Anders, jag och hans 23 andra kvinnor (Spoilers!)

R

Raderad medlem 6459

Är det någon mer här som sett Nahid Perssons dokumentärfilm Anders, jag och hans 23 kvinnor? Vad har ni för tankar kring filmen?

Jag har tidigare sett Drottningen och jag av Nahid Persson, en dokumentär jag tyckte otroligt mycket om. Den var välgjord och intressant. Den här dokumentären tyckte jag dock inte alls kändes välgjord, utan mer som nån form av oengagerad dokusåpa typ? Jag har läst massa upprörda känslor kring den här dokun, särskilt på feministiska forum på Facebook, och jag fattar inte riktigt varför det bara är den här Anders som får så mycket skit? Hon, Nahid, framstår i mitt tycke precis lika märklig som han.

Det jag främst reagerar på:
  • Hon nämner aldrig hur länge de träffats eller om de faktiskt var uttalat exklusiva. Bitvis får jag känslan av att de träffats väldigt nyligen och att mycket av hans andra tinderrelationer mest bara är att han typ chattar med folk?
  • Det verkar som att hon får veta ganska tidigt i deras relation att han har andra relationer vid sidan av och trots det så insisterar hon på att fortsätta träffa honom. Varför? Varför inte bara inse att de vill olika saker i en relation? Varför kämpa så hårt för att ändra på någon? Vad har hon för rätt till det?
  • Nahid framstår för mig som en väldigt gränslös person. Hon sitter med och domderar över vilka som ska tas bort eller blockeras på Facebook, vad han ska säga till kvinnorna som han dumpar över telefon. Hur kan hon känna sig okej med det? Varför problematiseras inte det mer?
  • Förutom att han Anders verkar genomgående manipulativ och märklig så tycker jag att det finns tecken på att han faktiskt inte är frisk, att nåt verkligen inte står rätt till. Jag tänker främst på hans "flyktväska" som han tar med sig överallt med pass och ALLT i, att han gick upp på natten och öppnade fönstret för att han ville kunna fly. Det här är ju inte normalt beteende?
Vad tänker ni?
 
Är det någon mer här som sett Nahid Perssons dokumentärfilm Anders, jag och hans 23 kvinnor? Vad har ni för tankar kring filmen?

Jag har tidigare sett Drottningen och jag av Nahid Persson, en dokumentär jag tyckte otroligt mycket om. Den var välgjord och intressant. Den här dokumentären tyckte jag dock inte alls kändes välgjord, utan mer som nån form av oengagerad dokusåpa typ? Jag har läst massa upprörda känslor kring den här dokun, särskilt på feministiska forum på Facebook, och jag fattar inte riktigt varför det bara är den här Anders som får så mycket skit? Hon, Nahid, framstår i mitt tycke precis lika märklig som han.

Det jag främst reagerar på:
  • Hon nämner aldrig hur länge de träffats eller om de faktiskt var uttalat exklusiva. Bitvis får jag känslan av att de träffats väldigt nyligen och att mycket av hans andra tinderrelationer mest bara är att han typ chattar med folk?
  • Det verkar som att hon får veta ganska tidigt i deras relation att han har andra relationer vid sidan av och trots det så insisterar hon på att fortsätta träffa honom. Varför? Varför inte bara inse att de vill olika saker i en relation? Varför kämpa så hårt för att ändra på någon? Vad har hon för rätt till det?
  • Nahid framstår för mig som en väldigt gränslös person. Hon sitter med och domderar över vilka som ska tas bort eller blockeras på Facebook, vad han ska säga till kvinnorna som han dumpar över telefon. Hur kan hon känna sig okej med det? Varför problematiseras inte det mer?
  • Förutom att han Anders verkar genomgående manipulativ och märklig så tycker jag att det finns tecken på att han faktiskt inte är frisk, att nåt verkligen inte står rätt till. Jag tänker främst på hans "flyktväska" som han tar med sig överallt med pass och ALLT i, att han gick upp på natten och öppnade fönstret för att han ville kunna fly. Det här är ju inte normalt beteende?
Vad tänker ni?

Jag fick en hang up på regissören, så jag pallade inte se mer än max 10 min. Tänker att det beror delvis på det du skrev, den kändes oengagerad.
 
Jag fick en hang up på regissören, så jag pallade inte se mer än max 10 min. Tänker att det beror delvis på det du skrev, den kändes oengagerad.
Ja, jag fick faktiskt anstränga mig för att se hela. Det är nåt släpigt och distanserat i hur hon lägger upp det och hur hon pratar? Mig engagerade det inte. Jag hade dock bestämt mig för att se hela redan innan så jag bet ihop.
Finns den nån annanstans än på play?
Ingen aning tyvärr.
 
Han: jordens mansbebis som inte tar ansvar för sina handlingar överhuvudtaget.

Hon: griper sig an det som en blandning mellan terapeut och morsa. Helt obegripligt hur hon daddar och tjatar på honom. Och får han ens gå och skita ensam? VÅGAR han ens gå och skita, han kan ju råka skicka en massa hjärtan till nån tjej?

Deras relation: alla SÄGER att han är så charmig. Men det märks verkligen inte. Kvinnorna framstår bara som kärlekstörstande.
Precis som @niphredil förstår jag heller inte graden av hans relationer. En hade han bara träffat en helg, det är väl tillåtet när man dejtar. En annan hade han däremot bestämt kyrka och datum med :confused:

Deras dialog: herregud vilka stela samtal. Det verkar inte funka när filmaren också är ett så tydligt subjekt. Jag har sett en dokumentär där det gjort det, en kanadensisk filmare vars pappa levde med en alldeles för ung filippinska. Den var skitbra. Men denna - de verkar alldeles för medvetna om kameran båda två.

Däremot: jag som brukar avsky kontakter mellan folk som slåss om samma person. Men här tyckte jag att det var skitkul med messengergruppen.

Och nu ska jag se de sista 25 minuterna.
 
@mandalaki Håller med dig i precis exakt allt!! Och hur märkliga var inte vännerna? På den där middagen? Hela grejen var så jävla obekväm och stel tyckte jag att jag kände att jag fick galopperande social fobi bara av att titta på det.

Dokumentären av den kandensiska kvinnan är SÅ bra, något helt annat än den här. Den här kändes tafflig och stel bara.
 
Är det någon mer här som sett Nahid Perssons dokumentärfilm Anders, jag och hans 23 kvinnor? Vad har ni för tankar kring filmen?

Jag har tidigare sett Drottningen och jag av Nahid Persson, en dokumentär jag tyckte otroligt mycket om. Den var välgjord och intressant. Den här dokumentären tyckte jag dock inte alls kändes välgjord, utan mer som nån form av oengagerad dokusåpa typ? Jag har läst massa upprörda känslor kring den här dokun, särskilt på feministiska forum på Facebook, och jag fattar inte riktigt varför det bara är den här Anders som får så mycket skit? Hon, Nahid, framstår i mitt tycke precis lika märklig som han.

Det jag främst reagerar på:
  • Hon nämner aldrig hur länge de träffats eller om de faktiskt var uttalat exklusiva. Bitvis får jag känslan av att de träffats väldigt nyligen och att mycket av hans andra tinderrelationer mest bara är att han typ chattar med folk?
  • Det verkar som att hon får veta ganska tidigt i deras relation att han har andra relationer vid sidan av och trots det så insisterar hon på att fortsätta träffa honom. Varför? Varför inte bara inse att de vill olika saker i en relation? Varför kämpa så hårt för att ändra på någon? Vad har hon för rätt till det?
  • Nahid framstår för mig som en väldigt gränslös person. Hon sitter med och domderar över vilka som ska tas bort eller blockeras på Facebook, vad han ska säga till kvinnorna som han dumpar över telefon. Hur kan hon känna sig okej med det? Varför problematiseras inte det mer?
  • Förutom att han Anders verkar genomgående manipulativ och märklig så tycker jag att det finns tecken på att han faktiskt inte är frisk, att nåt verkligen inte står rätt till. Jag tänker främst på hans "flyktväska" som han tar med sig överallt med pass och ALLT i, att han gick upp på natten och öppnade fönstret för att han ville kunna fly. Det här är ju inte normalt beteende?
Vad tänker ni?

Eftersom jag är en dum och trög typ som svarar på trådar jag inte läst klart så kopierar jag in mitt svar från andra tråden till att börja med. När jag har läst klart den här kanske det kommer mer :angel: ;)

Den var så dålig! En timme av barnslig gubbe vars svinerier ursäktades gång på gång och klassiska "kvinna kliver in för att förbättra och styra upp han sociala relationer". Orkade bara en timme, hände det nått mer sen?
 
Jag har inte sett filmen men en intervju med Anders där han påstår att han träffat två av kvinnorna i filmen, de andra har han inte ens sett. Lite svårt att veta vem man ska tro?
 
Eftersom jag är en dum och trög typ som svarar på trådar jag inte läst klart så kopierar jag in mitt svar från andra tråden till att börja med
:laugh:
När jag har läst klart den här kanske det kommer mer :angel:
:bump:
Den var så dålig! En timme av barnslig gubbe vars svinerier ursäktades gång på gång och klassiska "kvinna kliver in för att förbättra och styra upp han sociala relationer". Orkade bara en timme, hände det nått mer sen?
Ja, jag är böjd att hålla med. Förutom att jag också känner liiite att det är ett fall av monogam person som försöker knöka in en polygam person i en monogam relation.
Jag har inte sett filmen men en intervju med Anders där han påstår att han träffat två av kvinnorna i filmen, de andra har han inte ens sett. Lite svårt att veta vem man ska tro?
Hmm. Jag tänker att oavsett så var han ju väldigt aktiv, så pass aktiv att han behövde en bok för att hålla isär alla. Det kändes inte helt sunt. Men jag tror absolut och utan tvekan att mycket bara var chatt, särskilt eftersom hon Nahid Persson var väldigt vag med såna typer av detaljer.
 
Men det var helt obegripligt för mig varför hon tror att det är hon som är hans "riktiga"relation.
Nä det fattar inte jag heller. Jag fattar inte heller varför så många feminister jag känner (och kända sådana också, typ Cissi Wallin) tittat på den här och bara kastar sig in i Anders-hat typ. Varför reagerar ingen på henne?
 
@mandalaki Håller med dig i precis exakt allt!! Och hur märkliga var inte vännerna? På den där middagen? Hela grejen var så jävla obekväm och stel tyckte jag att jag kände att jag fick galopperande social fobi bara av att titta på det.

Dokumentären av den kandensiska kvinnan är SÅ bra, något helt annat än den här. Den här kändes tafflig och stel bara.
Haha, vad roligt! :D

Ja överhuvudtaget när de träffade folk. Då skulle hon varje gång dra upp de där 23 andra. Herregud vilken jäkla relation.
 
Eftersom jag är en dum och trög typ som svarar på trådar jag inte läst klart så kopierar jag in mitt svar från andra tråden till att börja med. När jag har läst klart den här kanske det kommer mer :angel: ;)

Den var så dålig! En timme av barnslig gubbe vars svinerier ursäktades gång på gång och klassiska "kvinna kliver in för att förbättra och styra upp han sociala relationer". Orkade bara en timme, hände det nått mer sen?
Barnslig gubbe är så roligt. :laugh:

Jag var själv hopplös förr. Men numera är jag SÅ fed up med kvinnor som ska rädda män med sin kärlek. Never igen, säger jag bara.
 
Nä det fattar inte jag heller. Jag fattar inte heller varför så många feminister jag känner (och kända sådana också, typ Cissi Wallin) tittat på den här och bara kastar sig in i Anders-hat typ. Varför reagerar ingen på henne?
Jag har inte följt någon "debatt" eller så om detta, men det är konstigt, ja. Han verkar mest bara väldigt tom. Hon har ett PROJEKT - men det är ju uppenbart att han är ett döfött projekt och att han inte alls är med på relationståget med henne. På sin höjd tycker han att det hela med filmen och sånt är en intressant grej.
 
Jag var tvungen att börja skala morötter samtidigt för att orka titta på den timmen jag stod ut. Funderade mycket på hur det kommer sig att det bedömdes att den skulle köpas in och visas? Visst, han är en (imponerande) omogen fjant som på nått vis lyckas inbilla sig att han gör 24 kvinnor en tjänst genom att flirta med dem. Hon är å andra sidan en extremt normativ tvåsamhetsivrare som visar en del ganska otäcka kontrollbeteenden. Ingen egentligt problemformulering, inget problematiserande av hennes kontrollbehov, inga som helst tecken på att de resonerar runt polyamori och inga som helst tecken på att han öht förstår vad som "händer honom".

För vems skull är den här filmen gjord? Och för vilken målgrupp har man köpt in den?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp