ett AB så lär de ha svårt att klara sig undan avkastningskrav, men även medlemmar i en ekonomisk förening brukar vilja ha någon form av avkastning/nytta (att en ideell förening driver ett djursjukhus är knappast möjligt)
*Varifrån kommer pengarna som krävs för ett AB? (Även om man har köpt ett AB billigt så måste det välha ett eget kapital på 50 000 om jag inte minns fel)
*Är de två personerna som startat detta anställda i AB:t? Om inte vem sköter då företagets affärer, tecknar firma, deklarerar etc? Enligt artikeln har de uppenbarligen tänkt sig att någon annan ska göra det? Vem? Är den/de personen/personerna redan anställd(a)?
*Hur ser rågången ut mellan den förening som man ska betala 10 000 kr till och AB:t ut?
*Är det föreningen eller AB:t som ska anställa veterinärer etc?
*Vem säljer fastigheten och hur länge orkar de vänta på att de ska få ihop pengarna? Förköpsrätt - vad jag vet är det bara kommuner som kan ha det?
*Att det skulle vara billigare att bygga om en befintlig byggnad (bostadshus? eftersom den har boarea?) än att bygga nytt är nog tveksamt. Kalkyl?
*Om man går in med 10 000 kr i föreningen så får man veterinärvård till 25% av normalpriset. Det kan röra sig om många 10 000 per år om man har flera djur, varifrån tas pengarna till den subventionen? Ickemedlemmar ska ju också få läger priser så det lär ju inte vara de som ska subventionera medlemmarna.
*Antalet medlemmar ska begränsas till antalet, hur många då? De behövs ju ganska många insatser om 10 000 bara för att gå runt.
* Om hälften av de 2000 medlemmar som krävs för att starta, under ett år nyttjar sjukhuset för vård som på annat ställe skulle kostat 10 000 så blir det en subvention med 7,5 milj kronor. Varifrån ska de pengarna tas?

många frågor - få svar

När det gäller arbetsförmåga så är nog risken att den bedöms på nytt ganska stor..
 
Om jag har förstått det hela rätt så är det den här gården (tidigare vandrarhem och HVB-hem) som de anser att de har förköpsrätt på. De byggnader som idag finns på fastigheten känns inte optimala som veterinärmottagning. Ska de bygga en ny klinikbyggnad så vore det kanske smartare att köpa en lämplig tomt?
https://gripsholms.se/objekt/skaggesta164795akersstyckebruk#allabilder

De ska tydligen bygga en klinikbyggnad OCKSÅ.

OBS! Det är inte poesiludret som skrivit inlägget som gjort ritningen. Med största sannolikhet inte en arkitekt heller.

1541969570914.png
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 417
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den 14 maj för tio år sedan, 1996, lade jag upp mina första web-sidor på internet. Jag tycker att det kunde vara kul att uppmärksamma...
Svar
13
· Visningar
11 877
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp