Ang E-vitamin och selen

belle

Trådstartare
Min häst har nyligen övergått enbart till grovfoder från hö+kraft.
Jag behöver komplettera med nåt mineralfoder tex e-vitamin och selen.
Men hur vanligt är det egentligen att man ger e-vitamin i tillskott? För när jag läser på till exempel Granngården står det att tillskottet är främst till hästar i hård träning??
Min är en skogsmulle :D
Borde inte alla hästar ha ett behov av just e-vitamin och selen,, då markerna i Sverige är selenfattiga, och E-vitamin i Hö är det väl jättedåligt med??
 
Min häst har nyligen övergått enbart till grovfoder från hö+kraft.
Jag behöver komplettera med nåt mineralfoder tex e-vitamin och selen.
Men hur vanligt är det egentligen att man ger e-vitamin i tillskott? För när jag läser på till exempel Granngården står det att tillskottet är främst till hästar i hård träning??
Min är en skogsmulle :D
Borde inte alla hästar ha ett behov av just e-vitamin och selen,, då markerna i Sverige är selenfattiga, och E-vitamin i Hö är det väl jättedåligt med??
E-vitamin hjälper kroppens upptag av selen, de samarbetar i kroppen och ges ofta ihop. De flesta hästar behöver selentillskott ja. (Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel här).
 
E-vitamin hjälper kroppens upptag av selen, de samarbetar i kroppen och ges ofta ihop. De flesta hästar behöver selentillskott ja. (Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel här).
Så när man ger selen ska man helst ge e-vitamin på samma gång? Har också hört att det tas upp bättre tillsammans med fett, så linfröolja med e-vitamin hade ju varit optimalt,, men där finns ju inget selen dock? :/ frågan är om det är naturligt e-vitamin i linfröoljan? Det ska ju helst inte vara syntetiskt
 
Så när man ger selen ska man helst ge e-vitamin på samma gång? Har också hört att det tas upp bättre tillsammans med fett, så linfröolja med e-vitamin hade ju varit optimalt,, men där finns ju inget selen dock? :/ frågan är om det är naturligt e-vitamin i linfröoljan? Det ska ju helst inte vara syntetiskt
De selentillskott jag har gett har redan varit blandade med e-vitamin, så det är inget jag har behövt ge separat så att säga. Tror inte jag sett nåt rent selentillskott i foderbutiken där jag handlar iaf.
 
Selentillskott innehåller alltid till viss del e-vitamin. Växande gräs täcker behovet av e-vitamin så sommartid är ju tex Selevitan lämpligt och även billigaste selentillskottet vad jag vet. Vintertid kan man tex ge SeloE som håller en hyfsad nivå e-vitamin. Jag ger även gärna linfröolja m e-vitamin tillsatt vintertid för nyttigt omega vadetnuär 3 eller 6. Vilket också finns tillräckligt i växande gräs enl @spaderäss om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: MoonFriend
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 728
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 453
Senast: poi123
·
Foder & Strö Jag fick tipset om att ge hästen E-vitamin. Hon går idag på lösdrift och har då fri tillgång på grovfoder. Jag ger henne enbart...
Svar
9
· Visningar
2 898
Senast: tokigaullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp