Ang. att jobba med hästar

stjarnfrugt

Trådstartare
På senaste tiden har jag mer och mer börjat tänka på att jobba med hästar. Jag har tidigare erfarenhet av ridning och olika typer av hästar, ridgymnasium, egna hästar etc men efter det haft ett långt uppehåll på flera år då jag inte alls ridit. Nu har jag återupptagit ridningen igen och även om det går väldigt bra så är jag inte alls på samma nivå som innan. Jag har heller inga tävlingsresultat att visa upp då jag söker jobb.

Jag skulle vilja ha ett jobb där man får rida mkt och träna för en bra tränare. Jag har inget emot stalljobb men jag vill även utvecklas ridmässigt och få erfarenheter. Det är flera år sedan jag red "på riktigt" och jag känner att jag vill tillbaka dit, det känns som att jag inte kommer vidare genom att vara medryttare och harva efter eget huvud. Jag har heller inte råd att köpa mig en egen häst som jag kan träna och utvecklas med.

Hur stor är chansen att man får ett bra arbete där man även utvecklas i ridningen om man är på min nivå?
Vad jag förstått så vill de flesta tränare som söker en elev, att eleven har goda meriter, referenser och gärna egen häst. Jag har inget av det. Ev kan jag fiska upp någon referens men jag har inte längre någon kontakt med de duktiga tränare jag ridit för eftersom det är så längesedan.

Finns det någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter av hästjobb så är jag tacksam. Och vad är skillnaden mellan att vara elev och att jobba i stall där man får rida?
För min del skulle jag gärna flytta iväg och bo på gården där man jobbar, som de flesta jobb ser ut. Jag är inte i huvudsak intresserad av att tjäna bra med pengar utan av att få erfarenheter och utvecklas som ryttare och hästmänniska.

Problemet är också att jag har en sambo som inte för något i världen skulle förstå att jag är beredd att flytta iväg och kanske inte ens kunna komma hem på helgerna. Men det är mitt problem att lösa för chansen att få jobb inom pendlingsvastånd (och att ha råd att bo och pendla för lönen) känns obefintlig.
Just nu känns det som att hästjobb med ridning är det enda alternativet om jag vill utvecklas vidare inom hästlivet. Jag är tom villig att "offra" sambo- och vardagsliv för en period, och jag tycker att det är lika bra att göra det nu för senare om man "vuxit fast" någonstans då har jag svårt att tro att det blir av. Visst kan man rida på ridskola, vara medryttare etc men ni förstår säkert hur jag menar - jag vill ha någon form av "intensivkurs" kombinerat med arbete. En grund att stå på i framtiden samt ett sätt att komma igång från där jag slutade.

Ni som har erfarenhet av hästjobb, hur tror ni att chanserna är för en sån som mig att hitta ett jobb som jag beskriver?
Måste man vara dokumenterat duktig för att inte bara få skotta skit? Som sagt, stalljobb gör jag gärna, men jag vill även lära mig mer inom ridningen, både hoppning och dressyr.
Ni som jobbat med hästar och ni som kanske haft/har stallpersonal, dela gärna med er av erfarenheterna. Vad ni kunde innan och om ni känner att ni utvecklats resp. vad ni kräver av anställda. Jag skulle vara tacksam över att få höra era ord :)
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag tror att de önskemål du har plus din livssituation med sambon gör att det blir väldigt svårt för dig att hitta något. Det är ju så att det du beskriver egentligen handlar om att du ska ha betalt för att få utveckla din egen ridning. Tror inte det är så många duktiga tränare som ställer upp de villkoren Att låta dig rida bra hästar och träna dig samtidigt som de ska betala lön till dig, även om du gör stalltjänst också. Om de satsar så på en ryttar så är det vanligtvis unga mycket lovande ryttare som kan rida och tävla hästarna i klasser som de själv är för meriterade att få starta i. Med andra ord ryttare som de kan dra nytta av till annat än att ryttaren utvecklar sig själv.

Tror att störts chans för dig att få det du vill ha och kunna utveckal din ridning är att du skaffar ett annat jobb som ger en hyfsad lön. Sedan skaffar du antingen är bra medryttar häst eller foderhäst om du nu inte kan köpa någon egen. Sedan lägger du tid och pengar på kurser och utbilningar med din häst istället. Tror sambon också har lättare för acceptera detta.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Ja, jag tror inte heller att man är så mkt att ha när man inte är 19 och just slutat skolan, välmeriterad och står med egna fina hästar. Dock är jag under 30 och min förhoppning var väl att man inte var slaktfärdig trots att man inte hunnit med SM som junior/YR...:angel: Men som du säger är väl prognosen inte så god.

Ang sambon så är det något jag får lösa på eget bevåg. Saken är snarare att jag ville höra om det öht finns jobb för sådana som mig, sen om min sambo tjurar för att jag flyttar är ju en helt annan sak...

Så, är verkligheten verkligen så deprimerande att det bara finns möjligheter för superduktiga ryttare alt. jobb där man bara skottar skit? Jag är inte en dålig ryttare, men med tanke på vad som anses med "duktig" så är jag inte heller där ("duktig" för mig i sammanhanget är mkt tävlingsmeriterad)...
Då kan man lika gärna lägga sig ner och invänta tidens gång eller finna sig i att man inte kommer vidare med rådande medel :(
Ser att jag kanske skrev oklart, att det ser ut som att jag menar att man ska få rida för bra tränare flera ggr/vecka osv. Men med träning menar jag snarare att man kanske får rida någon lektion per vecka, däremellan stalljobb och kanske motionsridning (det är "intensivkurs" i mina ögon och i relation till vad jag har nu). Ang att tjäna pengar för att utveckla sig själv - jag är inte ute efter att "tjäna" pengar. Men eftersom det står "boende + fickpengar" i de flesta jobbannonser så antar jag att det är standard? Att duktiga ryttare sedan tjänar så att de har en månadslön, är inte något jag är ute efter eller ens tror är möjligt...

Men det ser alltså så mörkt ut?:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Ang. att jobba med hästar

Det e slitsammt, dåligt betalt, skaderisken är relativt stor och du jobbar nästan 24 timmar om dygnet.. Om jag vore du skulle jag sattsa på nått komunal jobb i stället ;)
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Det som ligger närmast till hands är kankse en praktikplats, vet flera stall( försäljningsstall framförallt) som gärna vill ha hjälp med mycke ridning. beror ju på vad för slags träning du söker, men hjälp med ridningen brukar man få om än inte av en A-B-C tränare. men dom brukar inte kunna ge mer än en "praktiklön" och oftast står dom med en enklare bostad. Det ger ju iallafall möjlighet att rida mycket olika hästar även om det inte är en elitsatsning. Det är nåt jag funderat på, men har för tillfället lite mycket utgifter för att klara sig på fickpengar.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Det har jag redan ;)

Det är slitigt, dåligt betalt, hög skaderisk och just nu jobbar jag 7 av nästkommande 11 nätter. Jag är satt på alla storhelger kommande år och är aldrig ledig samtidigt som någon annan inkl sambon. Jobbar varannan helg. Har inte råd att ha ens en halv häst och än mindre träna.

Att byta ut detta mot ett jobb där jag känner att jag får ut något i form av personligt värde gör jag gärna:D Skämt åsido men gör man en sån här uppställning så byter man knappast ner sig. Tycker du skrev ett roligt svar som fick mig att skratta lite i eländet som kom svepande. Haha. Tack till dig :p:banana:
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Tack, det är ungefär precis vad jag funderar på, känner du till något på rak arm så PMa gärna ;)
Jag är inte ute efter elitsatsningar eftersom jag mkt väl vet om att jag själv inte är i det toppskiktet...

Att få rida för någon med goda kunskaper, och att däremellan jobba hårt i stallet, motionsrida olika typer av hästar, grooma på helger etc - det är precis vad jag vill göra. Precis som du säger är man då beroende av att inte ha mer utgifter än att man kan klara sig på fickpengar, därför känner jag att detta är sista chansen för mig att göra något sådant. Jag har mig själv och hunden, inga lån, ingen bil etc och det är väl så man får ha det för att få runt det.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

beror ju på lite vart du bor. vet ingen just nu på rak arm( formulera mig lite konstigt kankse), men jag har "jobbat" så och tyckt att det varit mycket givande, dom jag varit hos har jag inte kvar några nummer till så jag vet inte vad dom har för verksamhet längre. ibland annonseras det ju här på buke.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Ok. Men du får gärna PMa om bra ställen. Vart det ligger är mindre viktigt bara det är i Sverige :p

God Jul :)
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Svårt att hitta bra ställen, oftast så ska man slava för praktiklön och så ska man tacksam om man kan få rida en häst ingen annan vill.
Det finns bra ställen, men det gäller att vara nogrann, att sätta ut annons är nog enklast.
Vill man mest rida ska man egentligen sticka utomlands. Grejjen är nog att det finns för lite pengar, och för mycket jobb med hästarna.


Lycka Till!
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Det ser mörkt ut. Jag har hittat ett par väldigt intressanta jobbannonser där det ser ut att vara precis som jag vill ha det. För egen del skulle jag kunna ringa min chef imorgon, ta tjänstledigt och sticka iväg om jag får napp på något av ställena...

... men då har man ju livet som sitter emellan. Pratade med min sambo om saken igår och allt känns bara mörkt och omöjligt. Alla praktiska saker som måste ordnas, byta lägenhet osv känns som ett flermånadersprojekt (så han har nånstans att bo eftersom jag inte kan betala en halv hyra på praktiklönen). Sedan detta med att det känns ruttet att bara sticka iväg och lämna honom här för att jag ska prova mina vingar och leva ut mina drömmar, det känns själviskt. Hade det varit ombytta roller hade det varit enklare, för min del hade det inte varit någon katastrof om han åkte iväg och gjorde sitt, men han förstår inte det resonemanget. Han är inte lika självständig, han tror att distansförhållande är lika med uppbrott bara för att det varit så förr för honom. Det finns inget man kan säga för att han ska bli annat än ledsen. Även om han inte hindrar mig och säger att jag får göra som jag vill, så känns det inte bra.

Jag blir så less alltså. Visst kan jag försöka hitta någon ny medryttarhäst där jag får träna och kanske komma vidare i ridningen, men det är inte samma sak... dock är det väl på den nivån jag får lägga mig. Sänka kraven lite, man är ju vuxen nu. Suck.

Nu har jag fått skriva av mig lite iaf :o
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Svårt att hitta bra ställen, oftast så ska man slava för praktiklön och så ska man tacksam om man kan få rida en häst ingen annan vill.

Vilket framförallt brukar bero på att stallägarna själva slavar för skitlön och ska vara tacksamma för att få rida hästar ingen annan vill rida...

Anledningen till att det är dåligt betalt som "hästskötare"/"praktikant" är ju bland annat att ingen vill betala för inridning, utbildning, fölungar, uppstallning osv...

Sen finns det rötägg överallt... Men det är en helt annan historia.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Du får nog gå in under senior också och ta upp relationsproblemet... ;) för det där med att låta sambon stå ivägen låter inte bra. Självklart måste man ju kompromissa om saker... Men i mina ögon är en kompromiss mer i stil med "bara ett halvår" eller "jag får planera in det lite tidigare i förväg" det känns inte som en kompromiss att låta bli för att han är osjälvständig. Man måste få följa sina drömmar. Vem vet, det kanske är början till ett nytt yrkesliv? Skyll inte på att du är "vuxen". Man är bara så vuxen som man gör sig och man ångrar oftast det man inte gjort snarare än det man faktiskt har gjort.

Det är väl inte själviskt att vilja prova sin vingar om du hade låtit honom göra detsamma? Själviskt hade det varit om du hade sagt att han inte får, men du ska!
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag tror inte det skulle vara några större problem att för dig att få ett jobb där du kanske får 1 lektion/vecka, mycket stalltjänst, rida 1-2 hästar om dagen samt grooma på helger.

MEN... fundera över om det verkligen är det du vill. Det är jättedålig lön, ofta dåligt boende, mycket slit och jobbiga hästar. Dessutom ska du ha lite tur för att komma till ett bra ställe.

Har själv jobbat hos en rätt så framstående ryttare/tränare under ett par månader, först var allt tiptop och man var uppskattad osv. Men ju längre tiden gick ju lynnigare blev min arbetsgivare och ju mer slit blev det. Inget roligt alls i slutändan...

lycka till iaf=)
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jo tyvärr är det ju så, att det går inte att tjäna pengar på hästar. Så det är inte bara att jag tycker man får utstå en massa skit, men på många ställen jag har vart på så har jag tänkt att hur fan klarar sig dem annars, när inte jag jobbar här?
Det har vart allt från ridskolor, hos instruktörer och beridare som ändå plockar fram hingstar som godkänns. Ingen tjänar på hästar, tyvärr!
Ville väl egentligen bara påpeka att de har inget val.

kl
Men sluta inte hoppas! Om det är så att du har hittat och det teoritiskt sett är genomförbart ge inte upp! Det är klart att din sambo blir ledsen, det hade väl vart värre om han inte blev det?
Jag tycker mest att det är så himla underbart att växa som människa när man tar det där extra steget mot det man vill!
Peppdans :bump::banana:
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag var precis så egoistisk att jag lämnade min sambo i ett halvår för att göra ngt jag drömt om i tio år. Jag åkte utomlands och jobbade med hästar i ett varmt land;) Helt underbart, men min sambo var inte jättelycklig när jag började prata om det, men jag vantrivdes på mitt jobb och var verkligen tvungen att göta ngt annat och efter några dar när han insåg att jag inte gjorde det för att jag hade tröttnat på honom utan för att ta en liten paus from det riktiga livet och inte vara så förbannat duktig som man alltid har varit (jobbat, pluggat osv), så efter några dar hade det smält in och han började förstå att det var viktigt för mig. Jag har nu varit hemma i snart ett halvår och jag är jätteglad att jag gjorde det, men kommer inte göra om det! Mkt slit, lite pengar, många nya kunskaper och framförallt a dream come true!
Försök prata med din sambo igen och om han verkligen inte förstår dig fundera på om du vill leva med en som inte vill förstå...

Lycka till med nästa jobb vare sig det blir med hästar eller ej!
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Det är väldigt svårt att få ett seriöst och bra hästjobb....jag försökte 2 gånger och båda gångerna blev jag lurad.

Mycket slit i princip dygnet runt, dåligt betalt eller inte alls som i mitt fall ( råkade ut för några riktiga rötägg) och skaderisken är oftast väldigt stor.
Blev sparkad 2 cm under ögat och skulle behöva sy..men icke:grin:

Tror du får sänka dina krav ganska mkt eller leta efter en praktikplats. Annars är det bara att hoppas på att du kan jobba upp dig och så småningom få rida och träna lite då och då.
Större chans att få ett hyfsat jobb om man kan flytta...mer att välja på då:)

Men jag råder dig att verkligen kolla upp gårdarna/ människorna som jobbar där. Kolla hur deras rykte är och så innan...
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jo tyvärr är det ju så, att det går inte att tjäna pengar på hästar. Så det är inte bara att jag tycker man får utstå en massa skit, men på många ställen jag har vart på så har jag tänkt att hur fan klarar sig dem annars, när inte jag jobbar här?

Många klarar sig genom att jobba ännu hårdare själva... Finns dock de som klarar sig på andra sätt... (släppa ut fler hästar på "bete", låta fler hästar stå oridna) :cool:

/Irishdraft som jobbat hos båda sorterna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 209
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp