Bukefalos 28 år!

ang 2-åringar

H

hotstuff

sitter ni in era halvblod som 2åringar som ni ska visa på 3 års testet? sitter ni bara på dem eller skrittar ni? :banana:
 
kommer inte sitta upp på henne förrän vid årskiftet.
 
Nej, de vi har visat ridna på treårstestet har vi börjat hänga på runt jul ungefär. Det brukar inte vara någon brådska utan då hinner man även med någon viloperiod under våren.
 
Jag var på en föreläsning om unghästar och föreläsaren är Diplomerad beridare.
Hon börjar att rida in 2 åringar nu på hösten, lär dem longering, bli van med sadel, häna och sedan sitta upp. Hon håller på 1-2 mån(brukar börja i oktober)sedan får dom vila 3-4 mån, 3-5 ggr vecka gör hon något med dem longering ridning, löshopp 15-20 min max! Till våren blir det repettion mm. 1-2 mån vila hela sommaren. Då du ska på ert års testet så kan chemat se lite annorlunda ut. Tänk på att bara börja rida mm ca 1 mån innan tre års trstet, din häst ska ju vara som bäst då.
Det står lite på min hemsida som du hittar "under" mitt namn.
 
Vi har en tvååring i stallet som tränas med sikte på treårs. Under förutsättning att hon växer till sig.

Hennes matte ska börja hänga på henne nu, bara för att lägga vikt på och sen komme ridningen komma successivt i korta korta minipass. Ungefär samma arbete som jag gör med in treåriga ponny, fast ponnyn går hårdare "på marken".

Det viktigaste arbetet är det vi gör i skogen tillsammans, tömkör för att träna styrning, skogen för att hon ska få bättre kroppskontroll och lite bättre bjudning.

Hur kommer att jobbas är svårt att säga långsiktigt för vi vet ju inte hur hon kommer växa.

Ridningen är alltså det minsta arbetet och den lättaste delen sas :)
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 975
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 573
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 738
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp