Ang blister

Långnos

Trådstartare
Har fått i uppdrag av min ET att blistra min häst en gång i veckan på hovleden. Då jag är novis inom detta tänkte jag be om lite råd. Har nämligen aldrig blistrat själv och vill absolut inte skada min lilla pålle.

ET rekommenderade en blandning av cedar oil och speed. 30% cedar och 70% speed. Räcker det inte med speed eller är det inte lika effektivt? Sa att jag skulle borsta in det, men hur länge ska jag borsta in det? Något annat jag ska tänka på. vet att hon inte ska komma i kontakt med något blött inom närmaste framtiden efter blistring, men något mer?

Tacksam för svar.
 
Sv: Ang blister

skulle aldrig ge mig på att blistra om jag inte kunde det. Fråga någon som kan det istället. Sedan finns det ju olika varianter av blister. Råder dig att använda lättblister då du slipper få stora sår. (är helt emot blister som ger öppna sår)...
 
Sv: Ang blister

Speed är väl egentligen inget blister vad jag förstått.
Har bara använt ren cedar-oil själv och det har aldrig blivit några problem. Mindre skorv än lättblister.
Ju mer olja du använder och ju mer du borstar in det, desto mer tar det.
Cedar reagerar inte med vatten heller, jag brukar ta slangen och spola bort eventuella rester efter ett dygn.
Ta bara ett par tre droppar första gången, hellre för lite än för mkt innan du vet om/hur din häst reagerar. Raka/klipp gärna från kronranden och 2-3 cm upp innan du blistrar. Går åt mindre olja då och blir inte lika mkt sittande i pälsen.
 
Sv: Ang blister

jag brukar göra så att jag doppar borsten en gång i flaskan och gnor in det med borsten.. cedar oil är billigt och det tar väldigt bra. finns att köpa på börjes i tingsryd (www.borjes-tingsryd.se) samt på landets alla travbanor.. (skall varna för att du får ganske så läskig smak i munnen av den efter att du andats in den..:angel: )

viktigt är att du använder borste! den är väldigt stark och i viss mängd kan den näst intill fräta på din hud..

bli inte rädd sen när hästen får små nopproreller som små ruvor på pälsen där du gnuggat, det betyder bara att du har gjort rätt. använd ABSOLUT INTE bandage där du blistrat bara!

det kommer säkert gå bra! lycka till! ;)
 
Sv: Ang blister

tack för tipsen. Mm min ET sa att jag minsan kunde blistra själv att det inte var så svårt, innan har min tränare gjort det åt mig.

Hade också tänkt börja lite försiktigt för att se hur hon reagerar, så håller tummarna på att det går bra:)
 
Sv: Ang blister

man kan om man vill! ;)

be din tränare att visa hon hon/han gör och var frågvis! skadar inte att fråga! :p efter ett tag kan du öka dosen till att du doppar borsten två gånger men det märker du hur pållen reagerar på behandlingen..

varnar än en gång, dålig smak i munnen!:eek:
 
Sv: Ang blister

"knapplån"

Liten fråga bara... Varför använder man blister?
Har hört talas om det framförallt i travmiljö, med mer eller mindre skräckexempel... men bara för att vissa gör fel behöver det ju inte betyda att det är fel, men jag har aldrig lärt mig när o varför man ska använda det? :o
 
Sv: Ang blister

HUr kan en ET rek detta??
Detta är olagligt!!Och inget man lär sig på utbildningen!!!

Jag skulle inte gjort detta om jag var dig!
Vet nån ET som har åkt dit för sådant!!

Varför inte behandla hästen med de grejer som ET lärt sig att hantera från utbildningen tid.

Har sett hästar som "tappat" huden av blistring som gjorts av okunninga.

:o
'
 
Sv: Ang blister

Varför skulle du blistra hovleden? Misstänks problem med en hovled så känns väl veterinär mer seriöst att rekommendera än blister. Skrämmande med alla dessa människor som ska på o styra med saker som de bara lärt sig en promille av.
 
Sv: Ang blister

Blister är väldigt bra om man kan använda det rätt. Jag blistrar om det behövs.
Då jag jobbat hos en massa olika travtränare som ogärna villle att man blistrade så det syntes så har jag lärt mig hur man får svullnaden/effekten inuti men slipper ruvorna utanpå.Ruvorn autanpå har man ingen nytta av, det är ju inet utanpå skinnet hästen är halt.

Använd aldrig bomull som många gör utan alltid "tandborste"
Raka helst innan.
Doppa borsten och gnugga igenom den ordentligt så att den blir jämnt inoljad
Stryk på en genrös mängd MEDHÅRS, aldrig mothårs. Gnugga ALDRIG.
Är det svullet, låt hästen stå inne dagen efter.

På dett avis får du all positiv effekt men ingen negativ. Anledningen till att hästen ska stå inne om den är svullen är för att om hästen rör sig när den är svullen så blir det små sprickor i huden och det är då det blir ruvor.

Jag har dock aldrig hört talas om att blanda Speed och Cedaroil, kör bara cedaroil då jag anser att Speed bara behandlar skinnet och "bedövar".
 
Sv: Ang blister

Långnos skrev:
Har fått i uppdrag av min ET att blistra min häst en gång i veckan på hovleden.
Tacksam för svar.


Vad skriver du?? Menar du verkligen hovleden???

I så fall kan du glömma både det och din ET då det inte finns en tjans att oavsett vilken typ av blister du använder kunna blistra hovleden. Verkar heller inte särskilt seriöst av din ET att lägga över ansvaret på dig då du tydligen inte vet vad det kan innebära. Tänk på att som ET be dig själv göra det är att som ET friskriva sig allt ansvar om det går fel,vilket det kommer att göra då det inte va ET som gjorde detta utan du själv som hästägare. Passa dig för att både utföra detta och be gärna din ET att uppvisa ngn typ av intyg avseende utbildning samt medlemskap för sitt utförande och ansvar.
 
Sv: Ang blister

Varför skulle man inte kunna blistra en hov led??
Har gjort det flera ggr med bra resultat...
 
Sv: Ang blister

Det viktiga att tänka på när man blistrar är att man inte får för mkt med blister på borsten..
Skaka först flaskan, så allt blandas väl...
Doppa borsten och sen skrapar du av den mot kanten av flaskan... Du gnuggar bara ett par sekunder ca: 10ggr upp och ner.. det räcker.
Blistra gärna på kvällen, då hästen iaf ska stå inne över natten. Sen kan man visst linda bandage på den typen av blister du nu har talat om.
Det blister du tänker använda gör det inte så mkt om hästen blir blöt av, men man bör undvika det. Blister reagerar kraftigt i kontakt med vatten.
Det blister du blivit rekomenderad är helt ok som "nybörjar" blister. Men är du osäker kan du blistra med bara speedway... och då gnuggar du in blistret tre dagar i rad.

Det blister du nämner i ditt inlägg har jag då inte hört att det är förbjudet, men visst finns det olika typer av blister som är det..
 
Sv: Ang blister

Ger mig inte in på synpunker om blister eller inte men borde du inte ha frågat exakt hur du skulle göra av den som rekommenderade det eller att den personen visade om du är osäker. Skulle jag själv ha gjort... Eftersom jag heller inte vet hur man gör.. :angel:
 
Sv: Ang blister

Hrannar skrev:
HUr kan en ET rek detta??
Detta är olagligt!!Och inget man lär sig på utbildningen!!!



:o
'

Om blistring vore olagligt skulle inte följande stå i STC´s karenstidslista:

Karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder

Preparat/substans/åtgärd Karenstid

Blistring, minst 96 timmar


Däremot finns det vissa sorter, tex franskblister, som är förbjudna.
 
Sv: Ang blister

Hrannar; det är inte olagligt! det som är olagligt är att överskrida karenstiden!

Mmm; det behöver inte vara nått fel på hästen, det kan vara att han trampat fel eller att han tränats lite för hårt.. dräktiga märrar brukar bli lite svullna presis som gravida som får 3ggr så stora fötter..

hovis; dra inte alla över ett sträck, bara för att inte du har lärt dej fördelarna med blister så betyder det inte att andra inte har. hon ställde en fråga där hon ville ha lite råd om hur man gör inte att bli utskälld å bli kallad dum.

griffan; man ska vara lite försiktig med bandage då det kan bränna bort lite för mycket..


dra inte alla över ett streck! man frågar för att lära sej!;)
 
Sv: Ang blister

Mm funderade på att bara använda speed till en början. men det finns väl två olika sorters va?? Vet med mig att en fälttävlansryttare som jag känner har kommit över nån speed som inte såldes i sverige längre.

Tack för tipsen!
 
Sv: Ang blister

Nu är det såhär att hon varit behandlad tre ggr i hovleden och det blir varken bättre eller sämre. Väljer då att försöka hålla efter hovleden genom att blistra den en gång i veckan. Nu har jag hört din åsikt, men var egntligen inte ute efter olika åsikter om blister, vet att det finns de som är för och de som är emot...ville bara ha tips!
 
Sv: Ang blister

Vica skrev:
dra inte alla över ett streck! man frågar för att lära sej!;)

Det är just det som gör buke så himla bra. Finns alltid nått man inte vet eller så får man tips och ideer från andra hästmänniskor.kanonbra:d
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 091
Senast: tara
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
7 932
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 032
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp