Andningsproblem hos häst

Vilka blodprover är tagna? Tänker specifikt plasmaproteiner som albumin och leverstatus, framför allt albuminet på humansidan kan indikera njurpåverkan bl.a och ge ödem med andningsproblematik som följd. Long shot men en reflektion efter ditt sista inlägg.

Nu sista gången är njurar, lever, blodstatus samt muskelproteiner kontrollerade.
 
Vanligt blodprover taget men jag har inte fått svar än, får ringa och kolla.

jag hade avvaktar tills proverna ! Det kan vara PPID, i kombo med blåsljudet på hjärtat eller något annat.
Men jag tycker blåsljudet på hjärtat bör vara relevant - sa verkligen veterinären att det inte har betydelse? Det brukar man vilja kolla regelbundet för fortsatt framtid på en häst som rids. Både för hästens skull men även ut säkerhets aspekt för ryttaren.
 
jag hade avvaktar tills proverna ! Det kan vara PPID, i kombo med blåsljudet på hjärtat eller något annat.
Men jag tycker blåsljudet på hjärtat bör vara relevant - sa verkligen veterinären att det inte har betydelse? Det brukar man vilja kolla regelbundet för fortsatt framtid på en häst som rids. Både för hästens skull men även ut säkerhets aspekt för ryttaren.

De proverna liksom efterföljande är helt normala. PPID är gränsvärde men pga årsvariationen ej bedömt som specifikt för PPID nu. Blåsljudet känns mer relevant nu efter sista vändan med veterinär och bensvullnad
 
3 veckor med medicinering nu.
Idag tog jag ner hästen till ridhuset för att longera henne annars har hon fått gå i sin kuperade hage med kompisarna.
Efter 5 minuter får man ändå säga att det var en skillnad mot kliniken. Hon blev inte svettig samt att hon orkade till och med svära åt mig när jag manade på henne. Vidgade näsborrar och lite flåsig och mer bukandning, ja.

Så, jag vet inte riktigt vart vi hamnar men får medicinera klart dvs 3 veckor till.
 
3 veckor med medicinering nu.
Idag tog jag ner hästen till ridhuset för att longera henne annars har hon fått gå i sin kuperade hage med kompisarna.
Efter 5 minuter får man ändå säga att det var en skillnad mot kliniken. Hon blev inte svettig samt att hon orkade till och med svära åt mig när jag manade på henne. Vidgade näsborrar och lite flåsig och mer bukandning, ja.

Så, jag vet inte riktigt vart vi hamnar men får medicinera klart dvs 3 veckor till.

Knapplån:

Vilken intressant tråd och vad många olika perspektiv alla bjuder på!

Min häst har gjort en utredning gällande flåsighet. Hon har aldrig hostat, utan bara varit flåsig i galoppen och jag dammsög nätet på information om struplock, allergier, hjärtproblem och var nog en jobbig matte i ögonen hos veterinären.

Tre veterinärbesök blev det, varav den sista var endoskopi under arbete (ridning). Veterinären var inte alls bekymrad över hjärtat, utan gissade på allergi, trots att ingen förbättring skett när vi vid besök nummer två ordinerats kortison.

Då var det maj, juni och hon var i sämst skick. Vid avmaskningen visade det sig att hon hade mycket mask och min teori var att hon kanske därför också hade ett nedsatt immunförsvar?

Nåväl, sommaren kom och veterinären tyckte jag skulle avvakta och återkomma om problemet kvarstod under hösten. Blodprover som skickats till Tyskland visade att hon var allergisk mot gräs och insekter!

I oktober flåsade hon lika mycket, och då var det väl knappast pollen?

Jag hörde av mig till veterinären igen och hon föreslog att vi inväntar februari/mars och sedan kör hypersensibilisering, men jag hade funderat vidare och undrade om det kunde vara hösilaget hon inte tålde?

Problemen kom nömligen nästan direkt när jag fått hem henne; och på provridningen hörde jag iaf inget flås i galoppen.

Till hela historien hör att hon importerats från Irland under hösten, ridits normalmycket, men egentligen var hon bara precis inriden när hon kom.

Under våren fick hon några viloperioder men hon hade inga riktigt allvarliga symptom. Flåsigheten orsakade ingen orkeslös känsla, bara att det var tungt att andas.

Veterinären trodde att hösilaget kanske var långsökt, men det kanske påverkar magen som gör att hon mår lite dåligt och att det i sin tur påverkar andningen? Vi kunde iaf prova att byta ut det mot torrt hö.

Nu har jag bytt höet sedan den 12 november och flåsigheten har successivt försvunnit. Lite grand kan man höra henne flåsa om jag galopperar tex fem varv i ridhuset. Innan var det i princip direkt i galoppen.

Hela andningsproblemet har skapat så mycket huvudbry hos mig, så allt som skrivits i denna tråden har på olika vis gett mig hjälp.

Min teori om hösilaget var kanske inte helt fel, när jag läser att andra haft problem med magen? Jag funderar även på det där med känslighet för mögelsporer.

Nu får vi se vad som händer när våren kommer och om hon reagerar mot pollen och/eller gräs.

Kanske har jag bara tur just nu, och det inte alls är höet?

Så klurigt det är, det här med andningsapparaten! 🤔
 
Ja, inte fasen är det enkelt. Tanten bjöd själv till en galoppfattning i ridhuset igår även om hon bara orkade tre steg. :heart

Mattehjärtat kanske vågar tro på att det kanske går att bli ridhäst igen men fy fasen så tufft det har varit och egentligen fortfarande är :(
 
En sak som kom upp i mitt huvud nu när jag läste den här tråden igen var en väldigt ytlig bekant som hade liknande bekymmer med sin frieser. Jag kommer inte ihåg exakt alla turer med honom men tror att de under arbetsprov hittade atelektaser som man antog berodde på bronkit/andningsbesvären. Jag vill minns att de i slutändan konstaterade allergi hos honom och han nu står på typ bronkdilaterande och antihistamin eller nåt sånt.
 
Andningen verkar bättre. Inne på 3 veckor med inhalationer varannan dag. Vi har kunnat longera och tömköra i skritt och trav i 30 minuter med normal till lätt ökad andning med tanke på taskig kondis. Häromdagen lade vi till galopp med nöjd tant. Idag tömkörning igen, då ser hon halt ut. Ny koll i morgon :meh:
 
Min häst blev dålig för tre år sedan, den här tiden på året, trött och seg och till slut flåsig av att skritta.
När vi var in på kliniken blev hon rödögd och med väldigt uppspärrade nosborrar och tung andning efter att skritta ett varv i löpargången.
Efter diverse utredningar, bla hjärtat osv så landade det i att dom trodde att det berodde på magen och hon fick magmedicin och rådet att alltid ge något för magen, speciellt på hösten.
Och det blev bättre efter det.

Vad ger du för magen? 🙂
 
Andningen verkar bättre. Inne på 3 veckor med inhalationer varannan dag. Vi har kunnat longera och tömköra i skritt och trav i 30 minuter med normal till lätt ökad andning med tanke på taskig kondis. Häromdagen lade vi till galopp med nöjd tant. Idag tömkörning igen, då ser hon halt ut. Ny koll i morgon :meh:

Hur gick den senaste kollen? Följer tråden med stort intresse då jag själv har en häst som ska utredas för trötthet/flåsighet.
 
Hur gick den senaste kollen? Följer tråden med stort intresse då jag själv har en häst som ska utredas för trötthet/flåsighet.

Fick vila någon dag (igen) och idag ser det ok ut igen. Antar att jag nojar och överanalyserar ALLT. Men minsta misstanke så får distriktarna kolla henne. Om inte annat för min skull.
 
Här går det framåt. Lite allmänt stel häst i bogarna så massage på det så blev det bättre. Inte lätt att kliva runt i gyttjan här utan att riskera att spänna sig eller slira.

Första gången i sadeln i förrgår sedan oktober, underbar känsla. Tanten svettig men positiv, framåt och inte flåsig. Medicineringen avslutad så nu är det att hålla tummar.
 
Uppdatering kanske..
Medicineringen funkade bra och flåset och bukandningen försvann helt men det var så segt! Först sista veckorna med varannan dag som jag faktiskt såg och märkte ordentlig skillnad.

vi har därefter kunnat komma igång igen. Mestadels uteritter men tant har musklat sig ordentligt och har varit jättefin i ridningen. Alla synpunkter är tillbaka i full kraft 🙄

sista veckan har jag haft 2 hostningar precis när jag suttit upp och skrittat iväg, kanske 200 m därefter ingenting. Inte varje gång men någon gång, oftast efter vilodag. Så får se om det blir ny koll om det fortsätter. Andningen är helt ok.
 
Jaha. Såhär ca 2 år efter kanske jag har svaret.

Hushållskvalster....

Hästen fick för ca 4 veckor sedan igen en episod när hon var helt off, lite bukandning igen mm.
Blev diskussion med hemma veterinären och vi tog ett allergitest till Nextmune som nu föll ut tydligt för just kvalster, 73 av 100. Andra allergener inget alls.

Denna gången fångade vi det tidigt och hon fick Dexametason i.v. vilket tog bort det hela.
 
Jaha. Såhär ca 2 år efter kanske jag har svaret.

Hushållskvalster....

Hästen fick för ca 4 veckor sedan igen en episod när hon var helt off, lite bukandning igen mm.
Blev diskussion med hemma veterinären och vi tog ett allergitest till Nextmune som nu föll ut tydligt för just kvalster, 73 av 100. Andra allergener inget alls.

Denna gången fångade vi det tidigt och hon fick Dexametason i.v. vilket tog bort det hela.
Vet man vart kvalstren kommer ifrån?

Hoppas din häst får må bra nu :)
 
Vet man vart kvalstren kommer ifrån?

Hoppas din häst får må bra nu :)
De finns runt om, vi skämtade lite om att stallägaren får dammsuga stallet bättre.

Nä, men vara noga bra ventilation, försöka hålla lite mer dammfrit där det lägger sig och där kvalster kan gotta till sig.

Tack, hon mår bra igen. Nu vet jag ju vad jag ska titta efter och har en plan med veterinären.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 747
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 592
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 771
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp