Andra som "uppfostrar" era hundar??

Thelma

Trådstartare
Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Och gör tvärtom mot hur ni gör?

Jag ertappade mamma "in action": :p
Mina förärar är ibland hundvakt åt min tik. Häromdagen var jag och mamma ute och gick med både lapphundstanten och labbeflickan.

Labradoren stannar upp och luktar lääääääänge på ingenting. Då säger min mor till henne: Varsågod!!! Jag blev::crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Eftersom hunden är en ÄKTA MATGLAD labrador kommer hon genast springade till min mor, sätter sig fint och väntar på gott! :d :d :d

Mamma erkände att när de var ensamma ute och gick så brukade hon använda kommandot: "varsågod" eftersom det FUNKADE så bra.. - SJÄLVKLART funkar det sa jag då.. Det vankas ju mat då..

Jag orkar inte bli arg. Men det vore ju bättre om hon använde samma kommandon som jag använder. Men huvudsaken är ju att hunden lyder mamma.

Har ni råkat ut får något liknande? Jag antar att det kan bli mer irriterande följder om man ämnar tävla i lydnad med sin hund.. :D
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Ja min kära pojkvän tränar ligg med Lillan trots att jag gapar åt han gång på gång. Detta har resulterat i en hund som snyggt kommer in på inkallning och lägger sig vid min sida... Grunden för platsliggning blev väl inte heller riktigt som jag tänkt mig :(
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

:D

Det är kul att de engagerar sig eller hur?.. ;)

Glömde det värsta min mor gör: Hon tillåter min labrador att sitta på kökssoffan :eek: :mad: Vid måltider :mad: :crazy: :mad:

Tack och lov inser hunden att detta gäller bara hemma hos mina föräldar. Det ska inte löna sig att tigga. :smirk:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Jag har samma problem, med svärfar.Han spoilierar medvetet vår fostran,dagligen.
Hundarna får göra precis som de vill med honom och vet om det så när han kommer kan man glömma allt vad uppfostran innebär.Allt de vet att de inte får gör de.Han skrattar och berömmer,medans jag försöker få ordning men nej då.Det är rena orkanen så fort han kommer,3 stycken hundar som passar på.Jag blir tokig!! :mad: :mad:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Jättekul.. Helst när jag har en rutinerad och nästa pensionerad hund som han kan lära sig massor av... Jakkträning, människo/vilt- spår, lydnad, apportering/sök. You name it... Vi har till och med lattjat lite med agility så hon kan gå i tunnlar och fattar när man pekar på hinder. Han kan ju göra vad han vill med henne... *grr*
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Vad säger han till sitt försvar? Är han bara obetänksam?
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Jag skulle bli sk-tförbannad. Gör han det medvetet säger du?
:mad:
Min mor verkar vara en ängel i jämförelse. Hon vet lixom inte bättre. :crazy:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Labradoren stannar upp och luktar lääääääänge på ingenting.

Nånting var det som luktade som du inte såg.
Jag låter mina hundar lukta eftersom det är ju som att läsa dagens tidning för dom :D
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

*lånar knapp*

Mina och sambons föräldrar som passar hundarna ibland gör lite allt möjligt med hundarna som de egentligen inte får göra i vanliga fall. Tex Det händer att de trycker i dem en del godsaker i tid och otid. På promenad så får de hoppa och härja på dem, så kläderna blir smutsiga. Vid inkallning så trycker mamma i henne en korv eller kastar bollen (som är favoriten)

Men det är ok för mig. De får hitta på en massa jäkelskap så länge de lyssnar på mig när de kommer hem.

Gränsen som jag satt hos våra föräldrar är när hundarna beter sig oacceptabelt mot andra människor och hundar. De har de aldrig gjort ännu, men när det gäller att springa fram eller störa andra hundar, människor, djur så är det STOPP!

Det vet våra föräldrar och det vet mina hundar så det är aldrig några problem.

Nästa gräns är också att de aldrig aldrig får träna/testa mina hundar i några lydnadsmoment. Kommandot -Fot är helt tabu för både sambon och andra människor. Det är endast till tävling. Vill de ha hundarna vid sidan så säger man -Här
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Än så länge är det inte några problem. Kanske att folk säger "sitt" åt henne i tid och otid men det är inte så farligt. :)

Värre med alla okända man träffar ute på promenaderna som vill uppfostra hunden.. eller rättare sagt lära mig hur jag ska uppfostra min hund. Till exempel en som sa att jag skulle rycka Selma i örat när hon bits. Eller en annan som sa att jag skulle ta tag i nackskinnet och ruska om henne..
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

tack och lov slipper jag numera att andra hela tiden ska fostra mina hundar, och vips! så går träningen mycket bättre :smirk:

fast min mamma är expert på att spoliera träning. och säger "braaa braaa" när de hoppar på henne, klappar dom när dom försöker stjäla mat av henne (vilket de tillåts göra allt som oftast) och så kvittrar hon "nej fyyyy så får ni inte göra för då blir jag nog arg (det blir hon aldrig)" när de gör nåt de inte får. sambon är rätt jobbig ibland också när han leker med dom inomhus trots att jag vill att de ska vara lugna, eller låter dem dra i kopplet och styra hela promenaden :crazy:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Japp medvetet,jag säger åt hundarna när de gör fel och han skrattar och få dom att göra det igen.Ex tigga,hoppa,osv
Frustrerande och självklart får man sig en adrenalin kick som skulle på en anabol att explodera :mad: :devil:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Min svärmor!!!!!!!!!!!!!!! Grrrrr! Jag retar ihjäl mig och då är det ändå inte "min" hund, utan pojkvännens. När jag reagerar mot att hunden sitter på köksstolarna, klättrar på henne när hon äter och tom har TASSARNA, på bordet!!! :eek:, då säger hon bara: amen du, de är faktiskt familjemedlemmar!!!!!!!!! Jotack! Han är medlem hemma hos mig också, men inte på bordet!!! Men tack och lov vet han hur man beter sig när han kommer hem!! :)

Det kan även vara jobbigt när kompisar tror att det är en pudel vi har och inte inser att man måste fostra en jaktterrier lite hårdare än en "vanlig" hund! Men det är väl bara att ignorera!? :smirk:

/Timsetim
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Jadå, jag ertappar dom flesta med ett ge henne konstiga kommandon, låta henne göra saker hon inte får osv.

Exempelvis så får hon inte gå upp i soffan utan att först ta kontakt med mig. Nu när min halvsyster bor här på obestämd tid, som enligt henne själv kan MYCKET om hundar, så har det mesta blivit förstört.
Hon låter henne tigga mat ibland, och ibland får hon vara i soffan och ibland inte. I början lät hon henne gå/komma till henne när jag precis lagt hunden ner och gett kommando att stanna där :crazy:

Hon är lite förvirrad nu, och trots att jag DAGLIGEN säger att mina regler gäller (Vilket inte är särskilt många egentligen) så bryter hon mot dom. Och det på en valp på väg att bli vuxen. Könsmognad och trots. Gissa om det är kul att reda upp sen?

Min regler är följande:
1. Får vara med när man äter, men inte tigga.
2. Får vara i kökssoffan utan att behöva ta kontakt först, och vill man inte ha en hund bredvid sig så ber man henne att gå ner. Man knuffar inte ner henne argsint, för hon har inte gjort något fel.
3. Får ALDRIG ta från bord/bänkar/osv!
4. Får INTE leka inomhus, endast ligga för sig själv och tugga på en leksak i sådana fall.
5. Får inte ta något förrän man säger varsågod. (Godis ur handen och sånt då alltså.)

Hur svårt är det egentligen att följa dom här reglerna? :crazy:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Hon måste ju fan lära sig saker, hon kan ju ingenting säger han...

Att hon sen kan nästan hela lydnadsklass 1, apportera dummisar och plocka och leverera spårpinnar verkar inte vara "värt" nått. Jo jag har gapat 1000 ggr på han...
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Ni som har föräldrar mm som gör vad de vill med era hundar. Har ni aldrig sagt ifrån ordentligt?
Ingen fostrar mina hundar. Jag talar om reglerna, och de ska sen följas. Skulle tex min mamma ändå göra som hon vill, så får hon helt enkelt inte träffa hundarna.
Jag har alltid varit stenhård med detta, och talar om för folk direkt om de gör något som är fel, okända eller kända.

Däremot får folk gärna säga till dom om det är folk som kan hund, och att de har samma tänkande som jag. Om de tex inte vill att hundarna ska sitta vid bordet när vi äter, får de gärna säga till. Men däremot inte tvärtom, att kalla dom till bordet.
Fot mm får ingen använda till mina hundar.

Men jag förklarar också varför de inte får göra si eller så. Då brukar folk förstå.
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Att det är olika "regler" i olika hus är något som jag tycker vår hund klarar av med förvånandsvärt skarpsinne. Hemma ligger han i hallen när vi äter/fikar. Dock ligger han på tröskeln och är nästan i köket, men han stannar i hallen. Är vi tex hos "hans" farmor och farfar (mina svärföräldrar) ligger han under bordet, blir matad vid bordet osv. Jag har sagt till om detta, men tror du dom bryr sig?! Mina föräldrar har egna hundar, så där är det väl snarare att jag har tagit lite "deras" regler, dom jag vuxit upp med att man haft för hundar. Men svärföräldrarna har ingen hundvana och jag orkar inte bry mig. När vi är hemma hos mig och dom bryter mot mina regler/frestar hunden att bryta reglerna, säger jag dock till. Någon måtta får det vara!

Det är lustigt bara, dom tycker min hund är såååå snäll och såååå lydig, men när det gäller dom gör han bara det han måste, och han vet att han blir godis belönad. "Sigge SITT! Åhh så fin, Åh vad du är duktig" (Hunden är 4 år....!)
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

:smirk:Jo du,jag har fått utbrott ,slängt ut honom och jag har försökt förklara innebörden med våra regler varför de finns osv.Men denna gubbe är modell 1700 tal och helt egen.Så inget hjälper.Jag kan inte förbjuda att träffa hundarna då det är hemma hos oss som han träffar dom.Tyvärr bor han bara ett stenkast ifrån så han är här så gott som dagligen.Visst jag blir så fruktansvärt frustrerad men va sjutton ska man göra? Att grilla när han är här är uteslutet för då har man hundarna mer eller mindre på bordet.Så...... :mad: :mad: :mad:
 
Re: Andra som \"uppfostrar\" era hundar??

Sånt tycker jag inte är så hemskt. Hunden förstår ändå skillnaden mellan olika människor, olika platser och olika regler. Om det är nån som jag bett passa och de skämmer bort hunden lite extra eller mutar sig till lydnad så är det okej med mig för hundarna skulle inte fortsätta så hemma hos mig, där gäller ju andra regler.

Däremot de som verkligen ska uppfostra, de som ska ta itu med saker som de tycker att mina hundar ska kunna eller göra - det avskyr jag! :mad: Såna som "tar tag i" hunden när den ex. skäller. Så gör inte jag och så vill jag inte att man ska göra. JAG vill själv få tyst på hunden eller vad det nu är den gör.
Att berömma andras hundar är okej, men inte att uppfostra dem. Jag brukar berömma grannens schäfer då hon rusar mot mig och hälsar på marken istället för att hoppa nafsande mot mitt ansikte. De flesta unga schäfrar jag träffat gör just så, nafsar efter ansiktet och jag är schäferrädd. Grannen säjer att jag är den enda som hunden hälsar på utan att skälla eller hoppa. De andra antingen tillåter hoppandet eller också ger husse/matte hunden en rejäl spark. :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 707
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 764
Senast: paradiset
·
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 629
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 126
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp