"anfallande" hund-råd önskas!

QuickStar

Trådstartare
\"anfallande\" hund-råd önskas!

Min snart 3-åringa schäfer hanne har alltid varit jättesnäll och alltid glad, knackar något på dörren eller kommer in så skäller han men viftar på svansen och är överlycklig, det har verkat precis som om han mest skällt för den ska han ju göra sen vill han bara hälsa och leka.
Nu har han börjat vakta, speciellt på jobbet, han får vara på kontoret och i fika rummet samt omklädningsrummet, han blir ibland lämnad ensam men sällan mer än 20 min åt gången, han har sina 2 platser han ligger på.

Men nu har han börjat anfalla, om man knackar på dörren till tex kontoret så kommer han i full karriär och ställer sig vid dörren med rest ragg och skäller nåt fruktansvärt försöker han öppna dörren så hoppar han mot den.
Skulle någon komma in så springer han mot dom och reser ragg och skäller och morrar han biter eller hugger inte efter dom men gör sånna här utfall.
Hemma gör han inget liknande mer än att han skäller mer än innan men viftar fortfarande på svansen.
Något som har något vettig förklaring till varför han gör så här samt hur man ska få honom att sluta?

Jag kan tänka mig att han nu börjar bli vuxen och känner större ansvar för att vakta, han har innan varit väldigt barnslig men leker inte på samma sätt längre och så har han börjat uppföra sig så här.
Jag vill få stopp på det innan han skadar någon.

Tacksam för alla tips och råd!
 
Re: \"anfallande\" hund-råd önskas!

Ja jag vet många hundar som helt plötligt efter 3 års ålder lägger allvar bakom sitt vaktande. Då känner de sig stora och vuxna.

Det jag skulle gjort var att med omedelbar verkan säga att SÅ GÖR MAN INTE. Man skäller och morrar inte till folk och därmed BASTA!

Kan man inte hålla truten så får man ligga platt i ett hörn medans besökaren kommer in. Jag har gjort det misstaget med min tik att inte säga ifrån på skarpen när hon vaktar. Det har jag börjat med först för kanske 1 år sedan och det hjälper. Det tar ett tag innan besökarna får öppna dörren, men det måste få ta sin tid.

Eftersom att du så noga påpekar att han viftar på svansen så måste jag bara tillägga att en svansviftning inte innebär automatiskt att en hund är glad och välkomnar besökare.

Hunden kan inte riktigt styra sin svansviftning och det är ett tecken på socialt engagemang. Det visar att hunden jobbar och tar i lite. Det ser man lätt på våra hundar som letar apporter. Ju närmare apporten de kommer ju snabbare piskar svansen på de. Se t.ex. på polishundarna när de jobbar hur deras svansar jobbar och ökar i intesitet med hur hårt de arbetar.

Sen finns det ju alla svansviftningar där emellan med lugna och låga rörelser osv osv.
 
Sv: "anfallande" hund-råd önskas!

Hej bästa schäferägare!

jag har själv en schäferhane på 7 år. Vad jag för det första tror som utvecklat sig så har hunden tagit över ledarskapet och anser att han äger både dig,kontoret och annat. Jag har följt så många program av Cesar Millan "mannen som talar med hundar" och även köpt den boken. Jag måste säga att trots att jag har tränat och tävlat både lydnad och bruks så är det inget som slår Cesar Millans psykologi. Köp boken! Den är guld värd! Det handlar att "ta i besittning" områden som hunden tagit och öva på lugn energinivå. Själv bygger jag upp en energi kring att "nu möter vi barn eller hund och jag drar in hunden sträckt, och han tänker säkert "jaha nu måste vi passa oss jag är beredd" med följd att det blir ett himla liv på min hund som gör utfall och "håller på". Jag tänker på Cesars inställning och försöker anamma så gott det går. Pröva du också med att ta in hans lärdom så lyckas du säkert att komma. Trägen vinner! Lycka till!
Tintins matte Evelin
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 297
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp