Bukefalos 28 år!

Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

drekaflúga

Trådstartare
Jag ska snart ner och gör ansökningsprov till islandshästutbildningen på Strömsholm och där gäller ju tydligen en särskild klädkod.

Jag har ju i godan ro ridit runt i overall och storstövlar hela mitt liv och får nu lite lätt panik! Jag förstod ju att jag ska se bra ut och så men jag hade tänkt att ha mina islandshästridbyxor och vanliga ridskor samt nån enkel tröja men det får jag ju inte nu!

Jag äger INGA ridstövlar och alla mina ridbyxor är i jodhpursmodell.

Hur ser ni dressyrryttare ut på en proper tillställning (ej tävling), typ på någon kurs eller "finare" träning??

Vilken färg på ridbyxor är mest neutral och proper?
Och vad i hela friden skall jag ha för tröja som ser snygg ut? Tips?

Får man ha ridskor plus ridstövelliknande chaps på strömsholmsutbildningarna?

Lägg gärna in bilder på hur ni ser ut på träning!
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Om det är en finare träning så brukar jag ha mörka ridbyxor, marinblåa eller mörkbruna, vit skjorta
och en snygg väst i matchande färg. Håret uppsatt i en knut, blankpolerade stövlar, handskar i
samma färg som ridbyxorna, och en snygg hjälm.

På vanlig träning är jag inte alls lika välklädd. :p
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Hmm löjlig klädkod men men...

Men något som jag tycker ser trevligt ut är iaf:

Marinblå ridbyxor
Beige polotröja, kanske en V-ringad tröja över
Svart väst
Ridskor med ett par snygga gaiters.

Måste ju inte vara just marinblått men det är klassiskt och praktiskt :)
Även mörkgrönt eller brunt tycker jag ser bra ut med, det är även färger som du kan använda när du inte är på strömsholm med.

Antar att du inte vill köpa nya kläder för att användas endast där?
Utan du vill säkert ha de fler ggr än så?
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

aah marinblå ridbyxor funkar fortfarane! Nice..

Men vit skjorta alltså? funkar inte typ en V-ringad pullover i svart?

för att göra det här till en riktig pimp tråd måste jag ju bjuda på en före och efter bild juh!:idea:

Före-bilden (japp så här ser verkligheten ut och ja, det är skoterskor jag har på fötterna:angel:)

30128434.jpg
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Hittade en suddig bild på när jag har nästan det som jag beskrev ovan,
utom att skjortan är slarvigt uppvikt och mitt hår hänger och slänger.

Titta inte på färgmatchingen av hästens sadel och träns. :p

Jag tycker också att en pikétröja med en v-ringad tröja över är snyggt, men jag ser ut som en stoppad korv i det.

Carinatrning23-09-07nr2050.jpg

(Till alla gramanhatare, den användes inte för att hon skulle kröka
på nacken, utan för att rädda mitt ansikte när hon reste sig.)
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Tack! Ja en skjorta och en väst är ju saker man kan använda senare vid andra tillfällen också. :)
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Brukar ha nåt liknande Ironwill när man ska se lite proper ut.
Välmatchade kläder, och ja -allmänt snygg utan att vara "tävlingsstel"
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Glöm inte ta bort glittret i pannband och nosgrimma ;):D

IronWills tycker jag såg väldigt bra ut, neutralt och stilrent

När jag skulle hoppa clearround, liten klass så brydde jag mig inte om kavaj och vita ridbyxor, utan då blev det beige ridbyxor, svart pololinne och sen en enkel svart tröjja över det och ridstövlar
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Snyggt!

Som sagt, man behöver ju egentligen inte ens köpa en skjorta om man inte vill. Polotröjor finns på typ Gina Tricot för under 100 kr, en vit sån med en mörk väst över pimpar ju upp vilken ridoutfit som helst. Ett par ridvantar (tunn modell) kostar också runt hundralappen, ser mycket mer välklätt ut med ett par såna på händerna. Har du det till mörka islandsridbyxor och ett par läderkängor så tycker jag inte att du är illa klädd för just islandshästsridning, men man måste kanske ha ridstövlar på Strömsholm? Kan du inte låna ridbyxor och stövlar av en kompis? :)
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

*kl*

Jag brukar försöka se proper ut även till vardags, då jag känner mig lite bättre då;).

Enkelt, med svart polo, marin ridbyxor och svarta chaps. Håret skulle dock förstås varit i knut...
23815_1318305969630_1590181870_712946_1713338_n.jpg


Programridning, där jag ser till att matcha hästen och mig själv:)
10723_1173935640462_1590181870_421632_5925473_n.jpg
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Har gått på Strömsholm själv.

Du ska ha tröja som täcker axlarna, alltså inget linne.
Ridstövlar ett krav eller ridskor med stövelskaft (som tillsammans ser ut som ridstövlar, inga vanliga shortchaps alltså)
Sen ska dina kläder vara hela och rena.
Håret ska vara uppsatt (hästsvans t.ex)
Ingen huvtröja.

Vilka färger har ingen betydelse så länge de inte är störande som t.ex neonfärger ;)

Men vad jag kan minnas så kunde de göra undantag vid provridning, alltså antagningsprov så man kan ha shortchaps eller dylikt så länge man ser snygg och ren ut. Kommer du in på utbildningen är det nog en bra idé att köpa allt som krävs. Jag kan tycka det är lite onödigt att köpa sig ett par nya läderridstövlar som sen ändå inte används om man inte kommit in.

Fiorano gav dig en bra riktlinje tycker jag!
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Nu har jag fått låna ett par ridstövlar av en kompis! Då kan jag ju köpa ett par egna om jag kommer in. Och så har jag beställt ett par vanliga marinblå ridbyxor som jag särkerligen kommer att använda igen trots att jag tycker att icke-skoridbyxor är :devil:-påfund...:angel:

Till detta blir det en svart v-ringad tight tröja med något under.

Vad tycker ni? Piké eller polo under? Viken färg på den om schabrak (ett sånt måste jag alltså oxå ha:eek:) och tröja är svarta, och ridbyxor marinblå? vit?
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Ett marinblått schabrak med en snygg passpoal skulle väll se bra ut :)
Och jag tror att du kommer bli skitsnygg hur du än gör ;)
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Lite vitt i halsen skadar aldrig. Piké eller polo som du själv trivs bäst.

Ett tips bara, rid i ridstövlarna hemma så du är bekväm med dem :D Kanske gäller även för ridbyxorna, iaf om de är nya.
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Ett extra tips är att de på strömsholm gärna ser att du att tröjorna är tajta du ska så klart kunna andas men de vill se din sits m.m så då uppskattas tröjor där de ser dig eller vad man ska säga :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp