Andra chans??

clubman

Trådstartare
Hur hade ni gjort?

Sto 19 år utbildad MSV A dressyr.
Funderar på utdömning/avlivning eller ge henne en andra chans...

1. Gaffelbandsskada sen oktober 2015
2. Kotor i ryggen ligger nära varandra
3. Ev cushing ska ta nya prover, ligger på gränsen sen flera år tillbaka
4. Sårskada som hon fick på lösdriften för 4-5 veckor sedan
5. Sommareksem
6. Hovbenssänkningar båda fram(kroniska)

Så ja det är ju en hel del bekymmer, hade hon varit yngre hade jag lagt tid och pengar men nu känns det som om jag börjar ge upp....
Haft henne i 9 år och utbildat henne själv, hon har gett mig så otroligt mycket!
Frågan är om jag ska tacka henne genom att avsluta " lidandet"????
 
Vad är diagnoserna på de olika skadorna? Hur påverkar de henne? Det låter uppenbarligen inte så kul för någon av er, och äldre hästar är ju inte alltid lätta att rehabilitera... :(
 
Hur hade ni gjort?

Sto 19 år utbildad MSV A dressyr.
Funderar på utdömning/avlivning eller ge henne en andra chans...

1. Gaffelbandsskada sen oktober 2015
2. Kotor i ryggen ligger nära varandra
3. Ev cushing ska ta nya prover, ligger på gränsen sen flera år tillbaka
4. Sårskada som hon fick på lösdriften för 4-5 veckor sedan
5. Sommareksem
6. Hovbenssänkningar båda fram(kroniska)

Så ja det är ju en hel del bekymmer, hade hon varit yngre hade jag lagt tid och pengar men nu känns det som om jag börjar ge upp....
Haft henne i 9 år och utbildat henne själv, hon har gett mig så otroligt mycket!
Frågan är om jag ska tacka henne genom att avsluta " lidandet"????
Alltså om hästen lider så är det inte så mycket att tänka på tycker jag.
 
Vad är diagnoserna på de olika skadorna? Hur påverkar de henne? Det låter uppenbarligen inte så kul för någon av er, och äldre hästar är ju inte alltid lätta att rehabilitera... :(
Alltså prognoser, gaffelbandet tar tid... Mer än så vet jag inte, gått ca 6 mån nu...
Och sårskadan är ju i stort sett läkt...
Det andra är ju bestående.
 
Alltså prognoser, gaffelbandet tar tid... Mer än så vet jag inte, gått ca 6 mån nu...
Och sårskadan är ju i stort sett läkt...
Det andra är ju bestående.
Jag tror du måste lyssna på ditt hjärta. Jag får känslan av att du känner att det är nog och vill ha lite stöd. Och om det är så du känner och att det är bestående skador så tror jag att du har rätt.
 
Var hästen igång och i gott skick innan skadorna?
Efter 6 månader borde vetten ha någon prognos på gaffelbandet, men personligen tycker jag det låter som lite väl mycket för en häst :(
Går det ens att komma tillbaka, rent fysiskt, till arbete och annars, ska hästen gå som prydnad då?
 
Jag tror du måste lyssna på ditt hjärta. Jag får känslan av att du känner att det är nog och vill ha lite stöd. Och om det är så du känner och att det är bestående skador så tror jag att du har rätt.
Ja det är nog som du säger, man vill veta att man tänker rätt....
 
Var hästen igång och i gott skick innan skadorna?
Efter 6 månader borde vetten ha någon prognos på gaffelbandet, men personligen tycker jag det låter som lite väl mycket för en häst :(
Går det ens att komma tillbaka, rent fysiskt, till arbete och annars, ska hästen gå som prydnad då?
Ja vi tävlade MSV när gaffelbandet pajade...
Som du säger, vem vill gå som prydnad liksom...
 
Ja vi tävlade MSV när gaffelbandet pajade...
Som du säger, vem vill gå som prydnad liksom...

Jag är inte lika pigg som andra på att signera ett djurs dödsattest via internet... Här finns det alltför många oklarheter.

Frågar du vad som är bäst för din häst? De allra flesta gamla hästar är väldigt nöjda med promenader och hagvistelse. Din häst kommer inte vara ledsen över att inte få tävla. Huvudsaken är att den gamla hästen får samma omvårdnad som tidigare och inte har ont. Tycker inte det går att säga något öht utifrån din beskrivning om hästen lider eller ej, det beror helt och hållet på hur allvarligt drabbad hon är av de olika problemen!

1. Gaffelbandsskada sen oktober 2015
Hur allvarlig? Prognos? Vad säger ultraljud? Är hon halt?
Min 21 åring skadade gaffelbanden och han blev iaf återställd till promenadridning. Hård träning är ju ändå inte aktuellt för en såpass gammal häst.

2. Kotor i ryggen ligger nära varandra
Säger ingenting om vare sig smärta eller användbarhet, har hon ont i ryggen?

3. Ev cushing ska ta nya prover, ligger på gränsen sen flera år tillbaka
Ta prover, det kan (och ska!) medicineras.

4. Sårskada som hon fick på lösdriften för 4-5 veckor sedan
Redan läkt

5. Sommareksem
Återigen, hur allvarligt är det? Kliar hon ihjäl sig varje sommar eller mår hon bra med eksemtäcke? Väldigt många hästar har sommareksem, typ hälften av Sveriges islandshästar verkar ha eksem... Det i sig är ingen avlivningsorsak, endast om eksemet är så allvarligt att normala åtgärdar inte hjälper och hästen lider.

6. Hovbenssänkningar båda fram(kroniska)
Det här låter ju som det mest allvarliga, har hon haft fång? När? Varför är de kronisk sänkta? Med korrekt verkning och skoning ska de återgå till normalläge efter ca 1 år när hovkapseln anpassas till hovbenens nya läge.
 
Jag är inte lika pigg som andra på att signera ett djurs dödsattest via internet... Här finns det alltför många oklarheter.

Frågar du vad som är bäst för din häst? De allra flesta gamla hästar är väldigt nöjda med promenader och hagvistelse. Din häst kommer inte vara ledsen över att inte få tävla. Huvudsaken är att den gamla hästen får samma omvårdnad som tidigare och inte har ont. Tycker inte det går att säga något öht utifrån din beskrivning om hästen lider eller ej, det beror helt och hållet på hur allvarligt drabbad hon är av de olika problemen!

1. Gaffelbandsskada sen oktober 2015
Hur allvarlig? Prognos? Vad säger ultraljud? Är hon halt?
Min 21 åring skadade gaffelbanden och han blev iaf återställd till promenadridning. Hård träning är ju ändå inte aktuellt för en såpass gammal häst.

Inte så allvarlig men långdragen, vet vill ge det över sommaren oxå...
Liten markering kvar från 3 gradigt halt.

2. Kotor i ryggen ligger nära varandra
Säger ingenting om vare sig smärta eller användbarhet, har hon ont i ryggen?

Hon är väldigt svängd i ryggen men markerar inte smärta vid tryck nu...

3. Ev cushing ska ta nya prover, ligger på gränsen sen flera år tillbaka
Ta prover, det kan (och ska!) medicineras.

Självklart!!

4. Sårskada som hon fick på lösdriften för 4-5 veckor sedan
Redan läkt

Ja men med svullnad kvar.... Så går på hippotrim

5. Sommareksem
Återigen, hur allvarligt är det? Kliar hon ihjäl sig varje sommar eller mår hon bra med eksemtäcke? Väldigt många hästar har sommareksem, typ hälften av Sveriges islandshästar verkar ha eksem... Det i sig är ingen avlivningsorsak, endast om eksemet är så allvarligt att normala åtgärdar inte hjälper och hästen lider.

Hon kliar väldigt mycket trots täcke och salva, självklart ingen avlivningsorsak!!
Bara att det är en av många saker som är jobbig för henne...

6. Hovbenssänkningar båda fram(kroniska)
Det här låter ju som det mest allvarliga, har hon haft fång? När? Varför är de kronisk sänkta? Med korrekt verkning och skoning ska de återgå till normalläge efter ca 1 år när hovkapseln anpassas till hovbenens nya läge.

Oklart om det är av fång eller dålig hovvård, hade väldigt eftersatta hovar när jag köpte henne för 9 år sedan,
Ingen hovis har sagt att det går att rätta till efter så många år...

Tack för att du ifrågasätter!
 
Det låter som att det är gaffelbandskadan som satte stopp för ridning och träning? Innan dess fungerade hästen trots de andra skavankerna. Jag hade låtit gaffelbandsskadan avgöra. Blir den inte bra och gör ont så är det kanske så att du bör fundera på avlivning. Annars kanske klarar den kanske lättare ridning. Många hästar trivs alldeles utmärkt med att gå i hage och vara häst bara de får omvårdnad som vanligt.
 
Jag har tre hagprydnader (även kända som prinsessans sällskaps-hovfölje).

Men de får inte ha ont. Det är liksom min gräns.

Det är ju just det, vet inte om hon får mer ont av att bara gå...
Hon är gladast när hon har en uppgift i livet...
Kan vet bara garantera att hon kan gå utan att ha ont och mår bra av att bara gå i liten hage några timmar så...
Tror bara inte att det är schysst att låta henne gå så...
 
Det låter som att det är gaffelbandskadan som satte stopp för ridning och träning? Innan dess fungerade hästen trots de andra skavankerna. Jag hade låtit gaffelbandsskadan avgöra. Blir den inte bra och gör ont så är det kanske så att du bör fundera på avlivning. Annars kanske klarar den kanske lättare ridning. Många hästar trivs alldeles utmärkt med att gå i hage och vara häst bara de får omvårdnad som vanligt.

Ja det var gaffelbandet som stoppade allt!
Så ultraljudet får avgöra hur det blir, hur lång tid det kommer ta, för sist markerade hon ju ännu och då har hon ju ont...
Det var i januari...
 
Det är ju just det, vet inte om hon får mer ont av att bara gå...
Hon är gladast när hon har en uppgift i livet...
Kan vet bara garantera att hon kan gå utan att ha ont och mår bra av att bara gå i liten hage några timmar så...
Tror bara inte att det är schysst att låta henne gå så...
Fast om det är sjukruta som skulle vara alternativet att hålla hästen för framtiden veterinärt så har du ju svaret där och det kommer vilken veterinär som helst även intyga att då är det inte ett alternativ .

Eller har jag missförstått vad du menade ?
 
Det är ju just det, vet inte om hon får mer ont av att bara gå...
Hon är gladast när hon har en uppgift i livet...
Kan vet bara garantera att hon kan gå utan att ha ont och mår bra av att bara gå i liten hage några timmar så...
Tror bara inte att det är schysst att låta henne gå så...

Liten hage några timmar är för mig inte okej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 382
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 000
Senast: Hedinn
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 174
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 039
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp