Bukefalos 28 år!

Andningsproblem chihuahua

Jenka

Trådstartare
Hur vanligt är det?
Är inte alls så påläst på rasen men har inte hört om det mer från än vän som haft det på båda sina. Typ som om andningen "hakar upp sig", tror det främst är när de blir uppspelta?
Vanligt? Vad beror det på? De är ju inte trubbnästa så (kanske är helt andra typer av problem, tror inte de har problem med aktivitet överlag) men väldigt små...
 
Hur vanligt är det?
Är inte alls så påläst på rasen men har inte hört om det mer från än vän som haft det på båda sina. Typ som om andningen "hakar upp sig", tror det främst är när de blir uppspelta?
Vanligt? Vad beror det på? De är ju inte trubbnästa så (kanske är helt andra typer av problem, tror inte de har problem med aktivitet överlag) men väldigt små...
Trachealkollaps är ganska vanligt.
 
Det är vanligt att chihuahuor "kvarkar" och ofast beror det på traceahlkollaps precis som @hemlig skriver. Brukar gå över om man täcker nosen på hunden.
 
När jag (för ett gäng år sedan) gick i skolan så hade jag praktik på två olika hunddagis. På båda fanns det chihuahuas och på de hundarna hände det mer eller mindre ofta att någon behövde täcka för nosen på dem för att de skulle börja andas vettigt. Kändes helt galet... Även chihuahuor jag mött senare har varit likadana, inte alla, men tillräckligt många för att jag inte skulle bli förvånad om det var vanligt :/
 
När jag (för ett gäng år sedan) gick i skolan så hade jag praktik på två olika hunddagis. På båda fanns det chihuahuas och på de hundarna hände det mer eller mindre ofta att någon behövde täcka för nosen på dem för att de skulle börja andas vettigt. Kändes helt galet... Även chihuahuor jag mött senare har varit likadana, inte alla, men tillräckligt många för att jag inte skulle bli förvånad om det var vanligt :/
Ja jag har inte kontakt med så många och vet inte hur noga ägaren har varit vid val av valp/stam/uppfödare men de har som sagt haft det på båda sina så det känns väl som att det inte är helt ovanligt (trots det väldigt bristande statistiska underlaget ;))
 
Läste om det här problemet i en FB-tråd för hund igår, kanske du också börja fundera utifrån den? Där lät det som att det inte alls var någonting konstigt utan helt normalt. Jag har inga Chihuahuor runt mig och har aldrig hört om problemet, men det låter ju inte helt sunt?
 
Läste om det här problemet i en FB-tråd för hund igår, kanske du också börja fundera utifrån den? Där lät det som att det inte alls var någonting konstigt utan helt normalt. Jag har inga Chihuahuor runt mig och har aldrig hört om problemet, men det låter ju inte helt sunt?

nej har inte sett den diskussionen (vilken grupp?) utan var hundvakt till en.
sunt kan det ju inte kallas iaf, rasklubben verkar inte ha sa mycket att saga om det.
 
nej har inte sett den diskussionen (vilken grupp?) utan var hundvakt till en.
sunt kan det ju inte kallas iaf, rasklubben verkar inte ha sa mycket att saga om det.

Diskussionen fanns i en av alla hundgruppar jag är med i. Minns inte vilken av dem den var i. I alla fall så var det en nybliven Chihuahua ägare som åkt in med sin hund till veterinären pga andningsproblemen och la upp ett klipp på hunden när den andades. Tråden fylldes snabbt av Chihuahuaägare/uppfödare som berättade att det var helt normalt och att alla deras hundar gjorde så. Det var bara att hålla för näsan på hunden en stund så löste det sig.

Blev så förvånad över att ingen reflekterade varför de gjorde så eller pratade om avel kring det utan alla berättade glatt om sina avelstikar som hade samma problem nästan dagligen. Men det var ju ett problem man löste så lätt genom att hålla för näsan.
 
Diskussionen fanns i en av alla hundgruppar jag är med i. Minns inte vilken av dem den var i. I alla fall så var det en nybliven Chihuahua ägare som åkt in med sin hund till veterinären pga andningsproblemen och la upp ett klipp på hunden när den andades. Tråden fylldes snabbt av Chihuahuaägare/uppfödare som berättade att det var helt normalt och att alla deras hundar gjorde så. Det var bara att hålla för näsan på hunden en stund så löste det sig.

Blev så förvånad över att ingen reflekterade varför de gjorde så eller pratade om avel kring det utan alla berättade glatt om sina avelstikar som hade samma problem nästan dagligen. Men det var ju ett problem man löste så lätt genom att hålla för näsan.

Nja låter inte så i dom grupperna jag håller till. Det är inget dom erkända stora uppfödarna av chihuahua bara rycker på axlarna åt.

Min kvarkar men inte mycket alls, händer bara när han blir riktigt uppspelt.
 
Vad skönt att det inte är den allmänna inställningen i rasen. Jag är ju absolut inte insatt i Chihuahua på något sätt och blev bara väldigt förvånad över hur man resonerade i den gruppen.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 996
Senast: Farao
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 400
Senast: Fetaost
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 464
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp