Andra orsaker än smärta och utrustning?

Frokennordberg

Trådstartare
Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då?

Hobbyhäst, utbildningsnivå kring LA och låga hinderhöjder. För ett år sedan hoppade hästen banor på 80-90 utan problem med ryttaren. Storhoppande häst så alltid god marginal över hindren, dock lätt att knipa bak och inte öppna upp över oxrar.
Inte direkt tittig på hinder men lite spänd och särskilt över bommar på marken, som travbommar, eller studs. Alert och uppmärksam häst som lätt kan tappa fokus på ryttaren och istället ha koll på omgivningen.

Började under våren stanna på hinder, främst oxrar och upplevdes sen ha stor rädsla för att ens gå över en bom på marken. Såg över häst och utrustning och backade bandet till små, låga hinder och smala oxrar. Återvann självförtroende och slappnade dessutom av i formen, inte spänd i samband med hoppning längre. Hoppar terräng utan några tveksamheter på hinder. Kan nu inleda en hoppträning superbra, för att sedan inte hoppa den serie som nyss hoppats, eller tex från andra hållet - likadana hinder åt båda håll. Kan hoppa titthinder utan att blinka men stanna på ett helt vanligt räcke i perfekt läge. Tränaren ser inget mönster. Samma ryttare, samma tränare. Inget förändrat beteende vid dressyr eller uteritter.

Så hjälp mig nu, kloka bukefalister: finns det förslag på något annat som problemen i hoppningen kan bero på, om det inte är smärta eller utrustning?
 
Märker du nån skillnad beroende på underlag? Min valack trivs inte på många fiberunderlag med dåligt glidmoment och stumt. Han spänner överlinjen och går inte fram lika bra.
Stor skillnad på honom hur han är beroende på ridhuset/ridbanans underlag.
 
@Cherarriduracell - tack, jag hoppas att tränaren skulle notera om ryttaren gör för stor felinverkan, det är definitivt värt att granska extra noga dock.

@Lingon - jätterelevanta frågor, jag ska försöka gå igenom minne och material på tidigare pass och vara uppmärksam på det under nästa tillfälle.

Synen som ni båda är inne på är ju inte alls omöjligt, ska följa upp det spåret.

@Karoliten - inte som jag noterat, vi har nog mest ridit på samma platser och de har likartat underlag tror jag 🤔
 
Det brukar ändå vara smärtrelaterat när de plötsligt ändrar beteende. Just serier och kombinationer där de börjar vägra beror ofta på dubbelsidig kotledsinflammation. Är ibland svårt för ryttaren att känna då det är dubbelsidigt.
Tror inte på synen om hästen funkar i början av lektionen utan då mer på att ju längre du rider desto mer ont gör det nånstans.

Kan även vara nerver som kommer ikläm av sadeln. De slutar ju göra ont så fort du tar av sadeln så kan vara svårt att upptäcka hos en veterinär om du inte gör ridprov o kanske t om hoppar ett litet hinder.

Anledningen till att hästen går bra att hoppa terräng på brukar ofta vara att i terrängen är det mer enstaka hinder, i hoppningen fler hinder i följd=gör mer ont var det nu gör ont. Och sen ska man inte glömma heller att de flesta hästar älskar terränghoppning o "glömmer" då tillfälligt bort att känna av smärtan.
 
Det brukar ändå vara smärtrelaterat när de plötsligt ändrar beteende. Just serier och kombinationer där de börjar vägra beror ofta på dubbelsidig kotledsinflammation. Är ibland svårt för ryttaren att känna då det är dubbelsidigt.
Tror inte på synen om hästen funkar i början av lektionen utan då mer på att ju längre du rider desto mer ont gör det nånstans.

Kan även vara nerver som kommer ikläm av sadeln. De slutar ju göra ont så fort du tar av sadeln så kan vara svårt att upptäcka hos en veterinär om du inte gör ridprov o kanske t om hoppar ett litet hinder.

Anledningen till att hästen går bra att hoppa terräng på brukar ofta vara att i terrängen är det mer enstaka hinder, i hoppningen fler hinder i följd=gör mer ont var det nu gör ont. Och sen ska man inte glömma heller att de flesta hästar älskar terränghoppning o "glömmer" då tillfälligt bort att känna av smärtan.

Tack, jag har inte ens tänkt på den aspekten i terrängen, att förutom att det är inbjudande i stort, också är längre mellan hindren vilket såklart kan påverka att det är annorlunda jämfört i banhoppning.

Jag vill poängtera (till alla som läser) att detta endast handlar om att samla på mig fler orsaker och anledningar till att det kan bli såhär, utöver de "självklara" som smärta och utrustning, för att ha en så bred bild som möjligt att ta hänsyn till.
 
Tack, jag har inte ens tänkt på den aspekten i terrängen, att förutom att det är inbjudande i stort, också är längre mellan hindren vilket såklart kan påverka att det är annorlunda jämfört i banhoppning.

Obs! Jag vill poängtera (till alla som läser) att detta endast handlar om att samla på mig fler orsaker och anledningar till att det kan bli såhär, för att även allt utöver smärta och utrustning är värt att ha i åtanke och kolla upp.
Ja det är ju bra att du gör det men i 99,9% av fallen så har hästen ont när den stannar. Och det kan vara så illa att flera veterinärer missar det men den sista hittar felet. Utgå ifrån att en häst som ändrar beteende har ont nånstans, hästar beter sig ytterst ytterst sällan illa med vilje.
 
@Frokennordberg
Hade en häst i stallet med liknande beteende. Ibland hur bra so helst med bommar, nästa gång supertittig och ibland mitt i passen. Bra att rida ut på men svinrädd på ett ställe. Det visade sig att han hade börjat få dålig syn. Typ lite att den kom och gick. Jag skulle definitivt kolla upp det när du åker till veterinären och kollar upp honom.
 
Är hästen kollad av veterinär och equiterapeut för att utreda smärta/skador/spänningar?
För annars skulle jag tro på det.
Annars skulle jag gissa på synen, vilket då behöver utredas av veterinär, men då borde det vara mer samma, på tex samma färg av hinder, när hindren står på ett visste ställe i förhållande till ljuset eller liknande.
Och om veterinären inte hittar något fysiskt fel (smärta eller syn) och equiterapeuten inte hittar något, så skulle jag fundera på om det beror på ryttaren, troligen att något hänt som gör att hästen inte litar på ryttaren, eller inte förstår ryttaren signaler eller liknande. Kan även vara värt för ryttaren att besöka sjukgymnast för att kolla så ryttaren inte är sne eller liknande, ibland kan man vara sne utan att själv känna det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp