Anders, jag och hans 23 andra kvinnor (Spoilers!)

Funderade på att se den på Folkets bio men missade den. Försökte kolla på svt när den kom ut. Försökte igen efter jag har läst den här tråden för jag vill ju också vara med och diskutera. Meeen jag antar att jag bara får bidra till den allmänna sågningen för jag orkade inte mer än typ 10 minuter. Fick nästan lite svårt att andas av den.
 
Börjat att se den. Tänker inte försvara någon, för tycker båda beter sig dåligt, men om man blir manipulerad av en annan människa, blir man ofta lite galen i sitt beteende. Som att hon är ju sårad och vet han håller på med andra, och då blir vissa (mig själv inkl. paranoida). Jag har varit ihop med en liknande typ, och man mår SÅ dåligt när man väl är i det. Han drog mig runt, charmig och hela smörjan, han va dock något smidigare med sitt smygande än Anders. Jag blev extremt kontrollerande, men det va för jag kände jag inte kunde lita på honom (och det kunne jag verkligen inte heller). Hade ont i magen, mådde dåligt och blev totalt nedbryten.

Hade även sagt till den killen tidigt i vårt förhållande, att vill du ha andra än mig, så är det ok, men då tar jag det valet att inte ville vara ihop. Poly är inte min grej. Men han ville ha kakan och äta den också. Desutssom va han själv EXTREMT svartsjuk av sig om någon annan man ens visade lite intresse för mig.

Jag tycker dock hon borda vara mogen nog att se tidigare att hennes eget beteende inte är sunt någonstans, och behöver man "Kontrollerar" än annan person, så är det inte ett bra förhållande alls. Man måste kunna lita på varandra och en manipulativ människa kan man inte lita på. Pallar inte se hela, får scrolla lite igenom den. Båda hans och hennes beteende är svårt att titta på.
 
Kan tillägga att mitt ex också hade HUR mycket andra kvinnor på gång. Smög med att använda word feud och såna spel för skriva i så man inte kunna se. Använde instagram för att leta upp kvinnor + diverse dating apps, och kollegor på jobbet, bekanta. Japp han hade många kvinnor på gång. Samtidigt som han skulle ha mig därhemma i vårt nya hus, och kunna titta mig rakt i ögonen och säga "Jag vill aldrig ha någon annan än dig"- USCH för såna män. Han har verkligen ingen moral.
 
Är det någon mer här som sett Nahid Perssons dokumentärfilm Anders, jag och hans 23 kvinnor? Vad har ni för tankar kring filmen?





Jag har tidigare sett Drottningen och jag av Nahid Persson, en dokumentär jag tyckte otroligt mycket om. Den var välgjord och intressant. Den här dokumentären tyckte jag dock inte alls kändes välgjord, utan mer som nån form av oengagerad dokusåpa typ? Jag har läst massa upprörda känslor kring den här dokun, särskilt på feministiska forum på Facebook, och jag fattar inte riktigt varför det bara är den här Anders som får så mycket skit? Hon, Nahid, framstår i mitt tycke precis lika märklig som han.

Det jag främst reagerar på:
  • Hon nämner aldrig hur länge de träffats eller om de faktiskt var uttalat exklusiva. Bitvis får jag känslan av att de träffats väldigt nyligen och att mycket av hans andra tinderrelationer mest bara är att han typ chattar med folk?
  • Det verkar som att hon får veta ganska tidigt i deras relation att han har andra relationer vid sidan av och trots det så insisterar hon på att fortsätta träffa honom. Varför? Varför inte bara inse att de vill olika saker i en relation? Varför kämpa så hårt för att ändra på någon? Vad har hon för rätt till det?
  • Nahid framstår för mig som en väldigt gränslös person. Hon sitter med och domderar över vilka som ska tas bort eller blockeras på Facebook, vad han ska säga till kvinnorna som han dumpar över telefon. Hur kan hon känna sig okej med det? Varför problematiseras inte det mer?
  • Förutom att han Anders verkar genomgående manipulativ och märklig så tycker jag att det finns tecken på att han faktiskt inte är frisk, att nåt verkligen inte står rätt till. Jag tänker främst på hans "flyktväska" som han tar med sig överallt med pass och ALLT i, att han gick upp på natten och öppnade fönstret för att han ville kunna fly. Det här är ju inte normalt beteende?
Vad tänker ni?


Såg den igår i etapper för herre vad det kröp under skinnet på mig. Allt kändes så knäppt. Man såg hur svartsjuk hon var på de andra kvinnorna när de berättade och det förtog lite av upplevelsen när hon lade band på sig själv för att hon även stod för filmandet. Som att hon speladd rollen av proffsdokufilmare, mamma och försmådd älskare samtidigt. Det kändes uppstyltat och lite skitnödigt från hennes sida, hon hade nog behövt hantera sina egna känslor istället för att tja vad vet jag, använda kameran som vapen i otrohetshämnd?


Jag fick känslan när man fick se ena kvinnan, hon som skaffat häst pga av Anders? (Varför behövde hon omsätta en större summa pengar snabbt eller?) hon var väl mer än vanligt sliten?
Men även när man mötte hans vänner som såg ut att vara olika grad speedade, ok att man kan vara nervös inför en kamera men dom blinkar ju aldrig!
Även när man fick se hans lilla bok där han gör anteckningar och sen påstår att han inte vet vem han sagt eller gjort vad med. (Ok det var fler än 10 kontakter så vad vet jag det blir kanske virrigt oavsett vad för business man har med dessa.)
Det kan ju ha varit kodord han använt sig av.
Tycker det kan ge en förklaring till hans beteende. Det där med att alltid ha passet med sig fick mig även att tänka att han ju inte bara vill fly en sitaution, han vill ev fly landet?

Men fick för övrigt känslan att han var lite utav en gurutyp i personligheten. Eller så var det något annat dessa personer som under kvinnonamn kontaktade honom ville ha. Med hjärtsymboler osv. Kan ju ha stått för något annat än kärlek.

Eller så skulle han väl gifta sig med den där ena kvinnan och turnerade bara runt tills satta datum och han skulle iväg på bröllopsresa? 😂 Han kanske oroade sig för att bara kunna vara med en och samma kvinna för resten av framtiden, kan ju få den bäste tennisspelare att fatta konstiga beslut.
 
Jag är inte överraskad. Hur som helst så när jag fick veta det så tyckte jag inte att Nahid Persson var någon vars perspektiv jag var så nyfiken på, inte i den här historien i alla fall.


Önskar jag vetat det innan jag såg den. Snark. Jag som tyckte att vad bra att dom gick skilda vägar, starkt gjort
Men har svårt att se hur de skulle funka ihop, antar att de kunde se saker i varandra som inte framgick under filmandets gång. Inte ens pussarna verkade genuina i mina ögon så kunde inte se någon spirande passion alls, var var kemin?
 
Narcissister gaslightar en så ens verklighetsuppfattning förändras. Det är vanligt att en person som är i relation med en narcissist personlighetsförändras, blir utifrån sett kontrollerande.

Det blir inte bättre, men ger en tillfällig känsla att man kanske har kontroll på nånting, alls.
Tyckte att podden gav en liten glimt av hur en person kan känna, att verkligheten skruvas sönder, när man är med någon som övertygande ljuger i ett förhållande. Så pass att man ifrågasätter sina egna minnen om de mest normala vardagliga saker.

Så jag kan förstå att Nahid framstår som allt annat än rationell, för det är hon inte heller i det läget.
 
@Youma Men vi vet väl inte om han är narcissist? Eller om han gaslightar henne? :confused: Vi vet inte ens hur deras relation sett ut, vad de kommit överens om sinsemellan eller vad någon av dem haft för motiv dels när de gick in i relationen och dels i skapandet av dokumentären?
 
Jag tycker filmen är fascinerande men obegriplig. Obegriplig då jag tycker det skulle behövas mer djup.
Nu känns det som "man inte släpps in." Om det är så att han ljög och manipulerade och hade 24 relationer samtidigt så skulle det vara intressant med djupare samtal om det. Är det sexmissbruk/kärleksmissbruk,/något annat? Eller vad är det som inte stämmer? Sen förstod jag aldrig riktigt om det var mer dejtande med många kvinnor på samma gång eller relationer.
När det gäller filmaren tycker jag inte heller att man får en fördjupad bild. Dvs varför fortsätter hon träffa honom (förutom att hon gillar honom). Har han sagt att han ska förändra sig eĺler varför vill de leva ihop? Hur mår man om man är i en relation där man inte litar på partnern.
Jag saknar också djup, på många fronter. Jag hörde inte ett enda samtal som jag upplevde som genuint. Och allt var så iscensatt. Hon hade satt upp kameran och så gick de omslingrade längs stranden, drack bubbel i spa-badet, hon låg i badkaret hemma med en drink och tända ljus medan han stod med ett leende och lagade mat i köket. URRK!

Visst han säger att han var med för att hon sagt ”antingen är du med och kan påverka eller så gör jag filmen ändå”. Det tror jag inte på, jag tror att han var med för att han blev smickrad. Och kanske, kanske för att han faktiskt ville bryta sitt seriedejtande och trodde att filmen skulle hjälpa honom.

Utan honom hade det knappast blivit nån film. 1,5 tim om en till synes hysterisk människa som satt och letade hjärtan på facebook? Skulle inte tro det. Dessutom hade hon knappast kunna namnge honom utan att riskera en stämning för förtal.
 
@Youma Men vi vet väl inte om han är narcissist? Eller om han gaslightar henne? :confused: Vi vet inte ens hur deras relation sett ut, vad de kommit överens om sinsemellan eller vad någon av dem haft för motiv dels när de gick in i relationen och dels i skapandet av dokumentären?

Nej, det gör vi inte.

Det ska till en väldigt klantig narcissist att de avslöjar sig helt.
Men det är inga normala personer som bollar runt på horder av partners på ett sjukligt vis.

Jag känner själv en sån, som var en nära vän. Vet inte hur många som var i omlopp totalt, men just då ca 10 som jag visste om, plus hans intet vetande fru.

Rent praktiskt så tog kvinnorna all tid i anspråk, men oftast bara en timme i taget här och där. Han sov alltid på bortaplan, frun var särbo pga annan arbetsort (väldigt praktiskt). Han hade svårt att få tiden att räcka till, och sov sällan mer än 5 timmar per natt. Varje kvinna fick lite koncentrerad ensamtid på ett par dagar, en weekend eller så, nån gång per halvår. Alla blev förr eller senare "crazy", började bete sig irrationellt och svartsjukt, till och med de som visste vad de gav sig in i . Jag tror man inte kan föreställa sig hur konstigt skruvad verkligheten kan bli.

Vi är inte vänner längre. Han försökte knyta tillbaks genom påstådd sjukdom, jag nappade inte.

Så ok, jag kanske projicerar, men det är så tydligt mönster, både podden, det jag har upplevt, och filmen.


Tillägg: Dåvarande vännen verkade också med flit försöka bli "outad". Jag trodde för att han ville bryta sitt beteende då, men i efterhand så känns det mest som att han njöt av risken. Dessutom så valde han noga vilka bitar han kände för att avslöja, i sitt eget tempo. Det fanns alltid mycket, mycket mer kvar.
 
Utan honom hade det knappast blivit nån film. 1,5 tim om en till synes hysterisk människa som satt och letade hjärtan på facebook? Skulle inte tro det. Dessutom hade hon knappast kunna namnge honom utan att riskera en stämning för förtal.

Han kanske redan då kunde se att hon skulle framstå som hysterisk, men tänkte att alla skulle också se att han var en hyvens kille som var sympatisk. Men där misstog sig egot.
 
Men det är inga normala personer som bollar runt på horder av partners på ett sjukligt vis.
Jag tycker inte riktigt om den analysen faktiskt måste jag säga.

Du glömmer helt att den berättelsen vi tittar på är berättad av Nahid själv. Allt vi får veta och allt vi får se är genom hennes ögon. Själv är hon väldigt luddig på detaljer och uttrycker inte en enda gång någon form av rimlig tanke gällande deras relation. Hon ifrågasätter inte om de kanske är för olika, om de kanske inte passar för varandra, om den relation hon vill ha verkligen är den typen av relationen han vill ha. Vi vet inte hur länge de varit tillsammans, vi vet inte omfattning av deras faktiska relation.

Jag tycker du drar på väldigt stort.
 
Han kanske redan då kunde se att hon skulle framstå som hysterisk, men tänkte att alla skulle också se att han var en hyvens kille som var sympatisk. Men där misstog sig egot.
Ja, så kan det ju också vara, vi vet ju inte.

Men så stort ego vet jag inte om jag uppfattar honom som, och inte narcissist heller. Jag ser inget grandiost i hans självuppfattning. Snarare tvärtom egentligen, en person som är livrädd att inte vara alla till lags - samtidigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp