Andningsproblem hos häst

CarEr

Trådstartare
Hästen var på klinik i onsdags pga att hon upplevts orkeslös, flåsig och matt. Försämrats under sista två månaderna, innan var hon i full gång. Reds 5-6 ggr/v utan problem. Nu går det på sin höjd skritta henne för att hon inte ska tycka det är för jobbigt.

Undersökning visat helt normal bronkoskopi, hästen har inte heller haft hosta, snuva eller feber. BAL prov utfört. Blåsljud på hjärtat som veterinären bedömde som ej relevant för problemet. 5 minuters longering och hästen svettas och är flåsig.

Vi kunde inte komma fram till något svar på kliniken. Bedömningen blev - påverkan i syreupptagningen vilket ger symtomen som hon har. Problemet sitter i lungorna. Rutinprover, PPID samt provsvar från vätskan i lungorna väntas på.

Har någon haft liknande besvär hos häst och vad visade det? Jag vet liksom inte vad jag ska tro annat än att det känns ganska hopplöst.
 
Hur mycket päls har hästen?
Bra fråga.
En veterinär när jag var på klinik i annat ärende bekymrade sig för min hästs flåsande där till den grad att jag blev orolig själv..
Bara det att jag inte tänkte på att de hade uppåt rumstemperatur där inne, han var fullt pälssatt och numera alltid vistas i utomhustemperatur.
Nästa gång med klippt häst var det en himla skillnad.
Men det var ju inomhus då, dvs för honom orimligt varm temperatur...
@CarEr Hur har hästen varit tidigare år vintertid? Har den varit klippt?
 
Bra fråga.
En veterinär när jag var på klinik i annat ärende bekymrade sig för min hästs flåsande där till den grad att jag blev orolig själv..
Bara det att jag inte tänkte på att de hade uppåt rumstemperatur där inne, han var fullt pälssatt och numera alltid vistas i utomhustemperatur.
Nästa gång med klippt häst var det en himla skillnad.
Men det var ju inomhus då, dvs för honom orimligt varm temperatur...
@CarEr Hur har hästen varit tidigare år vintertid? Har den varit klippt?

Svarar er båda.
Hon är inte klippt i år eftersom det är som det är med henne. Tidigare år är hon klippt slutet på oktober och in i november. Tveksamt till att det har betydelse då hon använder buken för att underlätta andningen även i vila. Men tack för input!
 
Min förra islandshäst stod och flåsade om mornarna och var genomsvett. Jag trodde hon höll på att dö. Stod i kallstall och hade gjort det i typ 8 år. Vi klippte henne och det blev som en ny häst.
 
Min förra islandshäst stod och flåsade om mornarna och var genomsvett. Jag trodde hon höll på att dö. Stod i kallstall och hade gjort det i typ 8 år. Vi klippte henne och det blev som en ny häst.

Hade hon nedsatt förmåga under ridturer också? Vi är just nu i läget att hon försöker men efter några steg efter, säg en galoppfattning, bryter hon av för att hon inte orkar
 
Hade hon nedsatt förmåga under ridturer också? Vi är just nu i läget att hon försöker men efter några steg efter, säg en galoppfattning, bryter hon av för att hon inte orkar
Låter väl lurigt för att vara bara tjock päls, men jag hade nog provat, om inte annat för att underlätta det hela för henne.
Min gjorde också lungsköljprov, det delvis för att den (första) veterinären var så bekymrad för andningen.
De endoskoperade först, såg att det var slem på övre gränsen av normalintervallet.
Sedan fick jag bestämma om de skulle göra sköljprovet eller ej.
Och eftersom han faktiskt haft oförklarlig hosta ett par gånger i sitt liv, på sommarbete sa jag att vi gör provet. Eftersom det även smkunde synas förändringar om hostan inte var aktiv.

Hur är stallmiljön? Inga ändringar där?
 
Jag vet ju inte hur det ser ut med andra hästar men mina två har satt oerhört mycket mer päls i år än vanligt. Den ena brukar ha en lite tjockare sommarpäls men hon rejält luddig i år, så luddig så mina stallkompisar reagerar.
Jag skulle nog testa att klippa för att se vad som händer
 
Hade hon nedsatt förmåga under ridturer också? Vi är just nu i läget att hon försöker men efter några steg efter, säg en galoppfattning, bryter hon av för att hon inte orkar
Minns inte det tyvärr. Det var nog inget jag reagerade på eftersom det enda jag minns är svettningar och flåsandet i stallet.
 
Jag vet ju inte hur det ser ut med andra hästar men mina två har satt oerhört mycket mer päls i år än vanligt. Den ena brukar ha en lite tjockare sommarpäls men hon rejält luddig i år, så luddig så mina stallkompisar reagerar.
Jag skulle nog testa att klippa för att se vad som händer
Tycker nog min isis satt mer också. Fick nyss klippa för andra gången, ovanligt tidigt..
 
Låter väl lurigt för att vara bara tjock päls, men jag hade nog provat, om inte annat för att underlätta det hela för henne.
Min gjorde också lungsköljprov, det delvis för att den (första) veterinären var så bekymrad för andningen.
De endoskoperade först, såg att det var slem på övre gränsen av normalintervallet.
Sedan fick jag bestämma om de skulle göra sköljprovet eller ej.
Och eftersom han faktiskt haft oförklarlig hosta ett par gånger i sitt liv, på sommarbete sa jag att vi gör provet. Eftersom det även smkunde synas förändringar om hostan inte var aktiv.

Hur är stallmiljön? Inga ändringar där?

Utomhus ca 12 timmar därefter utebox. Ingen skillnad från de sista åren. Endoskopin här var jättefin.
 
Jag vet ju inte hur det ser ut med andra hästar men mina två har satt oerhört mycket mer päls i år än vanligt. Den ena brukar ha en lite tjockare sommarpäls men hon rejält luddig i år, så luddig så mina stallkompisar reagerar.
Jag skulle nog testa att klippa för att se vad som händer

Är ju värt att testa om inte proverna visar något.
 
Har man tagit vanligt blodprov ? Jag vet inte vad BAL står för. Lågt järnvärde kan göra att syresättningen inte fungerar och man blir andfådd, orkeslös, trött.
 
Spontan och heeeelt okunnig tanke, har det där med struplocket kollats? Jag vet inte vad det heter utan har läst om det i samband med travare och galoppörer, men det är något med att... öh... struplocket? Ramlar över luftvägarna vid ansträngning. Och man måste undersöka det i just ansträngning för det syns inte annars?

Erm. Jag känner att jag nu är en sådan där som har fel på internet, men tänkte nämna det i alla fall...
 
Spontan och heeeelt okunnig tanke, har det där med struplocket kollats? Jag vet inte vad det heter utan har läst om det i samband med travare och galoppörer, men det är något med att... öh... struplocket? Ramlar över luftvägarna vid ansträngning. Och man måste undersöka det i just ansträngning för det syns inte annars?

Erm. Jag känner att jag nu är en sådan där som har fel på internet, men tänkte nämna det i alla fall...
Struppipning?

Låter inte vid ansträngning och vid bronkoskopi fanns inga tecken på förlamning av stämband eller svullnad kring struplocket.

Tack för input!
 
Struppipning?

Låter inte vid ansträngning och vid bronkoskopi fanns inga tecken på förlamning av stämband eller svullnad kring struplocket.

Tack för input!
Det var nyligen en artikel på Hippson eller i Ridsport (minns tyvärr ej) om en GP-häst som haft problem med nedsatt arbetsförmåga och behov av lång återhämtning. Där var det ngt i strupen som kollapsade vid ansträngning och täppte till. Den var nu opererad för det. Så det finns tydligen fler åkommor än struppipning. Men det låter inte riktigt rätt på beskrivningen för din hästs problem.
 
Det var nyligen en artikel på Hippson eller i Ridsport (minns tyvärr ej) om en GP-häst som haft problem med nedsatt arbetsförmåga och behov av lång återhämtning. Där var det ngt i strupen som kollapsade vid ansträngning och täppte till. Den var nu opererad för det. Så det finns tydligen fler åkommor än struppipning. Men det låter inte riktigt rätt på beskrivningen för din hästs problem.
Gomseglet? Väldigt vanligt att man opererar de på travhästar som har svårt att få luft vid hårdträning. Dock brukar de pipa i halsen då.
 
Jag har varit med om liknande. I det fallet var det hjärtat som ställde till det. Hjärtat orkade inte pumpa det syresatta blodet till lungorna som på sikt fylldes med vätska, lungödem. Detta kom smygande i takt med att vätskan i lungorna ökade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 747
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 773
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp