Bukefalos 28 år!

Ang. clear round

M

MissMandis

Finns det någon lag som säger att man måste galoppera under en clear round? Kan man inte trava?
Vill gärna ha svar från någon som har tävlingserfarenhet.
//MissMandis :love:
 
Clear round innebär att du ska ta dig felfritt runt banan. Vilken gångart du har bestämmer man själv. :)
 
Har bara varit med på Klubbclearround men visst får man trava! Stod i någon tidning om en travhäst som travade runt Lätt A eller så var det medelsvår B och vann, vet inte om det är sant :smirk:
 
Man får väl rida i vilket tempo man vill men de e nog lite svårt å hoppa i sritt...

På vissa tävlingar kan de ha maxtid även i clear rounden (oftast brukar detta vara på allsvenskorna) och då får man ju se till att inte hamna i alltför mycket undertempo.

Men i övrigt är det helt ok! :idea:
 
Visst kan du trava, eller rida i skritt, tölt eller pass om du vill, och det gäller inte bara på clear round utan på alla hopptävlingar (fast är det stilbedömning så lär du inte få så värst mycket stilpoäng om du inte galopperar :) ). Maxtid och 'tillåten tid' gäller förstås fortfarande, så du riskerar tidsfel (överskriden maxtid) och ev uteslutning (överskriden tillåten tid).
 
He he Jag travhoppade tom. något hinder i 1m!
Min totto var aningen pigg! :D
 
Här på ridskolan finns det en f.d. travare som travgalopperar och han har vunnit i 125 cm över massa halvblod och sånt :bump:
 
För ett antal år sedan var det en f.d. travare som vann Prins Carl Philips pris (ponnyhoppningen i Globen) genom att slängtrava runt banan...

Självklart får man trava runt! Risken finns dock att om man samtidigt håller ut svängarna mycket så kan man få tidsfel, det har jag sett flera gröna ponnyryttare som råkat ut för. Själv har jag lyckats få tidsfel i grunden i en LD trots att jag galopperade hela banan och svängde ganska snävt med en för dagen riktigt pigg häst. Halva klassen drabbades av tidsfel, och banbyggaren pausade klassen och mätte om banlängden men hittade inget fel, vilket det såklart ändå MÅSTE ha varit! Antagligen förlorade jag en placering där :crazy:
 
För ett antal år sedan var det en f.d. travare som vann Prins Carl Philips pris (ponnyhoppningen i Globen) genom att slängtrava runt banan...

Nu har vi ännu en superduktig fd. travare uppe i diskussionen. Vilkan ponny gäller det? Globen har vunnits av :
97 - Naicy
98- ???
99 - Kiltormer
00 - Miclas Activ
01 - Spirit of Dito
02 - Poetic Shano

Det är vad jag hittar i resultat. Det här är definitivt inga fd travare! Alltså, någon annan ponny, något annat år? kom igen med namn och år!!!
 
Det var ännu tidigare och han heter/hette Kilrush Prince. Och det är alldeles sant, dock gick väl inte tävlingen i Globen på den tiden...
:p
 
Blev lite osäker nu, vet inte om han faktiskt gått på banan. Han har iaf travarblod i sig
 
Jag hittar inte Kilrush Prince på ATGs sida där man kan söka på trav och galopphästar så han verkar inte varit registrerad som varmblodstravare i sverige iallafall.
 
Det finns en d-ponny med det namnet född 1980. Är det honom du menar? För han är reggad okänd härstamning. En travare har känd stam, så det låter väldigt fel!

Först är han fd.travare nu har han travarblod i sig. Det är en jäkla skillnad! :smirk:
 
Hej!
Jag kan bidra med ett ponnynamn! Dessutom så har den helt ren travstam! Dock tror jag ej den har vunnit just det priset men den har i alla fall vunnit Hippodrom hoppningen på Strömsholm ett år! Jättefin ponny!

Den heter Kesebro Ideal född 1990
och stammen är Ideal du Gazeau-Nevele Pride.

Vad gäller Kilrush Prince så kan jag berätta att det är en Irlandsimport!
 
jag anmälde mig till Stockholms fältrittsklubbs tävling i januari när jag red ponny( måste varit -95/96). Hade fått rekommendationer att det var en liten och lugn tävling utan för mycket hästar som var perfekt att ha sin första tävling på. Så jag anmälde mig till en LC med min hispiga arab. När jag kom dit märkte vi att det inte alls var en "liten lugn klubbtävling" utan det var 150 hästar i min klass. :eek: När jag red in på banan var jag så fruktansvärt nervös att jag knappt kom ihåg mitt namn. Ponnyn var lika rädd själv, men eftersom hon var så chockad "glömde hon bort/var för rädd" att fjanta sig och i försiktig trav tog vi oss igenom hela banan felfritt! :D När jag red ut poängterade dommaren är dev var en LUGN och fin ritt :o
 
Då var det en annan ponny jag tänkte på. Som fortfarande har travarblod och har vunnit en stor tävling. Ber om ursäkt, återkommer när minnet klarnar...
 

Liknande trådar

Tävling vilken färg är det på prisrosetterna på en clear round? är det fof blå/vit eller har de ändrat för såg någon som sa det:confused:
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: Marty
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: MCP
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 626
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp