Andningsproblem hos häst

Några av de enklaste anledningarna kan vara:

- Själva pälssättningen. När min sätter päls blir deras allmäntillstånd riktigt jobbigt några veckor. De blir ovanligt trötta, får ont i sadelläget ibland och hingsten får "saknar könsprägel" och sämre poäng under själva perioden. Den andra kan gå från helt vanlig toppstatus ena dagen och köras ett ordentligt halvtimmespass utan att bli flåsig till ett rent flåskolli på en kvart nästa vecka. Man fattar inte vad som hänt.

- Pälsen i sig. Jag tycker också vi fått extremt pälsade hästar i år. Det är så jag gått in och känt på dem flera gånger för jag trott att de gått upp i vikt ordentligt men det är pälsen. Jag har fått spänna ut grimmorna också. Raka lufthål under halsen är ingen dum idé, som några sagt.

Lite andra anledningar (som jag inte kan mycket om alls) kan vara:

- Överträning. Kan drabba hingstar och valacker men brukar drabba extrema atletshästar som travare på elitnivå men kan drabba vilka hästar som helst vad jag förstår men väldigt ovanligt.

- Struplocket som någon var inne på. Det räcker ibland med en mindre infektion i svalget så kan det svullna och struplocket får anstränga sig för att hålla sig öppet och kan givetvis bli lite tilltäppt om de inte lyckas.
 
@CarEr Kollades funktionen på larynx i både sederat och osederat tillstånd? Har haft en häst som pga. infektion i svalget utvecklade sk. DDSP, dorsal displacement of the soft palate. Han hade tung andhämtning och nedsatt ork, bland annat.
Annars låter det som ett hjärtproblem, infektion eller möjligtvis ett blodproblem? Tänker typ, blodproppar kan leda till liknande symptom.
 
Hästen var på klinik i onsdags pga att hon upplevts orkeslös, flåsig och matt. Försämrats under sista två månaderna, innan var hon i full gång. Reds 5-6 ggr/v utan problem. Nu går det på sin höjd skritta henne för att hon inte ska tycka det är för jobbigt.

Undersökning visat helt normal bronkoskopi, hästen har inte heller haft hosta, snuva eller feber. BAL prov utfört. Blåsljud på hjärtat som veterinären bedömde som ej relevant för problemet. 5 minuters longering och hästen svettas och är flåsig.

Vi kunde inte komma fram till något svar på kliniken. Bedömningen blev - påverkan i syreupptagningen vilket ger symtomen som hon har. Problemet sitter i lungorna. Rutinprover, PPID samt provsvar från vätskan i lungorna väntas på.

Har någon haft liknande besvär hos häst och vad visade det? Jag vet liksom inte vad jag ska tro annat än att det känns ganska hopplöst.
Inte något svar på din fråga, men vet du hur lång tid det tar för att få provsvaren från BAL? 😊
 
Verkar som om det tar mindre än en vecka.

Provsvar visar helt normala blodprover, BAL lite förhöjda mastceller som kan tyda på astma. Så nu ska vi diskutera på måndag om behandling. Jahopp

Kan inte ändra på miljön så mkt annat än att inte äta i nät. Har utevistelse och står i utebox. Pellets som pga fukten ute inte dammar nåt särskilt, äter hösilage. Får hoppas att medicin hjälper
 
Erlichia? Tog ni prover för det?
Nej. Får fortsätta diskussionen men veterinären på måndag. Skulle nog vara förvånad om hon inte hade exponerats för det men jag är nog tveksam till om det skulle vara den utlösande orsaken.

Om jag löser på forskningsmaterial på nätet så stämmer väl ökat antal mastceller med RAO hos häst. Men i de fallen där nedsatt funktionsnivå finns med samt viktnedgång vilken även min häst haft låter prognosen fortfarande inte lysande.
 
Nej. Får fortsätta diskussionen men veterinären på måndag. Skulle nog vara förvånad om hon inte hade exponerats för det men jag är nog tveksam till om det skulle vara den utlösande orsaken.

Om jag löser på forskningsmaterial på nätet så stämmer väl ökat antal mastceller med RAO hos häst. Men i de fallen där nedsatt funktionsnivå finns med samt viktnedgång vilken även min häst haft låter prognosen fortfarande inte lysande.
Du ska se att det blir bra till slut ❤, ni behöver bara finna vad som felar.
Erlichias är väldigt lurigt. Många olika symptom. Jag tror att anfådd är en symptom.
Lycka till. Låt oss höra hur det går.
 
Kan inte ändra på miljön så mkt annat än att inte äta i nät. Har utevistelse och står i utebox. Pellets som pga fukten ute inte dammar nåt särskilt, äter hösilage. Får hoppas att medicin hjälper
Jag hoppas verkligen att ni hittar vad som felar och en behandling som hjälper. Jag tänkte bara bidra med mina erfarenheter av miljöåtgärder.

Min häst stod i utebox när han fick sin hosta. Jag bytte bort halmen som strö mot pellets och kände sedan som du, att jag "gjort allt".

Vi flyttade till annan ort och hittade ingen utebox så han flyttade inomhus i stall där de andra hästarna står på halm och blev ändå mindre hostig.

Han mådde nästan ännu bättre den vecka när det var svinkallt ute, dörrar och fönster stängdes och värmefläkt startades (!)

Det jag tror att jag kommit fram till är att han blir sämre av fuktig luft varför inomhus fungerar bättre än utebox.

I förra stallet var hösilaget ofta mögligt och om det bara var små fläckar användes det ändå, jag tror i efterhand att detta är vad som utlöste hans sjukdom men jag stirrade mig blind på damm.

Damm påverkar absolut och han klarar inte halm eller dammig ridbana men se över andra saker i miljön också! Lycka till!
 
Min häst blev dålig för tre år sedan, den här tiden på året, trött och seg och till slut flåsig av att skritta.
När vi var in på kliniken blev hon rödögd och med väldigt uppspärrade nosborrar och tung andning efter att skritta ett varv i löpargången.
Efter diverse utredningar, bla hjärtat osv så landade det i att dom trodde att det berodde på magen och hon fick magmedicin och rådet att alltid ge något för magen, speciellt på hösten.
Och det blev bättre efter det.
 
@CarEr hur såg resultatet ut på PPID-provet? Det låter ungefär som min häst innan hon fick sin diagnos.

Ett värde som inte sa någonting. Åt det högre hållet inom referensen men eftersom det är en variantion under året ansåg veterinären inte att det har någon betydelse just nu men får kontrolleras om under våren

Just nu inväntas telefonsamtal från veterinären för att höra vad vi ska göra.
 
@CarEr Kollades funktionen på larynx i både sederat och osederat tillstånd? Har haft en häst som pga. infektion i svalget utvecklade sk. DDSP, dorsal displacement of the soft palate. Han hade tung andhämtning och nedsatt ork, bland annat.
Annars låter det som ett hjärtproblem, infektion eller möjligtvis ett blodproblem? Tänker typ, blodproppar kan leda till liknande symptom.
Oj, missat :o enbart i sederat tillstånd men inget i rutinproverna som tyder på infektion.
 
Så..
Behandling med medicinering mot astma. Flutide inhalation i totalt 6 veckor innan utvärdering.

Erfarenheter från detta. HR nog googlat alla trådar som finns
 
Så..
Behandling med medicinering mot astma. Flutide inhalation i totalt 6 veckor innan utvärdering.

Erfarenheter från detta. HR nog googlat alla trådar som finns

Min pollenallergiska hjälpte det suveränt bra för. Vi kunde ju inte ta bort pollen så han fick inhalationer i mask. Gick ju inte tävla men i övrigt så totalt lyckat. Helt symptomfri med inhalationerna. Där behövdes det ju dock bara del av året.
 
Så..
Behandling med medicinering mot astma. Flutide inhalation i totalt 6 veckor innan utvärdering.

Erfarenheter från detta. HR nog googlat alla trådar som finns
-07 eller -08 fick en av mina hästar hosta och han behandlades med inhalationsmask under några veckor. Han blev ok efter det men alla mina hästar fick gå på lösdrift efter detta.
 
I torsdags hittade jag hästen med svullna ben på höger sida.
Höger fram till 2/3, höger bak till hasen. Ingen feber. Ny kontakt med hemmaveterinären. Fredag bedömning på plats. Ny provtagning visar helt normala prover, inget avvikande alls. Ej bedömt som lymfangit. Veterinär kliade sig i huvudet. Känt blåsljud på hjärtat som nu lät rejält.
Precis startad på inhalationer i onsdags men eftersom vi inte kunde utesluta påverkan på hjärtat fick hon en intravenös dos med kortison. Idag är svullnaderna mindre men inte borta. Andningsmässigt är det oförändrat.

Jag fattar inte.
 
I torsdags hittade jag hästen med svullna ben på höger sida.
Höger fram till 2/3, höger bak till hasen. Ingen feber. Ny kontakt med hemmaveterinären. Fredag bedömning på plats. Ny provtagning visar helt normala prover, inget avvikande alls. Ej bedömt som lymfangit. Veterinär kliade sig i huvudet. Känt blåsljud på hjärtat som nu lät rejält.
Precis startad på inhalationer i onsdags men eftersom vi inte kunde utesluta påverkan på hjärtat fick hon en intravenös dos med kortison. Idag är svullnaderna mindre men inte borta. Andningsmässigt är det oförändrat.

Jag fattar inte.
Vilka blodprover är tagna? Tänker specifikt plasmaproteiner som albumin och leverstatus, framför allt albuminet på humansidan kan indikera njurpåverkan bl.a och ge ödem med andningsproblematik som följd. Long shot men en reflektion efter ditt sista inlägg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 747
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 592
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 771
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp