Andrahandsmarknaden- vilka erfarenheter har ni av att sälja sadlar?

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet.

Men kvalité kostar som bekant, och jag vill kunna sälja sadeln till ett vettigt pris om den i framtiden inte passar eller av någon annan anledning behöver bytas ut.

Begagnatmarknaden fullständigt svämmar över av sadlar och många verkar vara till salu under lång tid.

Nu har jag själv sålt ett par sadlar och konstaterat att ett par var lätta och en är helt omöjlig.

Dressyrsadeln jag nu är intresserad av är en prestige eller erreplus. Nya kostar de en förmögenhet, men jag vill hitta en begagnad, men den måste kunna säljas vidare, men även om de är drygt halva priset av inköpssumman så verkar de vara svåra att bli av med.

Idag skall jag tex testa en begagnad Erreplus Rembrandt som säljaren sänkt från 18 000 till 14 500. Intresset har varit väldigt svalt, enligt henne.

Själv är jag inte så bekant med den modellen, så jag vet inte mycket om huruvida den är populär eller ej, men jag vill inte stå där aldrig kunna bli av med den, om den måste säljas.

Vilka erfarenheter har ni?
 
Jag försökte sälja ert par sadlar för några år sen var helt omöjligt däremot var det väldigt lätt att köpa en bra sadel till bra pris :)

Ja, det är ju det. Får jag sadeln till ett bra pris, så borde jag kunna sälja till ett bra pris.

Men en del vill inte sänka priset, och då betala mer än man kanske behöver, känns så där.

Jag köpte och sålde en dressyr Prestige Roma för ungefär samma summa, och den var relativt lättsåld.

Men ibland hjälper inte "rätt pris", då folk verkar ointresserade av märken som är mindre populära.

Jag köpte en M.Toulouse 2016, ny, och den är omöjlig att bli av med, trots att den är i nyskick och jag sänkt priset till en tredjedel av nypriset.

Hur länge satt du med dina sadlar som var "omöjliga att sälja"?
 
Ja, det är ju det. Får jag sadeln till ett bra pris, så borde jag kunna sälja till ett bra pris.

Men en del vill inte sänka priset, och då betala mer än man kanske behöver, känns så där.

Jag köpte och sålde en dressyr Prestige Roma för ungefär samma summa, och den var relativt lättsåld.

Men ibland hjälper inte "rätt pris", då folk verkar ointresserade av märken som är mindre populära.

Jag köpte en M.Toulouse 2016, ny, och den är omöjlig att bli av med, trots att den är i nyskick och jag sänkt priset till en tredjedel av nypriset.

Hur länge satt du med dina sadlar som var "omöjliga att sälja"?
Ja man ska nog ha tur att någon söker just den sadeln man säljer.
Jag lade ut dom flera gånger men inget napp så jag slängde dom det var två dressyrsadlar Morris o Nolan har jag för mig (sorry för ev felstavning länge sen jag hade egen häst och behövde tänka på sadlar)
 
Däremot kom jag på att jag ännu tidigare sålde en knights bareback, en bomlös sadel och den fick jag riktigt bra betalt för men det verkar vara en sadel som är svår att få tag i.
 
Ja man ska nog ha tur att någon söker just den sadeln man säljer.
Jag lade ut dom flera gånger men inget napp så jag slängde dom det var två dressyrsadlar Morris o Nolan har jag för mig (sorry för ev felstavning länge sen jag hade egen häst och behövde tänka på sadlar)

Slängde dem?!
😳

Så sorgligt, men förmodligen var de utdaterade på marknaden.

Jag hade iofs hellre gett bort bort min omöjliga sadel då den är i nyskick, men hade den varit 20 + år, så hade jag inte räknat med något intresse alls.

Det jag funderar på nu, är tex en säljare som har en amerigo, som verkar fin. Men hon vill ha 14 000 kr för den, och den är tillverkad år 2000. Alltså 20 år gammal.
 
Däremot kom jag på att jag ännu tidigare sålde en knights bareback, en bomlös sadel och den fick jag riktigt bra betalt för men det verkar vara en sadel som är svår att få tag i.
Så kan det också vara! Min kentaur hopp, okänd ålder, sålde jag på 20 minuter. Någon hörde av sig, swishade och jag skickade. Hon ville ha just den modellen och den storleken och hade letat!
 
Slängde dem?!
😳

Så sorgligt, men förmodligen var de utdaterade på marknaden.

Jag hade iofs hellre gett bort bort min omöjliga sadel då den är i nyskick, men hade den varit 20 + år, så hade jag inte räknat med något intresse alls.

Det jag funderar på nu, är tex en säljare som har en amerigo, som verkar fin. Men hon vill ha 14 000 kr för den, och den är tillverkad år 2000. Alltså 20 år gammal.
14000 kr för en äldre kvalitetssadel är väl inte dyrt så länge skicket är bra?
 
Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet.

Men kvalité kostar som bekant, och jag vill kunna sälja sadeln till ett vettigt pris om den i framtiden inte passar eller av någon annan anledning behöver bytas ut.

Begagnatmarknaden fullständigt svämmar över av sadlar och många verkar vara till salu under lång tid.

Nu har jag själv sålt ett par sadlar och konstaterat att ett par var lätta och en är helt omöjlig.

Dressyrsadeln jag nu är intresserad av är en prestige eller erreplus. Nya kostar de en förmögenhet, men jag vill hitta en begagnad, men den måste kunna säljas vidare, men även om de är drygt halva priset av inköpssumman så verkar de vara svåra att bli av med.

Idag skall jag tex testa en begagnad Erreplus Rembrandt som säljaren sänkt från 18 000 till 14 500. Intresset har varit väldigt svalt, enligt henne.

Själv är jag inte så bekant med den modellen, så jag vet inte mycket om huruvida den är populär eller ej, men jag vill inte stå där aldrig kunna bli av med den, om den måste säljas.

Vilka erfarenheter har ni?

Jag tycker det är svårt att sälja sadel privat/själv, för jag har ingen lust att hålla på och skicka runt min sadel - men folk vill ju oftast såklart prova (om de inte provat ut modell tidigare och sen letar på egen hand).
Jag har sålt två sadlar via butik och det tog tid men gick... En dyrare sadel, av lite ovanligare märke, sålde jag på egen hand men fick då gå ner en del i pris.
Nu har jag en dyrare (Erreplus faktiskt) till salu och har valt att lämna den till en av märkets utprovare. Hon har den med sig när hon åker på utprovningar och hade den faktiskt med till GHS med. Tänker mig att det är lättare att sälja via utprovaren för folk som kontaktar henne vill ju ha specifikt det märket, vet att de är dyra (och kanske blir glada om de kan få en fin beg för ett par tusenlappar mindre ;) ) och dessutom hjälper hon till och provar ut sadeln.
 
14000 kr för en äldre kvalitetssadel är väl inte dyrt så länge skicket är bra?
Det kanske det inte är? Ligger kanske Amerigo på det priset länge?

En stubben som är såpass gammal går nog inte att få så mycket för?

Eller har jag helt fel?

Jag tänker dock att 20 år och mer är väldigt gammalt och att det numera lär finnas bättre bommar etc?

Du ser, jag är novis, och tar gärna emot input. 😎🙈
 
Det kanske det inte är? Ligger kanske Amerigo på det priset länge?

En stubben som är såpass gammal går nog inte att få så mycket för?

Eller har jag helt fel?

Jag tänker dock att 20 år och mer är väldigt gammalt och att det numera lär finnas bättre bommar etc?

Du ser, jag är novis, och tar gärna emot input. 😎🙈
Haha nej, stubben vet jag inte varför man skulle betala för alls 😆

Vissa märken ligger ju bättre i pris. Och när de kostar 40-50 som nya så kostar de såklart mer även som begagnade.
Jag tror Amerigo behåller rätt bra andrahandsvärde, likaså Equipe och Childeric.
 
Har sålt lite hoppsadlar de senaste åren. Märken som Butét, Equipe, Prestige, Amerigo. Alla har varit lättsålda och jag har fått bra betalt för dem. Välkända märken i bra skick tror jag säljs enkelt.
Erreplus var i mina kretsar väldigt poppis för ett par år sen tillsammans med Childeric inom dressyrsadlar. I värsta fall så finns det butiker där du kan byta in sadeln mot annan.
 
Har sålt lite hoppsadlar de senaste åren. Märken som Butét, Equipe, Prestige, Amerigo. Alla har varit lättsålda och jag har fått bra betalt för dem. Välkända märken i bra skick tror jag säljs enkelt.
Lägg till några ord till...
Välkända moderna, poppis-märken i bra skick tror jag säljs enkelt.

Ingen kan påstå att Stübben inte är välkänt. Men det går knappt ens att skänka bort en äldre sådan även om den är i toppskick. Och av någon för mig outgrundlig anledning är inte kvalitetssadlar från Passier, som borde vara väldigt känt, särskilt poppis heller. Möjligen för att det är ett märke som har långt mer än 100 år på nacken...
 
Lägg till några ord till...
Välkända moderna, poppis-märken i bra skick tror jag säljs enkelt.

Ingen kan påstå att Stübben inte är välkänt. Men det går knappt ens att skänka bort en äldre sådan även om den är i toppskick. Och av någon för mig outgrundlig anledning är inte kvalitetssadlar från Passier, som borde vara väldigt känt, särskilt poppis heller. Möjligen för att det är ett märke som har långt mer än 100 år på nacken...
Jag vet inte hur nya Passier är, men äldre varianter är ju lika hårda och obekväma som typ Stubben och Kieffer. Aj för rumpan!
 
Lägg till några ord till...
Välkända moderna, poppis-märken i bra skick tror jag säljs enkelt.

Ingen kan påstå att Stübben inte är välkänt. Men det går knappt ens att skänka bort en äldre sådan även om den är i toppskick. Och av någon för mig outgrundlig anledning är inte kvalitetssadlar från Passier, som borde vara väldigt känt, särskilt poppis heller. Möjligen för att det är ett märke som har långt mer än 100 år på nacken...

Nja det handlar nog mer om att varken Stübben och Passier är särskilt sköna sadlar. 😉
 
Nu har jag provat att rida i hemlånade sadlar. En childeric dac, en butet och en amerigo vega.

Childericen var nog skönast, men den var rymligare i sätet, då den var 18 tum och de andra 17 tum. Min rumpa är nog för stor för 17 tum.

Prestigesadel i 17 tum funkar dock bra, så kanske är de olika beroende på märke?

Nåväl, nu passade inte sadlarna hästen tillräckligt bra, så letandet får fortsätta. Buteten som var vackrast i en jättefin brun färg, var hård som en köksstol!

Amerigon var annars som childericen, mjuk att sitta i.

Kanske skall jag leta efter en bra prestige trots allt? Den vi har, en prestige Versailles, är väldigt trevlig att rida i. Motsvarande fast dressyr måste väl finnas? Vad säger ni experter?
 
Smaken är liksom baken, delad. Jag tycker att Passier är jättesköna, har haft några olika, både hopp- och dressyrmodeller, sedan 1986. Älskar dem!
Smaken är nog i allra högsta grad som baken i dessa spörsmål. 😁

När jag var ung, så var Stubben det enda rätta. 😳

Men det är ett tag sedan.
 
Nu har jag provat att rida i hemlånade sadlar. En childeric dac, en butet och en amerigo vega.

Childericen var nog skönast, men den var rymligare i sätet, då den var 18 tum och de andra 17 tum. Min rumpa är nog för stor för 17 tum.

Prestigesadel i 17 tum funkar dock bra, så kanske är de olika beroende på märke?

Nåväl, nu passade inte sadlarna hästen tillräckligt bra, så letandet får fortsätta. Buteten som var vackrast i en jättefin brun färg, var hård som en köksstol!

Amerigon var annars som childericen, mjuk att sitta i.

Kanske skall jag leta efter en bra prestige trots allt? Den vi har, en prestige Versailles, är väldigt trevlig att rida i. Motsvarande fast dressyr måste väl finnas? Vad säger ni experter?
Prestige har inte halvstorlekar har jag för mig och är ganska generösa i strl tycker jag. Gillar tyvärr inte heller Butét men Amerigo och Childeric är supersköna. Gillar du Prestige så är det ju värt att prova dressyrvarianterna med. Vet tyvärr inte vilken modell som är lika Versailles men det bör säkert ngn ÅF kunna svara på?
 
Jag har sålt flera prestigesadlar och en childeric det senaste året. Alla har varit väldigt lättsålda och jag har fått rimliga pengar för dem. Childeric är små i storlek, min var 18" men mätte jag den så var den exakt 17". Motsvarade prestige 17".

Folk är kräsna och på marknaden finns mycket sadlar, det som är viktigt om man ska kunna sälja är att det inte finns skador och det är en bra färg. Kollar man på h*stnet finns missfärgade kvalitetssadlar till riktiga vrakpriser men ingen köper dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Prestige Hippos dressyrsadel till min häst. Men jag gillar den inte, den är för hal och ger för lite stöd för mig...
Svar
14
· Visningar
4 239
Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 420
Senast: Gimlan
·
Utrustning Vill ha lite allmäna tips om bra dressyrsadlar. Vad finns det egentligen för några? Jag har en brun Olympic Jessica nu till min 4-åriga...
2
Svar
30
· Visningar
2 429
Senast: Sandra S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp