Ang. att jobba med hästar

Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag har varit på ett antal olika ställen i varierande "seriocitetsgrad". Det har varit allt från att mocka för någon tusenlapp i månaden till att rida för A-tränare där arbetsgivaren betalade både tränaren och mig (dessutom med avtalsenlig lön). Tävlade även hennes hästar och hon stod självklart för alla kostnader + lön till mig på tävlingsdagarna. Men hon var också väldigt förtjust i min ridning! :)

Mitt tips är att söka dig till de större och mer kända ryttarna, de är rädda om sitt rykte och tar ofta avstånd från svartjobb. Enligt min erfarenhet, naturligtvis!
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Mitt tips är att söka dig till de större och mer kända ryttarna, de är rädda om sitt rykte och tar ofta avstånd från svartjobb. Enligt min erfarenhet, naturligtvis!

Men vill de verkligen ha en sån som mig? :o Vill de inte bara ha supertalanger eller ryttare som redan har en lång meritlista och tunga referenser att visa upp?
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Sorry, jag har bara provat tre olika arbetsgivare, varav en i Sverige. Och det vara bara bägge sorterna av hur dom hanterar när dom blir av med personal som jag menade... Det gick kanske inte fram...
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Du kan säkert få jobb och få möjlighet till goda ridmöjligheter även om du inte är meriterad. Man komma en bit på vägen om man har en halvdan sits, rider mjukt osv. resten kan man slipa vidare på.. ;) och om man är noggrann med stalljobbet, ödmjuk som person osv. men du kanske inte får jobb som "beridare" direkt. Sedan kanske du inte blir heltidsanställd vitt.

Men du kan säkert få stall/ridjobb, boende och ett par tusenlappar i månaden. Jag jobbade på ett ställe men blev bara kvar en månad för jag tyckte tyvärr för det första att det fanns alldeles för dåligt med utevistelse till min häst som jag hade med mig, så henne skickade jag hem efter två veckor. Men under tiden där fick jag rida en riktigt bra läromästare som jag fick lektioner på, red ca 2-3 lektioner/veckan + någon dag på egen hand. Han hade tävlat msv, var utb. högre och supersnäll. Dock så fick jag ut 5500 kr efter skatt , gratis boende (eget rum) + gemensamt kök, tv-rum, dusch, wc som jag delade med 4 andra som jobbade där (var ganska hög ljudvolym) , men jag jobbade arslet av mig förövrigt, det blev nästan alltid 12 timmars arbetsdagar, jag saknade hästen och en helg när jag skulle jobba fick jag feber och kunde inte jobba så skulle jag ändå vara tvungen att jobba, detta fick mig att säga upp mig bums.. det blev för dåliga villkor och jag jobbade dessutom varannan helg också, + hade avdrag för hästen (foder, strö) på 1000 kr så min lön blev slutligen inte mer en runt 20 kr/timmen.

När jag inte jobbade sov jag i princip... för man orkade inte så mycket mer.



Nu är jag på ett toppenställe (uppfödning av sv hbl ) , men som i ditt fall så skulle du ju inte utvecklas ridmässigt.
Men det finns säkert ställen som det jag beskrev innan, där jag bara blev kvar en månad, fast utav den bättre sorten.


Annars kanske det finns någon ridskola som behöver personal där du kan låna ridskolehästar att utvecklas på för tränare, och få möjlighet att tävla osv. Finns ju bra sådana också :)


En möjlig idé är att själv annonsera och beskriva vad det är för typ av jobb du söker och så beskriva dig själv också
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

*kl

Jag uppdaterar min gamla tråd.


Ett helt fantastiskt arbete annonserades ut för ett tag sedan. Förra veckan hörde jag av mig till dem, efter att jag under en tid försökt vända och vrida på mig själv om hur jag skulle komma tillrätta med att mitt intresse för hästar är större än de få dagar per vecka jag kan vara i stallet som medryttare. Jag har funderat ut hur jag ska kunna finansiera en egen häst, men kommer hela tiden fram till att det verkar svårt. Om än jag genom att ha två jobb får råd med hästen, har jag inte råd att träna så mkt som jag vill för att kunna utvecklas. Det känns omöjligt. Lika omöjligt känns det att ha ork och tid till stallet, när jag måste ha två arbeten för att ha råd. Om jag alls får ett till arbete i dessa tider.

För att göra en lång historia kort: Jag hörde av mig. Fick sedan genom en vän höra att det var ett fint ställe med trevligt folk. Jag hörde av mig igen. Och idag fick jag veta att jag ska på intervju :laugh: Ska ringa och boka tid imorgon.
Känns jättespännande. Men samtidigt börjar tankarna ju såklart snurra. Tänk om jag får det men inte trivs? Tänkt om det blir svårt att vara ifrån sambon? Hur ska vi hinna byta lägenhet här hemma så att han har råd att betala hyran ensam? Hur ska jag göra med mitt jobb - det känns lite väl osäkert att säga upp sig från en fast tjänst i dessa tider, och jag vet inte om jag får tjänstledigt med kort varsel...:crazy:

Jag kommer inte att kunna sova inatt. Men det känns som att det här stället verkligen skulle kunna vara något för mig. Jag hoppas såklart att jag dels får jobbet, dels trivs och sedan att allt det andra löser sig. Men arbetet låter precis som vad jag söker: Jag ska isf jobba halvtid i stallet och halvtid rida, följa med på tävlingar osv. Det känns helt perfekt, speciellt när jag hört att de är trevliga och verkar bra, man är ju nojjig för dåliga ställen när det gäller den här branschen...:o
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Låter härligt!

Har ett tips, säg till från början att du har krav på att få vit avtalsenlig lön! Går de inte med på det bekräftar det bara att de är oseriösa och säkert gärna utnyttjar sina anställda... :grin:

Angående sambon. Hamnade i lite samma situation i höstas när jag valde att flytta för att studera. Han har iofs alltid stöttat mig och pushat mig att göra det jag vill. Men visst har det varit tufft emellanåt. Veckan innan flytten hade jag sån ångest att jag nästan bara grät av tanken. Men! Nu funkar allt jättebra! Jag åker hem ca en gång per månad, och han kommer och hälsar på mig med jämna mellanrum. När man vart tillsammans ett tag (3,5 år för oss) så kan den där pausen faktiskt vara välbehövlig! Nu är vi kärare än nånsin och varje gång man träffas är som första gången igen! :) Jag tror man kan behöva sätta sig ner tillsammans före och verkligen lägga alla kort på bordet. Vill vi få det här att funka trots avståndet? Om man är på samma nivå är det bara att köra på!

Jag hoppas det löser sig för dig och uppdatera gärna! :laugh:
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Det blev inget för den här gången. Tjänsten skulle tillsättas inom 2 veckor och det finns ingen chans i universum att jag hunnit fixa nytt boende, tjänstledigt från jobbet etc innan dess. Däremot skulle jag höra av mig igen för det fanns ev en plats ledig till sommaren/hösten. Så jag satsar på det istället och hoppas då på att hinna fixa med boendet och jobbet i lugn och ro.
Min sambo är som sagt inte jätteglad för detta men han har iaf gett med sig lite och insett att det inte går att lösa på annat vis. Jag har inte råd att ha en egen häst samt kunna utvecklas lika mkt på den som om jag får ett jobb där jag kan rida lektioner på arbetstid. Och det här stallet verkar vara vad jag söker, vit lön är det också. Något annat är inte intressant för mig (jag är för gammal för att slava runt utan avtal ;)). Dessutom får man helt andra möjligheter att utvecka kunskapen om hästar i stort och smått, vilket jag nog inte har på samma vis om jag går direkt till att köpa egen... vilket tyvärr ändå inte är ett alternativ när jag räknar efter :(

Jag har slarvat runt som medryttare över ett halvår nu. Jag har hunnit byta häst också. Och jag känner ändå att det inte ger mig lika mkt som jag vill. Dels får jag inte vara i stallet så mkt som jag önskar och dels är det ingen träningsridning. Har man då inte råd att skaffa sig egen häst så känns det som att hästjobb är den enda vägen till att få kunskap och utvecklas inom hästeriet. Och det innebär då också att man jobbar mkt och inte kan bo med sin sambo, men det känns som att det inte finns så mkt att välja på...
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Lägg ner den tiden och mödan på att studera på universitetet istället... så kan du få ett välbetalt jobb och köpa egen häst.

Annars är det mest bara elände med att arbeta inom hästnäringen, även bland de som erbjuder "vit" anställning så är dom i de flesta fall på stenåldersnivå när det kommer till arbetsmiljö, MBL, etc.

Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar skulle de flesta av dom inte kunna stava till ens under pistolhot... hur många av de arbetsplatser som finns inom hästnäringen har vilrum, arbetsmiljöplan och skyddsombud ? - vilket många av dessa är skyldiga att ha enligt lag.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Lägg ner den tiden och mödan på att studera på universitetet istället... så kan du få ett välbetalt jobb och köpa egen häst.

Du menar att göra som min sambo: Dra på sig några hundratusen i studieskulder för att sedan jobba bland samhallanställda i en industriverkstad trots att han har en flerårig universitetsutbildning? Det låter som en dröm. Verkligen.

De jag känner som utbildat sig till högsmällande yrken och lyckats få jobb, jobbar så mkt att någon tid och ork till häst/mer krävande fritidsintresse inte existerar. Men pengar har de.
Jag önskar själv något mellan 10.000 och 20.000 i handen varje månad. Dvs en normal lön. Tills dess vill jag lära mig så mkt att jag klarar mig bra den dagen det blir hästköp. Jag undrar när jag skulle lära mig det om jag ska sitta några år på universitet :confused: Med mitt läshuvud skulle det dessutom bli dubbla tiden som andra lägger ner...

I övrigt lät din beskrivning som läget på min nuvarande arbetsplats. Och det är långt ifrån svartjobb. En helt vanlig, dock kvinnodominerad, bransch.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag har varit på ett antal olika ställen i varierande "seriocitetsgrad". Det har varit allt från att mocka för någon tusenlapp i månaden till att rida för A-tränare där arbetsgivaren betalade både tränaren och mig (dessutom med avtalsenlig lön). Tävlade även hennes hästar och hon stod självklart för alla kostnader + lön till mig på tävlingsdagarna. Men hon var också väldigt förtjust i min ridning! :)

Mitt tips är att söka dig till de större och mer kända ryttarna, de är rädda om sitt rykte och tar ofta avstånd från svartjobb. Enligt min erfarenhet, naturligtvis!

Hej!

Och min erfarenhet är den motsatta.. Kända ryttare som uttryckligen säjer till utbildad beridare att "kan inte din mamma hjälpa till att betala när du jobbar här för 2000 i månaden och kost och logi, hästen får du ha nån annan stans".

/ Lavinia
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag kan en del om hästar... men det mesta lärde jag mig inte genom att arbeta i stall.

Har man bara lite sunt förnuft så är det inga problem med att skaffa egen häst vad gäller kunskapsbiten.

Vill man ha fakta när det rör hästar så får man ändå kontakta SLU eller SVA eftersom det är så mycket skrock och dåligt underbyggda rykten som man får höra annars av folk som normalt håller till i stall.... och när det rör rent handgripliga saker med ridningen så måste man ju förr eller senare ändå leta upp någon tränare som man litar på och delar grundläggande filosofier med, det finns ju en hel del dåliga tränare också.

Jag vill inte "såga" dina drömmar, men i de allra flesta fall så är alla jobb inom hästnäringen att betrakta som skitjobb på ren svenska.
Jan Brink har väl kanske ett bra hästjobb där man får en uppvärmd häst i handen och slipper mockning - men att få det jobbet är ungefär lika sannolikt som att vinna drömvinsten på lotto.

När man gjorde en undersökning på anställda på ridskolor så visade det sig att 60% av dessa hade besvär med rygg-axlar-nacke.
Jag själv har ett vitt arbete inom hästnäringen, men stallarbetet är fruktansvärt slitsamt - jag har förutom besvär med rygg-axlar-nacke även inflammation i armbågen till följd av den monotona och ytterst oergonomiska mockningen.Jag får visserligen ut 10 000 i handen på en deltidstjänst, men jag börjar definitivt tycka att det inte är värt pengarna.

Förutom att arbetet är vederstyggligt rent fysiskt så är det andra problem med tex att MBL och AML inte efterlevs och att du har att göra med fisförnäma ridsnobbar som verkar ha hamnat i fel århundrade (dom tycks tro att dom är adel under 1600 talet eller något sådant)... och detta är på ett vitt jobb med kollektivavtal :eek:.

Jag har sett några arbetsplatser och alla har sina fel och brister... MEN, på de flesta arbetsplatser försöker man att förbättra - man försöker fixa fram hjälpmedel för att slippa ifrån tunga och monotona arbeten, det finns skyddsombud, arbetsmiljöplan m.m.

Men inom hästnäringarna verkar man snarare försöka att göra tvärtemot, helst ska stallgången skrubbas med tandborste hellre än att man skaffar fram en sopmaskin !

Och när man kommer hem är man så trött och less att man inte orkar med sina egna hästar efter att ha servat andras hästar hela dan....

Nä, jag skulle byta direkt med din sambo... samhalljobbet låter ju ganska lockande.
 
Sv: Ang. att jobba med hästar

Jag kan en del om hästar... men det mesta lärde jag mig inte genom att arbeta i stall.

Har man bara lite sunt förnuft så är det inga problem med att skaffa egen häst vad gäller kunskapsbiten.

Jag har haft 3 hästar förr, den senaste åkte till fodervärd 2002 så det var ju ett tag sedan. Jag har även tagit tag i utbildningsbiten då jag lyckades ta mig in på ridgymnasium via ridprov och fick chansen att gå en bättre utbildning än vad som annars erbjudits. Så jag är inte helt bortdribblad kunskapsmässigt men tyvärr blev jag sjuk och var tvungen att sluta med hästar. Så jag var knappt i stallet på 6 år, har nu varit medryttare i drygt ett halvår sen jag började om. Därför känner jag mig ringrostig så jag skulle nog behöva en liten repetitionstid innan jag köper häst. Jag skulle fixa det bara man har folk att fråga, för grunden har jag där i bakhuvudet nånstans. Men då var det ju en ekonomisk fråga också:crazy:
Det vore perfekt med ett hästjobb tänker jag då, så jag kommer igång lite mer än jag tycker att jag gjort som medryttare.

Vill man ha fakta när det rör hästar så får man ändå kontakta SLU eller SVA eftersom det är så mycket skrock och dåligt underbyggda rykten som man får höra annars av folk som normalt håller till i stall.... och när det rör rent handgripliga saker med ridningen så måste man ju förr eller senare ändå leta upp någon tränare som man litar på och delar grundläggande filosofier med, det finns ju en hel del dåliga tränare också.

Håller med dig. Det finns alltför mkt befäst okunskap ute i stallarna. Det märker jag tom fast jag själv tycker jag glömt bort en massa och känner mig okunnig jämfört med förr.
När det gäller tränare tycker jag den svåra biten för mig är att hitta nån som delar min filosofi. Jag har flyttat 100 mil och har ingen att vända mig till och fråga om tips vad gäller de flertalet tränare som finns att välja på. Det är svårt att hitta lämpliga tränare, jag har tittat på endel träningar och jag börjar undra hur vissa ens fått tillåtelse att hålla lektioner :angel: I kombination med att man bara är medryttare kan man ju heller inte välja och vraka. Förra hästen jag red stod i ett stall där man inte ens fick anlita andra tränare än vad som fanns där. Numera rider jag i ett privatstall som inte har ridbana, så träningen blir ju därefter...

Jag själv har ett vitt arbete inom hästnäringen, men stallarbetet är fruktansvärt slitsamt - jag har förutom besvär med rygg-axlar-nacke även inflammation i armbågen till följd av den monotona och ytterst oergonomiska mockningen.Jag får visserligen ut 10 000 i handen på en deltidstjänst, men jag börjar definitivt tycka att det inte är värt pengarna.

Förutom att arbetet är vederstyggligt rent fysiskt så är det andra problem med tex att MBL och AML inte efterlevs och att du har att göra med fisförnäma ridsnobbar som verkar ha hamnat i fel århundrade (dom tycks tro att dom är adel under 1600 talet eller något sådant)... och detta är på ett vitt jobb med kollektivavtal :eek:.

Får man fråga mer exakt vad du jobbar med? Vad har du för utbilding tex?

Jag känner lite som du på mitt nuvarande arbete inom vården. Det är tungt, slitsamt, dålig lön och för det mesta väldigt otacksamt både från chefshåll och från patienter. Det är inte utvecklande på annat sätt än att man lär sig att bita sig i tungan och stänga öronen för att stå ut.
Jag tycker de positiva sidorna är så få att de inte väger upp, i kombination med den helt värdelösa inkomsten... Ja, det är ovärt.

Och när man kommer hem är man så trött och less att man inte orkar med sina egna hästar efter att ha servat andras hästar hela dan....

Det kan jag tänka mig. Men jag känner lite att jag har ändå inte råd med egen häst, varken nu eller om jag jobbar i stall. Så kanske är det min enda chans till att utvecklas som det ser ut i dagsläget?
Visserligen har jag, som jag nämnt i en nystartad tråd här, blivit kallad till intervju som personlig.assistent nu i veckan. Men det är ju också deltid, liksom allt annat jag är kvalificerad för, och chansen att jag får in 3000 kr mer varje månad än jag har nu är nog ganska obefintligt :( Det är ungefär 3000 kr som saknas för mig varje månad, för att jag ska våga tänka tanken på häst.

Nä, jag skulle byta direkt med din sambo... samhalljobbet låter ju ganska lockande.

Mja, hade jag haft hans studieskuld hade jag varit rätt så frustrerad av att ha ett jobb där man tjänar hälften av vad man skulle göra om det funnits jobb inom sin tilltänkta bransch. För att inte tala om den ickestimulans det är... nja. Inte ligger det till grund för min avundsjuka iaf ;)

Vad jag tycker är synd är att det utbildas alldeles för mkt akademiker. Det finns ju inte ens jobb till hälften. Jag tycker att det är vilseledande när man i samhället säger att det behövs så mkt akademiker - folk utbildar sig i flera år, och i BÄSTA fall går de tillbaka till samma yrke de hade innan. I annat fall inser de att de blivit grundlurade, och får ta ett yrke de kunnat ta direkt efter gymnasieskolan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp