Andmamma som ruvar

cirkus

Trådstartare
Idag så upptäckte jag en andmamma som ligger och ruvar på flera fina ägg i rabatten mellan parkering och husvägg på jobbet. Dammen med änder är ca 200 meter bort så hon har väl dragit sig undan för att ruva. Ska jag ställa fram lite vatten? kollegan ska ta med frön som de matar änder med. Vad mer kan man göra?
 
Jag hoppas att hon får ro nog på platsen hon valt. Jag gissar att hon börjat nu i helgen och idag så var ju parkeringen fylld..hoppas hon är ok med det.

Äter inte änder när de ruvar? dricker?

Jag vet inte hur de gör men jag är övertygad om att hon vet det själv och har valt en plats hon anser lämplig. Kanske har hon valt den just för att det är mycket liv och rörelse = rovdjuren har inte helt fritt tillträde p.g.a. alla människor. Ett år hade vi en koltrast som häckade i en mycket liten buske i en liten och mycket livligt använd trädgård där det ofta fanns en hund.
 
Jag vet inte hur de gör men jag är övertygad om att hon vet det själv och har valt en plats hon anser lämplig. Kanske har hon valt den just för att det är mycket liv och rörelse = rovdjuren har inte helt fritt tillträde p.g.a. alla människor. Ett år hade vi en koltrast som häckade i en mycket liten buske i en liten och mycket livligt använd trädgård där det ofta fanns en hund.

ja kanske - dessvärre har jag också sett råttor här...
Ja ja vi kan inte göra så mycket mer än att hoppas på att hon reder detta
 
Jag hoppas att hon får ro nog på platsen hon valt. Jag gissar att hon börjat nu i helgen och idag så var ju parkeringen fylld..hoppas hon är ok med det.

Äter inte änder när de ruvar? dricker?
I alla fall höns reser sig kortare stunder för att typ äta, dricka, skita. Men jag tror de kan gå ner lite i vikt också?
De lägger ett ägg om dagen och börjar ruva när det är tillräckligt många för en hel kull. Skulle tro det är samma för änder, så gissningsvis har hon haft någon pejl på att där rör sig folk ibland?
Gissar att så länge det är folk som bara rör sig förbi kan de nog tåla rätt mycket. Medan om de börjar stanna för att titta så blir det som att hon exponeras och stället är "avslöjat", dvs. risk att bli uppäten och stress av det.
 
Hos änder hjälper väl båda föräldrarna till med ungarna? Fast kanske inte ruvningen? 🤔. Tänkte att i så fall kanske de löser allt på det viset 😊.
 
De klarar sig alldeles utmärkt med mat och vatten.
Jag ser till exempel aldrig mina myskankor, som ligger ca 35 dagar på äggen, äta eller dricka. De går ner massor i vikt också men det tillhör naturen.
Självklart gör de ju det, det är bara frågan om när och hur mycket. Det är många änder som ruvar i förorter och städer.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
720
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Hellhound
·
Trädgård & Växter Jag har fått in parkslide i trädgården. :nailbiting: Källan är grannens helt oansade häck, där ett relativt stort bestånd frodas. I...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 555
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 140
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp