Ang bebisen i Expressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Daydream

Läste just om bebisen som blev så svårt skadad vid förlossningen pga läkarslarv att den sedan dog.
Mamman ville bli snittad pga den svåra förlossningen men läkarna vägrade och bebisen blev mycket allvarligt hjärnskadad.
Fy faan vad jag blir förbannad och helt knäckt när jag läser sådant!!
Jag gråter av ilska över de j*vla nonchalanta typerna som verkar flockas på förlossningsavdelningar och tackar samtidigt Gud för att jag hade vett att kräva att bli förlöst med kejsarsnitt.
Tack vare att det frodas någon idiotisk förställning om att kvinnor är BÄTTRE om de föder vaginalt så utsätts en massa bebisar för stora risker då deras mammor kan ha ex för smalt bäcken, som i detta fallet, eller helt enkelt inte klarar av att föda mentalt för att de är RÄDDA innerst inne!

Kräv snitt kvinnor för era barns säkerhet, det gjorde jag!
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Absolut, det värsta är ju att det hjälper ju inte!!

Jag tycker att det banne mig är dags att införa en "Noll-tolerans" mot förlossningsskador!

Kan man ha det när det gäller trafik och allt möjligt så borde man väl för 17 ha det när det gäller något så viktigt som våra små pyrens säkerhet!

Vi kvinnor, män, mammor och pappor måste kräva detta så något sker innan det blir rena moraset inom förlossningsvården! Som det ser ut nu så verkar det ju hänga på gärdesgården alltihop.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Samma sak har hänt TVÅ av mina vänninor, och det på två olika sjukhus.
Det ena barnet blev "bara" gravt cp skadat men det andra dog.
Ingen av dom har haft ork att gå vidare med stämmning av läkare/sjukhus, dom har haft fullt upp med sin sorg.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Det är alltid lätt att vara efterklok. Även läkare kan göra misstag och tyvärr kan det då ske dödsfall. Det hör till yrkets natur och inte alla misstag beror på inkompetens. Snitt är inte heller det riskfritt.

Som läkare måste man i många fall göra bedömningar och väga pest mot kolera. Ibland går det bra och ibland blir det fel. Man kan inte kräva att en läkare alltid ska lyckas, trots att de hanterar liv.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Vid minsta misstanke att en förlossning kan gå snett så ska läkaren göra kejsarsnitt..

Annars tycker jag att det är grovt tjänstefel..
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Är du själv förlossningsläkare?
Om inte så är du tyvärr inte kompetent att göra den bedömingen eller ställa det kravet. Det kan vara så att kejsarsnittet i sig innebär större risker än förlossningen oavsett om det finns en risk att förlossningen blir komplicerad eller ej. Det är enbart medicinsk personal som kan göra denna bedömning och avgöra om ditt krav är rimligt eller ej.

En förlossning handlar inte bara om barnets liv. Det handlar också om moderns liv, som sätts i främsta rummet (så vitt jag har förstått).
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Är du förälder eller bara någon utomstående svamlare som inte vet vad ett knyt betyder i ens liv..

Jag vet vad förlossningsläkarens skyldighet mot patienten är!!

Vet du??
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Daydream skrev:
Kräv snitt kvinnor för era barns säkerhet, det gjorde jag!

Har du fött barn vaginalt? Jag har fått ett barn med planerat snitt och ett barn vaginalt. Det planerade snittet var inte mitt val, utan var ett läkarbeslut för att inte riskera någons liv.

Ett kejsarsnitt är en avancerad operation. Det kräver oerhörda resurser från sjukvårdens sida och är inte alltid bäst för barnet. Ett barn som föds med planerat snitt tas ju "för tidigt" och i många fall är inte de barnen färdiga för att komma ut, de kan tex ha svårt att ammas....

Det barnet som kom "den vanliga vägen" var färdig när h*n kom ut. Förlossningen fyller ju faktiskt en funktion, det är barnet som själv vill komma ut då, dvs det är färdigt.

Jag har också träffat barn med förlossningsskador, så jag vet att det visst kan hända saker under en förlossning. Men jag skulle aldrig rekommendera kejsarsnitt till någon som inte behöver det av medicinska skäl. Både jag och mitt barn mådde bättre efter den vanliga förlossningen än efter snittet.

Har man förlossningsskräck så finns det väldigt bra psyologer och Auroragrupper på MVC och BB som man kan få bra hjälp av.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

För en gångs skull håller jag med dig ;)

Jag tycker inte att kejsarsnitt ska användas när det "inte behövs". Snitt är en väldigt komplicerad operation som kräver oerhörda resurser.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Det spelar ingen roll vad era barn betyder för er. Föräldrar kan ändå inte kräva vad som helst av en läkare. Mödrars känslor för sina barn kan och får inte spela någon roll då det gällert sjukvård, men detta är min högst personliga åsikt. En läkare har många faktorer att ta hänsyn till och de har inte bara en skyldighet mot barnet utan även mot modern. I detta ingår inte att sätta kniven i modern så fort det finns en promillechans att det kan bli komplikationer. Chansen att något går fel vid ett snitt kan vara större, men eftersom jag inte är läkare är det svårt för mig att säga.

Jag blir bara så trött på föräldrar som kräver både det ena och det andra av den medicinska personalen utan att egentligen vara insatta i hur komplicerat deras yrke är. Det är inte bara att snitta hur som helst och ett dödsfall eller skada behöver inte bero på inkompetens. Det händer att även en läkare måste chansa och den chansningen kan slå fel. Medicin är inte som matematik där varje ekvation har sin bestämda lösning.

Barn dör, både vid förlossning och andra tillfällen, thats life!
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Ibland undrar jag om vissa föräldrar tror att förlossningspersonalen finns där bara för att jävlas med dem. Jag avundas inte medicinsk personal och skulle inte vilja göra de svåra val som de gör. Hemska tanke att det är en 50-50 chans och jag skulle råka satsa på fel kort.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag tycker faktiskt att kejsarsnittsdebatten har gått över styr...

De som arbetar på sjukhus (oavsett vilken avdelning de jobbar på) finns där för att rädda liv om de kan!
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag håller helt med!
Läkare och barnmorskor kan vara mkt nonchalanta när det gäller att hörsamma födande kvinnors rop på hjälp TROTS att socialstyrelsen stipulerat att kvinnona ska ha sista ordet när det gäller deras förlossningar. Bättre ett kejsarsnitt för mkt än ett för lite.
I länder där man har höga stämningsanspråk tolererar inte sjukhusens försäkringsbolag att "riskmammor" får föda vaginalt.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Dumheter! Gravida och födande kvinnor har rätt att få snitt om de vill dessutom handlar det om EKONOMI och försetällningar om kön. Kvinnor SKA föda skrikande med ångest verkar det som.
Ett barns liv får ALDRIG riskeras!
Dessutom så tror jag att de flesta mammor, som inte är sjuka i huvudet, vars barn skadats svårt eller dött vid förlossningen skulle ge vad som helst för att skadats eller dött i dess ställe.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Det märks att du är dåligt informerad.
Kejsarsnitt som planeras sker när barnet är fullgånget och inget annat förutom när man av medicinska skäl bedömer att barnet måste födas tidigare.
"Oerhörda" resurser låter mkt illa tycker jag - skulle inte det vara värt varenda krona om ett barn inte skadats vid sin födsel?
Jag undrar om du skulle vara lika snål om det var ditt eget barn som blivit hjärnskadat för livet!?
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Daydream skrev:
Dumheter! Gravida och födande kvinnor har rätt att få snitt om de vill dessutom handlar det om EKONOMI och försetällningar om kön. Kvinnor SKA föda skrikande med ångest verkar det som.
Det finns forskning som visar på att både barn och moder mår bättre av naturlig vaginal förlossning. Ett snitt kan föra med sig många komplikationer och är inte heller det en garanti för att barnet överlever. Vad gäller rätten till snitt utan medicinska orsaker så visst kan ni få det, men betala det själv då. De pengar som används till onödiga snitt kan användas till nödvändiga och viktiga saker. Är man så himla rädd för att föda vaginalt kan man gå i terapi eller avstå från att skaff barn. Snitt är inte en rättighet och heller ingen nödvändighet förrän den medicinska personalen säger det. Jag är förvånad över att så många har mage att ifrågasätta deras kompetens så hårt och anse sig veta bättre själva. Läkarna är utbildade inom medicin. Ni har bara tyckanden och åsikter. Det väger lätt mot deras kompetens.
Daydream skrev:
Ett barns liv får ALDRIG riskeras!.
Sorry, men ibland kan det vara nödvändigt för att rädda modern. Själva förlossningen är dessutom i sig en risk så det är omöjligt att aldrig riskera barnets liv. Även snitt innebär en risk.[/QUOTE]
Daydream skrev:
Dessutom så tror jag att de flesta mammor, som inte är sjuka i huvudet, vars barn skadats svårt eller dött vid förlossningen skulle ge vad som helst för att skadats eller dött i dess ställe.
Det är inte upp till mödrarna. Det är läkarnas beslut att ta och de har regler att följa. Katolska länder räddar gärna barnet före modern, (har jag hört), så då kan man ju flytta till ett sådant land. Jag för min del ser hellre att de räddar modern före barnet.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Tur att inte politiker och läkare är lika dumma som du är för det du anför gäller inte i Sverige.
Man har rätt att få kejsarsnitt om man är mkt orolig för att ens barn ska skadas vid födseln för det fick jag.
Eftersom att jag inte tror att du har barn själv så är dina dumdryga åsikter bara teoretiskt svammel, hade du haft barn så hade du inte resonerat som du gör. Jag hoppas att du aldrig ska behöva äta upp dina ord för det önskar jag ingen som gör så lättvindiga uttalanden om barns liv och hälsa!
Men passa dig, en vacker dag kanske du inte är lika kaxig...
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Håjåjaja, jag orkar inte ens diskutera med någon som är så imbecill att denne inte kan hålla sig till rena argument. Det ger mig inget att argumentera mot någon som uppenbarligen saknar förmåga att uttrycka sig i skrift och som dessutom använder alldeles för få hjärnceller. Jag tror jag övergår till att diskutera med de intelligenta och vältaliga som faktiskt finns här. Ha det så kul i dagisets sandlåda. Vi vuxna lämnade den för länge sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 542
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp