Ilijano

Trådstartare
Det första jag tänker på när jag vaknar är min andning då den känns snabb och jobbig tex, när jag är ute och går så måste jag gäspa och ta djupa andetag hela tiden för att jag ska få tillräckligt med syre.

Jag måste hela tiden ta djupa andetag för att känna mig nöjd oxå. Jag har varit på besök hos akuten 2 gånger.

va kan det bero på va kan jag göra. jag är 17 år gammal

Mvh :)
 
Jag hade problem med detta när jag hade lågt HB, för många år sedan. Låg på 50 och ska vara en bit över 100 har jag för mig. Jag var inte särskilt trött som annars är vanligt utan blev väldigt andfådd, då blodet tydligen fick svårt att transportera syre. Blev andfådd av minsta ansträngning.


Vet inte alls om det kan vara så för dig, men kanske kontakta VC ?
 
Jag känner exakt sådär som du gjorde förut, jag va inte heller särskilt trött alöt är normalt, blir anfådd och måste ta stora andetag ibland gäspar jag, hur lång tid tog de för dig så att det gick över, jag ska ha läkartid där som ska kolla på hjärtat också
 
När man hittade problemet och jag började äta järntabletter så blev jag ganska snabbt bättre, tog kanske några månader innan jag var som vanligt igen. Har aldrig haft problem mer sedan.
 
Nej, känner mig helt normal det är bara min andning som är tung, och jag brukar gäspa ibland, sen av att jag andas så tungt, kan det vara något med hjärtat :)
 
Nej, känner mig helt normal det är bara min andning som är tung, och jag brukar gäspa ibland, sen av att jag andas så tungt, kan det vara något med hjärtat :)

Okej. Nej jag vill inte gissa medicinska diagnoser. Ovanstående är saker som ofta bidrar till en ineffektiv andning och där man kan göra litegrann själv i väntan på läkartid. Har du inga sådana besvär så är det bäst att du blir utredd medicinskt först.
 
Det låter jättebra att du har en tid hos läkare för att kolla upp det där! Problem med andning kan bero på extremt många olika saker, så det är helt omöjligt för någon på internet att veta vad som är fel. Hoppas att läkartiden är snart och att du får bra hjälp där :)
 
Det första jag tänker på när jag vaknar är min andning då den känns snabb och jobbig tex, när jag är ute och går så måste jag gäspa och ta djupa andetag hela tiden för att jag ska få tillräckligt med syre.

Jag måste hela tiden ta djupa andetag för att känna mig nöjd oxå. Jag har varit på besök hos akuten 2 gånger.

va kan det bero på va kan jag göra. jag är 17 år gammal

Mvh :)
Det finns väldigt många saker det kan vara då upplevelsen att inte få tillräckligt med luft är ett ganska allmänt symptom.

De allra flesta saker det kan vara helt ofarliga om man tar tag i att få reda på vad det är och får hjälp med det som är fel. Till exempel om det nu skulle vara järnbrist så får man hjälp i form av järntabletter.

Och en läkare på vårdcentralen kan hjälpa dig att ta reda på vad det är, berätta hur lång tid det tar att bli bättre och så vidare.
Så ring vårdcentralen.
 
Gå till VC. Om du inte är väldigt påverkad finns det ingen anledning för akuten att göra något mer än att skicka hem dig eller till vårdcentralen. På VC har de tid att gräva ner sig i ditt ärende bättre.
 
Jag har exakt samma problem, jag har fått för mig att det är ett typ av ticks i mitt fall. Dock funderar jag på järnbrist nu när jag läser inläggen, är magsäcksopererad och det är tydligen lätt med järnbrist då. Äter en järntablett per dag men kanske ska öka till två. Hade lågt med järn sist jag tog prover, men precis över referensintervallen. Dock var det i november jag tog proverna sist!
 
Jag har exakt samma problem, jag har fått för mig att det är ett typ av ticks i mitt fall. Dock funderar jag på järnbrist nu när jag läser inläggen, är magsäcksopererad och det är tydligen lätt med järnbrist då. Äter en järntablett per dag men kanske ska öka till två. Hade lågt med järn sist jag tog prover, men precis över referensintervallen. Dock var det i november jag tog proverna sist!
Jag har också gjort gbp och jag klarar mig inte på en tablett. Jag hade också precis över intervall men det var ändå så illa att jag hade blåsljud-liknande ljud på hjärtat och pga att jag var dum och tränade på det så fick jag vatten i lungan. Innan vi kom fram till att det var just järnbrist (och B-vitaminbrist) hann jag få åka till hjärtavdelningen. Läkaren sa att det är väldigt individuellt hur järnet ska ligga. Vissa kan inte vara ens 15 enheter ifrån nedre intervall utan att bli kraftigt ”dåliga” med hjärtklappningar och blåsljuds-ljud. Han hade undersökt många inom intervall där hjärtat och andningen var påverkade och det inte ”var värre” än järnet.

Shit vad rädd jag var då! 43 år och misstänkt klaff som inte funkade. Kunde knappt springa 2 km och komma upp i mer 130 i puls utan att segna ner. Ett paket Niferex senare och jag blev som ny igen. Så evigt tacksam!!!
 
Jag har också gjort gbp och jag klarar mig inte på en tablett. Jag hade också precis över intervall men det var ändå så illa att jag hade blåsljud-liknande ljud på hjärtat och pga att jag var dum och tränade på det så fick jag vatten i lungan. Innan vi kom fram till att det var just järnbrist (och B-vitaminbrist) hann jag få åka till hjärtavdelningen. Läkaren sa att det är väldigt individuellt hur järnet ska ligga. Vissa kan inte vara ens 15 enheter ifrån nedre intervall utan att bli kraftigt ”dåliga” med hjärtklappningar och blåsljuds-ljud. Han hade undersökt många inom intervall där hjärtat och andningen var påverkade och det inte ”var värre” än järnet.

Shit vad rädd jag var då! 43 år och misstänkt klaff som inte funkade. Kunde knappt springa 2 km och komma upp i mer 130 i puls utan att segna ner. Ett paket Niferex senare och jag blev som ny igen. Så evigt tacksam!!!
Tack för din berättelse, ska genast öka till två! Vet att järnet sjönk rätt kraftigt från sommaren förra året, då jag opererade gallan, till november då ettårskontrollen var. Började dock inte med järn förrän nu i maj eller om det var april. Det var dock ingen läkare som rådde mig till det utan min chef, då jag var trött. Hade järn hemma sen jag var nyopererad som tur var!
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 937
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp