Bukefalos 25 år!

Ang. bananer...

pinky

Trådstartare
Läste frukt-tråden här under och blev påmind om något jag hört för länge sedan, att bananer skulle vara lugnande! :banana:

Vad i bananerna är det som verkar lugnande?
Någon som har testat att fodra med bananer?
Hur mycket ska man ge för att det ska fungera? (Om det nu gör det... :confused:)

/Nyfiken på :banana: :banana: :D

R

RebeckaKihlberg

Läste något i den andra tråden om att det skulle inehålla magnecium...men är inte säker!!

//Becky :banana:

T

Tuki

Ja, bananer innehåller ett ämne som ger lugnande effekt. Samma ämne finns i choklad. Så därför skall man äta choklad när man är stressad. :D

En till två bananer räcker för att lugna en normalstor människa, så en häst borde kanske få ca 10 stycken. Det enda som man skall akta sig för är att vissa hästar kan bli dåliga i magen av banan, så börja med en eller två innan givan ökar.

hmmm, det verkar betydligt billigare att ge magnesiumpreparat till hästen då... 10 bananer är åtminstone 10-15:-/ gång... Tror att en hink, 1.5kg, mganseium kostar 105:- på eko. VArar jättelänge... ;)
Kletet efter 10 bananer vill inte jag ha i stallgången... Nog för att det luktar gott, men inte så gott... :p

pinky

Trådstartare
Hehe... Misstänkte nästan att det inte skulle vara nån vits att börja fodra med bananer regelbundet. :cool:
Men nu har jag lärt mig lite mer iaf!
Tack så mycket för svaren! :banana: :banana:

(Ska konsultera herr equiatriker/homeopat i magnesiumfrågan. :))

Liknande trådar

Kropp&Själ Jag har problem med min mage. Ofta. Det yttrar sig som så att jag blir jolmig i magen eller i undantagsfall att jag får ont. Efter 2-3...
Svar
1
· Visningar
386
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Ridning Jag har återvänt till tidningen efter 10års uppehåll och har väl än så länge ridit kanske 10 ggr, så egentligen borde jag inte, men jag...
Svar
16
· Visningar
1 131
Kropp&Själ Har ganska nyligen blivit diagnostiserad med depression efter en skada i höstas som gett diverse fysiska och psykiska effekter. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXL
  • Östrogen mot UVI?
  • Halloweenfest - lekar för vuxna

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat