O

oasen

Våran lilla pudeltik har på sistone börjat få anfall då och då, kanske 1 gång i månaden om inte mindre? Det börjar med att hon skakar och sen börjar hon att krampa. Det går inte att ställa ner henne, för hon vinglar bara. Igår fick hon ett helt plötsligt och det höll på i kanske 10 min.

Jag har själv inte sett dessa anfall, men det låter himla obehagligt... vi har självklart varit till veterinär och tagit prover för epilepsi och sådant, men det visade ingenting alls.

Är det någon som har några tankar?
Emma
 
Ær dom 100%pð att det inte ær epilepsi? ibland visar det sig inte alltid pð proverna tror jag.

Men ibland nær dom ætit nðt mycket olæmpligt kan dom fð liknande symptom tror jag (typ færg o sðnt)...men jag ær mycket osæker sð lita inte pð mig :o

Kanske hjærnhinneinflammation? Hoppas det inte ær nðgot allvarligt...vad sa veterinæren att du skulle göra? bara vænta? Hoppas din hund snart blir bættre, lðter ju inte roligt alls :(

Kram
 
Vet. tyckte vi skulle avvakta och se, dom sa att om det blir oftare så skulle man ge antidepressiv medicin... men det är något vi inte är så pigg på.

Emma.
 
När vår tik fick epelepsi (mindre än 2 år sedan) så kunde man inte ta prover för ep :confused: Däremot kunde man köra uteslutningsmetoden så att säga, vilket tog några veckor allt som allt.
Sen satte man in medicin. Tyvärr hade hon grand mal-varianten och efter ett halvår så slutade medicinen att funka och hon fick somna in :(
 
Mystiskt. Det kanske var uteslutningsmetoden då?

Hur ofta fick din hund anfall? Och började de så som jag beskrev?

Emma
 
Visst gör det det :crazy:
Hur kommer det sig att proverna inte visade ngt och bör vi åka till vet. igen?

Hon har haft tre anfall sen i julas, om hon nu inte haft då hon varit ensam :cry:

Emma
 
Åk till en anna veterinär/djursjukhus.

Hoppas hon blir bättre
 
Vi får nog göra det och se vad dom säger.

Tack för era svar!
Brukar de flesta epilepsi hundarna kunna leva ett bra fortsatt liv?

Emma
 
Min lilla Papillontjej fick liknande anfall i några v då vi just fått henne. Hon vr 3 år då. Vi var hos olika veterinärer och gjorde prover. Men helt plötsligt så bara slutade det. Hon är idag 17 år och har inte haft ett anfall sedan dess.
Funderar fortfarande på vad det kunde ha varit. En veterinär hade någon teori om att det kunde vara för att hon var lite undernärd (inte hos oss utan hos tidigare)ägaren.
 
lånar knapp: det finns massor av orsaker till varför en hund krampar. det kan vara ep, men det behöver inte vara det. av någon märklig anledning verkar det inte som om man gör eeg på hundar(?), det är ju den enda metoden att undersöka om kramperna verkligen beror på ep eller inte. fast man kan alltid prova att medicinera, men inte heller då får man ett 100%igt svar. den enda (?) medicin som använs på hundar är fenemal och det är inte alla som blir bra av just den medicinen!
 
Det kan vara bra att ha kramplösande medel
hemma fall hon får ett längre anfall. Fås
hos veterinären.
 
Jag hade en ep hund som betedde sig precis som din...vi tog en massa prover för att utesluta andra sjukdomar som kan framkalla dessa krampanfall(bl a diabetes)
Han hade inga fel på dessa proverna och vi började medicinera med fenemal...men min vovve fick sina anfall iallafall :(, efter 3 månader fick vi ta bort honom då han hade "fastnat" i ett anfall och gick bara om och om igen...Det är grymt att se hundarna, min visste dessutom innan och kom och bad om hjälp...han var "vaken" i början av sina anfall och man såg skräcken i hans ögon :(
Fyy fan vilken j**la sjukdom.....

Men en del går det bra för, andra inte...men din hund verkar det som att det skulle vara ep....tyvärr.

*Figo.....R.I.P *
 
Stackars dig och din hund :(

Hur långt emellan kunde det gå mellan hans anfall?
Under anfallen är Tekla visst helt borta och inte alls kontaktbar, men sen när det är över så är hon helt klar i huvudet.

Emma
 
Hej!
Min mammas hund har epilepsi. Det började redan som valp, men att det var epilepsi visste man inte då pga att han inte hade kramper. För 5 år sedan började han få anfall med riktiga kramper, och då skrev vår vet ut fenemal, tror jag det hette. Vet. sa att om de inte hjälper så är det bara att ta en annan medicin mot epilepsi. För 5 år sedan fanns det inte medicin mot epilepsi på hundar utan de använde människomedicin. Nu får hunden både fenemal och en annan sort som jag inte minns vad den heter. Han är nu snart 13 år gammal och får sällan anfall. Lycka till med din hunds tillfrisknande!
 
Jag har ep själv så jag kanske kan hjälpa till lite :)
Under anfallen är Tekla visst helt borta och inte alls kontaktbar, men sen när det är över så är hon helt klar i huvudet.
Detta låter som ett grand mal anfall..När man krampar och är borta och inte kontaktbar är det ett grand mal!Det finns oxå en annan form där man bara är frånvarnade.Det kallas petit mal och beskrivs som Frånvaroattacker eller absencer .
Ep är lättast att ställa diagnos genom att göra en EEG man fäster då små elektråder på huvudet som läser av de eletreska inpulserna..så är det i allafall på människa.Det kan inte ställas diagnos så vitt jag vet via blodprov det ända man kan få ut av det är konsentrationen. vid medicinering vad jag vet...


Agria står det en hel del om ep på hund inne på fråga vetrinärerna..
 
fenemal är egentligen en människomedicin, men den är ganska omodern och används bara ibland och då till spädbarn.

att man använder andra ep-mediciner är nytt för mig. vet du vilka sorter det handlade om?
 
Jo, iform av stolpiller tror jag, men jag hade inga såna och jag tyckte det var grymt för honom att fortsätta leva...han hade anfall ca3-8 st i månaden, nångång varannan dag, nångång kunde det går 10-14 dgr emellan....det var så grymt för han var så förtvivlad innan han fick sina anfall, ca 20 min före han fick dom så kom han och bara ville vara nära...sen såg man när det började dra i hop honom och han tittade på mig...man var ju bara så maktlös och försökte hålla om o trösta, efter ett tag försvann han bara i kramperna, när han vaknade var han förvirrad o vilsen, sprang in i saker och orkade inte ligga stilla...nej, fy fan vilken hemsk sjukdom....hans sista anfall gick han ju aldrig ur....efter 4:e anfallet ringde jag runt till grannarna, och fick hit en som kunde skjuta honom...han var bara 2 år....det var en befrielse att se hans kropp sluta krampa, samtidigt så var man så ledsen o förtvivlad för att man var tvungen att göra detta på en så ung o levnadsglad hund :(

Jag börjar nästan tjuta när jag tänker på det....det är 2 år sen han dog......
 

Liknande trådar

Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 399
Senast: Pengy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 281
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp