Ang 1:a verkning av fölis hovar..

Nu var ju min lilla rackare felställd i ett bakben (och inte något som rättat sig själv, däremot korrigerade vi ju inte så det blev prfekt, utan bara nästan perfekt, så korrigerade naturen det sista till perfekt sen). Men han har även filat var 7:e vecka i övrigt.

De hagar jag har är dock inte speciellt mycket berg i, men väl stora, kluperade och omväxlande terräng (platt, kuperat, stenigt, mjukare mark, hårdare mark etc). Men för hon skulle nöta normalt skulle jag nog dock behövt lite mer stenhäll/berg eller hård grusväg t ex.

Ingen av hästarna sliter ner hovarna naturligt i hagen, däremot om jag har valacken oskodd och han rids normalt på grusvägar, då sliter han ner ffa bak så det finns inget som beh ta, och fram är det mest jämna till. Så lite mer hårt/slitande underlag i hagen och fölis skulle nog slite mer naturligt. Nu är det ju inte mycket hovslagaren tar, bara några drag, men ändock..

Sen är det ju mycket en bedömningsfråga när man behöver verka (kritiserar INTE dig, utan pratar allmänt nu). Fick hem en 11 månaders, overkad unghäst där säljaren och tillika uppfödaren (som själv kan verka) inte ansett att det behövts verka för hon slet så bra själv och var korrekt i sina ben. Hästen hade INTE vackra hovar, och väldans långa tår.... Så ibland skiljer sig åsikterna åt rätt markant ang vad naturlig nötning eg innebär =)
 
Jo jag har följt din kamp, men hur ser frambenen ut? Jag har sett pappan till fölet och hans framben hurrar jag inte åt.
Det går inte generellt tycker jag, att säga när föl skall verkas. Man skall titta på sin mark och se vad den kan göra
för nytta, vad den har att bjuda på. Mina ston verkas inte heller alltför ofta eftersom dom går oskodda.
Fortfarande talar jag om korrekta ben.
 
Hon såg ut som f*n i frambenen första dagarna. Å andra sidan har alla stoets avkommor sett ut så direkt efter födseln, men rätat sig spontant. Så även min fölis, som spontant rätade upp sig och blev helt korrekt utan minsta åtgärd.

Lilla Alex drog en lättnadens suck och andades ut och beundrade nu sitt fina föl med helt korrekta, rättställda ben.

Sen drog damen iväg och växte utan av bara h**v*t*, och började hänga i knäna. Inte bockhov, inte speciellt mycket, men likförbannat hänger hon. Det roar just nu diverse människor att försöka räkna ut vad man ev ska göra åt det, ingen är dock direkt bekymrad över det, men det vore ju trevligt om hon kunde bli korrekt igen liksom.

Men, hon var som sagt helt korrekt fram (förutom första tiden efter födseln, tror hon legat ganska trång, stor dam ju) tills hon började växa så förbaskat och hänga i knäna. Så det kan man knappast skylla hingsten för. (Jag har fö aldrigs ett hans ben, men vet han fick en 6:a på dem).

Sen, ang nötning naturligt, så jag pratade också om rättställda individer, men inte heller de sliter ner tillräckligt "naturligt" i mina hagar, det krävs det lite mer hårt grus/stenhäll/etc för. Rids de (på grusväg) däremot så sliter de som sagt alldeless utmärkt själv.
 
Men bockhov är väl en sak och häng i knäna en annan :cry:.
Du menar att hon går på tå kanske pga hänget?
Jag vet inte om jag nu är ute och svamlar men jag tycker mej se hänget hos många egypter. Växer dom fortare? Bara en tanke :confused:
Hur som helst går det väl över eller....?
 
Vad tråkigt att man inte är lite mer restriktiv när man har en så vacker ras som arabhästen, man får hoppas att uppfödarna sållar bland hingstarna.
 
Hej på Er!

OJ verkar som om jag får byta hovslagare, det dumma är att här inte finns ngn mer i krokarna.

Ang benställningen på mitt föl så är den korrekt faktiskt, mycket fin!
Visst den som sa att han var för lång är hans köpare som var här och tittade på han, själv tycker jag han är lagom och hovis sa inget mer än att han ej ville ta fölet eftersom det är för tidigt enligt han.
Det enda jag såg sedan var att fölis när han sprang på grusvägen från stallet till hagen att han då tog sönder hovarna lite, vilket jag ej vet om det är bra eller dåligt. Kanske var ett tecken på att han var lite för lång. Jag vet ej..


Jenny
 
Vad menar du med att han tog sönder hovvarna? Verkade han av dom själv? Är det så du menar? Då hade han behövts blivit verkad!
 
Jag tror hon menar att tån var så lång så att den gick av av sig själv... :confused:
 
Hon hänger "bara" i knäna, inte alls på tå (dvs bockhov). " vet och 2 hovis tyckte inte det var så mkt att oroa sig för, men de håller på och klurar på vad man kan göra för att få henne rak. Dock ska det inte påverka om hon inte blir det. Däremot brukade många fall tydligen räta sig spontant i 6-månadersåldern. Och ju förr jag avvänjer dessto bättre, så jag får bort henne från mammas mjölk.

Men bockhov är det inte, tack och lov, utan "bara" häng i knäna, pga av att hon växte för fort.

Ingen aning om det är vanligare hos egypter (min är ju halvegypt). Och det brukar försvinna/växa bort ja, och gör det inte det betraktas det tydligen inte som annat än skönhetsfel.
 
Trasas sönder ska inte hovarna. Däremot är det som är kvar av "fölhoven" mindre hållfast än det nya horn som kommer. Så trasade han sönder tån t ex så kan det vara för det var det sista som var kvar av fölhoven sas. men det är ett tecken på att tårna var för långa och han skulle behövts raspas/verkas innan.
 
Tyvärr inte. har en arabhingst klarat avelsvärderingen inkl ridprovet (ungefär som ett treårstest för hbl...) och friröntgen och inte ser alldeles förjävlig ut exteriört är han godk för avel.

Mitt föls pappa var på tio-i-topp listan över hingstar som betcäkt flest ston förra året. Nu säger det inte så mkt somd et låter, iom att han hammnade på delad tredjeplats elelr något, och betäckte elva ston.

men varken hingstägarna eller stoägarna sållar alltså så hårt.

personligen tycker jag attd et är en sak med 6:a på ben, där beror det lite på om det är skönhetsfel eller hållbarhetsdefekt. men jag skulle vilja se fler arabhingstar som PRESTERAT ( de finns, men de kunde gärna vara fler).

(och jag är fö inte inblandad i avelsarbetet kring mitt föl alls, det är en slump att det blev som det blev, jag fick erbjudande om att ta dräktigt sto på foder ett år, och behålla fölet som tack. Vilket jag nappade på genast eftersom jag sagt att nästa häst efter unghästen jag fick nödslakta skulle vara ett föl, gärna så ungt som möjligt så jag kunde vara med från början. Nu fick jag chansen att vara med från minut ett).

Mitt föl har fö en helbror som inte hade så vackra framben vid födseln heller, men som blev och är jättefin!
 
Absolut! Håller med!! Vi tränar även själva. Våra medryttare gör även det. Men bra om fler kommer o fixar med hovarna på fölisarna så att dom vänjer sig. Man raspar ju inte alltid heller..
 
Usch det är svårt att förklara hur de gick i sönder (hovarna alltså), iaf lite på sidorna var det jag såg mest när han kutade som en dåre på grusvägen.
Så jag vet faktiskt ej om hovis hade rätt eller ej, det ena jag vet är att mitt förra föl blev verkad först vid 7 månaders ålder och inte innan dess.
Det enda jag är rädd för är cirkusen det kommer bli när jag försöker lyfta detta fölets hovar för att fila på dem lite, han är inte det lättaste att ha och göra med, tex när jag försökte leda han i grimskaftet stegrade han sig hela tiden så han var nära att slå över, fast hans mamma gick så att han skulle följa med så stegrade han sig ändån.
Hur tusan ska jag kunna verka hans hovar när jag ej får ta han i grimskaft?? Grimman är han van vid för länge sedan ju.

Ja det är så många frågor man ställer sig och så många svar man får så ibland vet man varken ut eller in.

MVH

Jenny
 
Låt han slå över då!
Det är en tuff kamp med hingstar och svårt att råda eftersom den ena dagen inte är lik den andra när det gäller hingstar. Bencirkusen är en träningssak. Gör något med benen varje dag flera ggr om dagen, men ta hjälp av någon som kan hålla i honom om det behövs.
Angående att leda i grimma. Det är ingen idé att du försöker dra fram honom i grimma utan man skall skjuta på bakifrån. Det finns lösningar men jag vet inte hur mycket du har prövat och vad du mäktar.
 
Hej!

Våran fölis är nu 2.5 månader hon har hunnit bli verkad, raspad 4ggr!! Det har inte behövs verkas något utan har bara behövt dra med raspen några drag. Jag tycker det är viktigt att börja tidigt, dels för att de ska vänja sig men också för att kontrollera hur de nöter hovarna samt vid behov hinna korrigera benställningar.
Våran fölunge är korrekt i benen o nöter hovarna jämt. Jag har ju den fördelen att ha en duktig hovslagare till sambo, kanske är det därför vi är så noga!!

Mitt råd är att det är dags att verka/raspa hovarna nu! Om fölungen är korrekt räcker det nog med att hovslagaren sedan går igenom hovarna när stoet behöver verkas(6-8e vecka). :smirk:
 
Vårt ena sto föl bråkade så innerligt att hon till slut föll och blev liggande, i 5 minuter låg hon helt slut!!!
Nu bråkar hon inte mer nu går det att verka henne!
 
Jag kanske är en mes men när jag såg han nästan slå över tänkte jag bara oh shit han kommer skada sig svårt om han gör det. Fakitkst är inte fölet mitt heller utan han blev såld innan han föddes ens eftersom den tjejen sett hans mamma och visste en del om henne, hon sa bara jag tar vad som än kommer ut från den hästen, jag har sett hennes tidigare avkommor som är skitfina så detta fölet ska jag ha. Visst konstigt att man köper ett föl innan det är fött men men..
Nej jag är mesig för att han ej är min och att man bara ser fölisarnas mjuka leder, muskler och ben, jag blir nojig när jag tänker på hur lätt allt kan gå i sönder på han.
Tuff är han, men om tuffheten beror på att han är feg eller vad det är, det vet jag ej...
Chipsmärkningen blev en cirkus tex, till sist fick veterinären kasta upp han mot en vägg ge han en lugnande spruta och sedan chipsmärka han samt göra en identitetskontroll på han. Gick ju bra då för han orkade inget ju, kunde knappt stå på benen.
Nej får börja ta in han i stallet varje dag och lyfta på hans hovar samt pilla överallt på han, idag var tex 1:a gången jag fick klappa han i hagen utan att han blev livrädd och sprang sin väg, så det kanske börjar gå framåt.

Hehe ingen som bor i närheten av mig? Har ju inga kunniga hästgrannar precis... Jag är skåning och bor 8 km från Kågeröd samt 8 km från röstånga. :)

Jenny
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 447
Senast: Morces
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 292
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp