ang. clerrounder!!

F

*fia*

vilken ålder får man börja??

fick höra att man inte fick hoppa clerround förens hästen fyllt fyra stämmer det???

kanske e olika på olika klubbar?? alla måste vell gå efter TR:n iaf?


skulle va skoj om nån visste så man fick lite klartecken?? tack
 
Sv: ang. clerrounder!!

Enligt TR så är det fyra år men visst kan man på klubbtävling hoppa något litet på hösten då dom är tre, men rekomendrar det inte så mycket.
 
Sv: ang. clerrounder!!

på tävlingar som är officiella är det enligt TR, hästen måste ha fyllt 4 år. Men på klubbtävlingar får klubben besluta om detta själva. I många fall följer man TR, men inte alla.

En fråga bara: varför stressa och tävla hästen innan den fyllt 4?
 
Sv: ang. clerrounder!!

Jag föstår inte heller att vissa väljer att ta ut sin 3 åring, om man nu vill kvala de till 4 års championatet så har man gott om tid när de är 4 år och vänja dem vid tävling och dylikt, fattar inte alls varför man ska ta ut en 3 åring, då jag inte anser att de är mogna för det, oavsätt hur "mogen" hästen är!
 
Sv: ang. clerrounder!!

har inte sagt att man jag ska ut å tävla me min treåring tycker bara de e skoj att veta för vi snacka om de på klubben å då kom vi fram till att de bästa vore om 3åringarna förbjöds, å att fyraåringarna max fick hoppa 80cm. borde vara regler på de. alla fyraåringar som alla tror hoppar så bra blir ju skrämda å förstörda sånna har jag sett många av hoppar för högt å blir osäkra därme piskade över lr rakt in i ett hinder.


så behandlar jag inte min tös hon ska minsan inte hoppa högra än 70 bana me ryttare när hon e fyra dressyren ska sitta klockrent först å kondisen ska va bra hon ska ha växt å inte bli pressad de viktigaste e att dom tycker de e skoj...
 
Sv: ang. clerrounder!!

*fia* skrev:
de bästa vore om 3åringarna förbjöds, å att fyraåringarna max fick hoppa 80cm. borde vara regler på de. alla fyraåringar som alla tror hoppar så bra blir ju skrämda å förstörda sånna har jag sett många av hoppar för högt å blir osäkra därme piskade över lr rakt in i ett hinder.

Att fyraårinngar skulle vara skrämda och förstörda och bli piskade över hinder är bland det dummaste jag läst idag. Det finns massor av fyraåringar som är ute på tävlingsbanorna och hoppas "vanliga" klasser (avd a) och som klarar det utmärkt. Vår ponny gick i höstas (som 4-åring) LD och LC med jättebra rundor. Hon är varken piskad in i hinder, skrämd eller förstörd.
 
Sv: ang. clerrounder!!

Det beror väl vad det är för sopa på ryggen på hästen om den inte klarar mer som 4 åringen än 70 cm utan att bli förstörd, min gick 1 m och det kommer den som blir 4 år i år för hoppningsvis göra också, ingen av dem har jag någinsin behövt använda spö på vid hinder, och skrämda?? Vad skulle de bli skrämda för?
 
Sv: ang. clerrounder!!

Nä, jag har inte anklagat dig heller för det. är lite svår tatt föklara vad man menar i bara text, så det kan bli lite förvirrande!
3 åringar har inte på en träningstävling att göra, men en 4 åring får en ligt TR hoppa upp till 1,00. Där gäller det dock som ryttare att se om man har tränat sin häst så den är mogen för den uppgiften och snyggt och brydligt kan ta den runt banan.
Om man rider på det visset du beskrev så kan man inte rida, utan bör återvända till ridskolan!
En RÄTT TRÄNAD unghäst är mogen att hoppa 1,00 m när den är 4 år (undan tag finns beroende på hur hästen är korppsligt mogen och psykiskt mogen, men de flesta skuttar lätt över 1,00 m).
Och är de rätt tränade och förberedda som kommer det att tycka att det är lätt och att det är roligt, för det är ju som sagt ganska så viktigt, då man får igen det förtroendet när hästen blir äldre och hinderna blir högre!

När min pålle var 4 år, så gick hon två tävlingar (90 cm) innan sommaren, hon tittade mer på publiken än på hinderna så det blev lite fel och "vägringar" (då man nitar 20 m innan ett hinder för att titta på publiken. Efter sommaren och sommarbetet så gick hon bara 0:or i alla sina starter i både 90 och 1,00!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 282
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp