V

Vips

Hej! Någon som har erfarenhet av bi och deras kupor. Jag och sambon kanske ska få möjligheten att köpa ett jätte fint hus med litet stall till; superbra pris. Dock är grannen ganska nära inpå med sin små "stickdjur"...
Är det störande? Håller de sig till sina bo eller kommer de att flytta in till oss eller "bita" hästarna?
Tacksam för svar!
Jessica :)
 
Hej!

Bin är normalt fridsamma och trevliga varelser.

Vissa stammar kan dock vara aggressive, men dom brukar inte heller odlarna vilja ha med att göra.

Ett bi dör ju själv när dom sticker, och sticker därför inte i onödan.

Fascinerande varelser, faktiskt..........

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
När jag var liten var min pappa biodlare och hade två bikupor på tomten i villaområdet. Det var ingen som klagade på det och vi hade inga problem med dem. Vi kunde leka på vår gräsmatta lika mycket som på grannarnas.
Bin sticker inte om man inte retar upp dem eller sätter sig på dem. Om man har mycket söta saker som saft framme kan det komma ett gäng bin dit, men om man inte retar dem gör de inget.
 
Min pappa har bin, de har hittills hållit sig i och omkring sina kupor. Men det är tydligen inte helt ovanligt att bin sticker iväg ett gäng och bygger bo någon annanstans, t ex i grannens skorsten. Det är dock inga aggressiva djur och vad jag vet är de inte speciellt intresserade av hästar.

Tror inte det kommer medföra några problem med biägande grannar!
 
Men det är tydligen inte helt ovanligt att bin sticker iväg ett gäng och bygger bo någon annanstans, t ex i grannens skorsten
Jo det är ganska ovanligt om biodlaren kollar till samhällena så som h*n ska, för då märker man om de bygger en ny drottningcell och tar bort den. På så sätt svärmar de inte.
 
Dina bekymmer är ogrundade. Bin är trevliga djur som inte bryr sig om dig och dina hästar. På vintern är de dessutom i kupan och kommer inte ut förrän det blir någorlunda varmt. Och på sommaren är det en massa andra flygfän som ställer till förträt för hästarna.
Och tänk på vilken nytta de gör med pollineringen!
Skulle de svärma så säger du till grannen (biodlarn) att hämta hem svärmen. Det gör han säkert gärna eftersom svärmar betyder en försvagning av kvarvarande samhäälet.
 
Är det bra för trädgården(läs: blommor) att hålla bin?
*trädgårdsfantast* :bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 592
Senast: kma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp