Andras hästar i boxen...

Plantan

Trådstartare
Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från andra stall. Hen "lånar" din box, när hästen är ute i hagen. Under dagen kommer x hästar spendera ca 0.5-1 timme var i din hästs box. Du har en fluffig och tjock bädd på ca 4 spånbalar. Du får ingen ersättning, inget nytt spån, ingen rengjord box. Inte ens frågan om det är okej. Möjligen blir boxen blir halvhafsigt mockad som tack. Vad skulle du tycka om det?
 
Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från andra stall. Hen "lånar" din box, när hästen är ute i hagen. Under dagen kommer x hästar spendera ca 0.5-1 timme var i din hästs box. Du har en fluffig och tjock bädd på ca 4 spånbalar. Du får ingen ersättning, inget nytt spån, ingen rengjord box. Inte ens frågan om det är okej. Möjligen blir boxen blir halvhafsigt mockad som tack. Vad skulle du tycka om det?
Det beror väl på kontrakt? Jag stod i ett stall där det i kontraktet stod att vid tävling hade de rätt att använda "min" box
 
Bara en så enkel sak som att träckprov tagits inför betet, och har min häst inte mask då, men får, hur ska jag veta det? Ska jag bekosta ännu ett prov för att känna mig säker? Och de andra som ska gå i samma hage som haft besök i sina boxar, de har garanterat ingen lust att betala fler prov. Sen övriga smittor vill jag inte ens tänka på!! :nailbiting:
 
Finns inget sånt skrivet i kontraktet
Kan vara olika utformningar ändå som gör att det är okej enligt kontrakt. Hyr du t.ex en specifik box i stallet som är ”din”, eller har du rättighet till en boxplats i ett stall (dvs stallägaren kan hänvisa dig till en annan box om hen behöver den box du nyttjar exempelvis)? Det måste alltså inte uttryckligen stå att stallägaren får nyttja din box för att hen ska ha tillåtelse enligt kontraktet.
 
Kan vara olika utformningar ändå som gör att det är okej enligt kontrakt. Hyr du t.ex en specifik box i stallet som är ”din”, eller har du rättighet till en boxplats i ett stall (dvs stallägaren kan hänvisa dig till en annan box om hen behöver den box du nyttjar exempelvis)? Det måste alltså inte uttryckligen stå att stallägaren får nyttja din box för att hen ska ha tillåtelse enligt kontraktet.
Även om det skulle vara juridiskt tillåtet så är det ju extremt korkat.
 
Kan vara olika utformningar ändå som gör att det är okej enligt kontrakt. Hyr du t.ex en specifik box i stallet som är ”din”, eller har du rättighet till en boxplats i ett stall (dvs stallägaren kan hänvisa dig till en annan box om hen behöver den box du nyttjar exempelvis)? Det måste alltså inte uttryckligen stå att stallägaren får nyttja din box för att hen ska ha tillåtelse enligt kontraktet.

Fast nog kan väl ändå kräva att stallägaren för det första informerar i förväg i god tid och för det andra ser till att rengöra boxen noggrannt efteråt så att eventuell smittrisk minskas så mycket som möjligt?
 
Bara en så enkel sak som att träckprov tagits inför betet, och har min häst inte mask då, men får, hur ska jag veta det? Ska jag bekosta ännu ett prov för att känna mig säker? Och de andra som ska gå i samma hage som haft besök i sina boxar, de har garanterat ingen lust att betala fler prov. Sen övriga smittor vill jag inte ens tänka på!! :nailbiting:
Just mask skulle jag inte vara orolig för, även om ingen annan mockar boxen så gör jag det i så fall innan några ägg hinner kläckas.
 
Just mask skulle jag inte vara orolig för, även om ingen annan mockar boxen så gör jag det i så fall innan några ägg hinner kläckas.
Det kan ju trampas runt ganska friskt i boxen så sannolikheten att det är hela bollar är rätt liten. Maskägg är små. Jag vill byta allt spån, skura hela boxen och spraya den innan min häst ska in där, men det hinner jag inte göra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
2 975
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp