Bukefalos 28 år!

Andmamma med 11 små ungar!!

mimus

Trådstartare
Är alla verkligen hennes eller är hon dagandmamma?
Hon bor nere vid ån och jag har inte sett någon annan vuxen hona i närheten.
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Jo då, nog kan alla 11 vara hennes egna!
Men det kan också vara andra änder som lagt ägg i hennes rede, så alla 11 behöver inte vara hennes biologiska ällingar.

Jag är ytterst tveksam till att änder agerar som "dagmammor" åt andras ällingar.
Däremot är det inte helt ovanligt att storskrakar simmar omkring med både sina egna och grannes ungar. :smirk:
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Ällingar, heter det så, det ordet har jag aldrig hört.

Så de kan lägga ägg i varandras bon. Nu börjar jag undra varför dem gör så.

Hur som helst så är dem hemskt söta alla 11.
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Ja visst är de söta! Ällingar är hur gulliga som helst, faktum är det inte finns mycket som slår dem i söthet! :)

Att lägga ägg i andras bon förekommer bland alla andfåglar i mer eller mindre omfattning. Hos änderna är det honorna som återvänder till den plats de blev flygga på, och därför är honorna i ett lokalt bestånd ofta släkt med varandra. Med detta så blir andras ägg släkt med henne själv, det kan ju vara systerns eller dotterns ägg! Något som bara är till genetisk fördel, både för den som ruvar äggen (värden) och för dem som har lagt ägg i boet (parasiten). Värdhonans gener sprids vidare, båda via hennes egen avkomma och via parasithonans ungar. Parasithonan får i sin tur ökad chans till överlevnad (slipper det ansträngande med yngelvård), och därmed möjlighet till fler häckningar. Även detta är till värdhonans fördel eftersom de är nära släkt och har många gemensamma arvsanlag.
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Tack :bow:
Vad kul att veta, igår gick sonen och jag ner för att mata dem men förmodligen var de längre ner, mot sjön till.

Att även änder återvänder till sin kläckningsplats visste jag inte.

Hade problem i flera år med ett gäng svalor som var kläckra inne i stallet, ovanför en krubba, (mamma och pappa svala hann bygga bo en vår och när de var halvvägs så ville jag ju inte försöra för dem.)
Jag var tvungen att täcka dörrarna till stallet för dem var väldigt envetna.
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Vi har en andmamma med 16! ungar i sjön utanför... de är så söta, ska ner och mata dem senare.
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Hi hi, ska jag räkna upp alla kullar som vi brukar ha simmandes i älven eller springandes på gården? De är många iallafall, av alla de slag. Gräsandskullar, knipkullar, storskrake-, småskrake- och salskrakekullar, viggkullar, bläsandskullar...m.m. :banana:
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

16 är ju jättemånga!!!!

Hon har att göra hon, den mamman.
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Ja, det är nog rätt så häftigt med så många dunisar som 16 st! :)
I det fallet kan man vara säker på att alla ällingar inte är hennes egna.

Som svar på ditt tidigare inlägg om att även änder återvänder till den plats de blev flygga på så tänkte jag tillägga att det gäller bara för honorna. Hanen får finna sig i att följa med den hona han bildar par med, så för hans del kan det lika gärna bli nya platser för varje år.

Här väntar jag fortfarande på att alla sjöfågelkullar skall börja dyka upp.
Det blir väl en explosion snart och alla kläcks samtidigt.
Honorna ruvar iallafall för fullt och det handlar nog bara om dagar innan de första dunisarna kommer simmandes med sina andmödrar. :banana:
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Oooo, nu har första kullen äntligen kommit!! :) :banana:
Mor and simmade förbi med fyra underbart söta dunbollar, bara några dagar gamla.
Då har dunbollarnas tid tagit sin början. :D
 
Sv: Andmamma med 11 små ungar!!

Och idag hörde jag knipungar pipa ute i älven, men jag såde dem inte.
Dunbollarnas tid verkar iallafall ha tagit sin början! :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: fejt
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
904
Senast: MissFideli
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp